Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Spela upp musik på macen, via ethernet, till min stereo

Tråden skapades och har fått 25 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej, jag letar ultimat efter ett sätt att spela upp musik från min mac till min stereo i ett annat rum. I dag har jag en lång audiokabel men det är lite B.

Istället tänker jag mig att i macen välja "output device" till någon trevlig hårdvara som står vid stereon och som är ansluten till mitt LAN via ethernet. Därmed fungerar det att spela upp iTunes så som Spotify, YouTube, SoundCloud etc.

Finns detta?

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2017-04-02 17:32

Byt då ut audiokabeln mot en som inte är "B".

Vad har du för stereo? Vad har denne för ingångar?

Ursprungligen av reboot81:

Byt då ut audiokabeln mot en som inte är "B".

Vad har du för stereo? Vad har denne för ingångar?

Det finns blandat; optisk, RCA - använder RCA. Jag vilja bli av med audiokabeln så att säga..åtminstone inte koppla in den i macen utan snarare mellan stereon och en typ "airport express" som man kan ställa brevid stereon.

Ursprungligen av Liemannen:

Hej, jag letar ultimat efter ett sätt att spela upp musik från min mac till min stereo i ett annat rum. I dag har jag en lång audiokabel men det är lite B.

Istället tänker jag mig att i macen välja "output device" till någon trevlig hårdvara som står vid stereon och som är ansluten till mitt LAN via ethernet. Därmed fungerar det att spela upp iTunes så som Spotify, YouTube, SoundCloud etc.

Finns detta?

Titta på Chromecast Audio om det kan vara något som passar.
https://www.siba.se/tv-och-hemmabio/blu-ray-d...

Ett bra alternativ är att införskaffa en Internetklar stereo/ receiver och köra via Airplay. Om Spotify är viktigt, kan den även vara "Spotify-klar"och själv kunna ta över styrningen från din Mac/iPhone.
Men då pratar vi Wi.Fi.......

Jag kör så mot min Pioneer från Mac, iPhone och det fungerar mkt bra med fin ljudkvalitet.

Ursprungligen av Kalle6:

Titta på Chromecast Audio om det kan vara något som passar.
https://www.siba.se/tv-och-hemmabio/blu-ray-d...

Tack för tips: Den är tyvärr inte vad jag letar efter, den kräver stöd hos appar (i telefon) och ansluts via Wi-Fi (som jag vill undvika).

  • Medlem
  • 2017-04-02 18:15
Ursprungligen av Liemannen:

Hej, jag letar ultimat efter ett sätt att spela upp musik från min mac till min stereo i ett annat rum. I dag har jag en lång audiokabel men det är lite B.

Istället tänker jag mig att i macen välja "output device" till någon trevlig hårdvara som står vid stereon och som är ansluten till mitt LAN via ethernet. Därmed fungerar det att spela upp iTunes så som Spotify, YouTube, SoundCloud etc.

Finns detta?

Köp en lämplig AirPlay-högtalare eller förstärkare med AirPlay, det finns massor med sådana, då kan du dessutom spela upp från i iPhone eller andra trådlösa enheter (om du har Wifi..).

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2017-04-02 18:25

Som du säger, en AirPort Express gör ju exakt det du vill.

Kan detta vara något? AirPlay, DLNA, Spotify, utbyggbar till multiroom.
Muzo Cobblestone
Säljs även hos Kjell&Co

  • Medlem
  • 2017-04-02 19:48
Ursprungligen av Liemannen:

Tack för tips: Den är tyvärr inte vad jag letar efter, den kräver stöd hos appar (i telefon) och ansluts via Wi-Fi (som jag vill undvika).

Köp en Streamer hos Klubben

https://www.hifiklubben.se/streaming/fler-pro...

Ursprungligen av IngoX:

Som du säger, en AirPort Express gör ju exakt det du vill.

Kan detta vara något? AirPlay, DLNA, Spotify, utbyggbar till multiroom.
Muzo Cobblestone
Säljs även hos Kjell&Co

Tack för tips: Den hade tyvärr ett stort Wi-Fi beroende. Snygg design! Hur är det egentligen med en express; kan man stänga av Wi-Fi? Kan man spela upp musik från vilket program på datorn som helst?

Senast redigerat 2017-04-02 20:04
Ursprungligen av PaO:

Tack för tips: men det är samma där - Wi-Fi, önskar jag kunde bli av med det.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2017-04-02 20:17
Ursprungligen av Liemannen:

Tack för tips: Den hade tyvärr ett stort Wi-Fi beroende. Snygg design!

Ursprungligen av Liemannen:

Tack för tips: men det är samma där - Wi-Fi, önskar jag kunde bli av med det.

Både Argon Stream och Muzo Cobblestone har ethernetport och ska funka att airplaya via ditt LAN vad jag förstår.
Korrigering: Kan inte se att Argon Stream1 fungerar som AirPlay-mottagare, se inlägg #20.

Vad saknar du hos en Airport Express?

Senast redigerat 2017-04-03 01:10
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2017-04-02 20:36
Ursprungligen av Liemannen:

Tack för tips: Den hade tyvärr ett stort Wi-Fi beroende. Snygg design! Hur är det egentligen med en express; kan man stänga av Wi-Fi? Kan man spela upp musik från vilket program på datorn som helst?

Ok, nu först såg jag din tilläggsfråga. Menar du att din kravspecifikation är att Wi-Fi ska vara avstängt helt? Alltså avstängt som i att inga elektromagnetiska strålar kan läcka ut? I så fall vet jag inte.

Annars är det bara att strunta i att skapa ett trådlöst nätverk via Airport-verktyg.

https://support.apple.com/sv-se/HT202192

Ursprungligen av IngoX:

Både Argon Stream och Muzo Cobblestone har ethernetport och ska funka att airplaya via ditt LAN vad jag förstår.
Vad saknar du hos en Airport Express?

Argon Stream ansluter samtidigt till ditt wifi så du styr den med en app fr telefon. Samma gäller Muzo.
Airport express - man kan säkert stänga av wifi men Airplay är itunes only. Jag tycker det är begränsande att behöva ha allt media där. Men den är den närmsta hittills.

Ursprungligen av IngoX:

Ok, nu först såg jag din tilläggsfråga. Menar du att din kravspecifikation är att Wi-Fi ska vara avstängt helt? Alltså avstängt som i att inga elektromagnetiska strålar kan läcka ut? I så fall vet jag inte.

Annars är det bara att strunta i att skapa ett trådlöst nätverk via Airport-verktyg.

https://support.apple.com/sv-se/HT202192

Ja, jag vill stänga av wi-fi och köra allt via ethernet.

Det lutar åt att sätta en dator vid stereon helt enkelt och ladda över allt man vill spela upp - en gammal mac kanske :-). Helst skulle man ha något som drog lite ström. Just nu har jag en Dell med Linux på..men den är gammal och svår. Det kör ju inte Spotify t.ex. Kanske kan man utforska Android [url]http://swedx.se/product_info.php?products_id=1036/url] lite mera. (Ja det står även en TV där, men då måste ju även den vara påslagen - ska ju inte vara en ritual varje gång man vill spela musik på stereon )

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2017-04-02 22:17

Raspberry Pi med Volumio

Ursprungligen av Liemannen:

Tack för tips: Den hade tyvärr ett stort Wi-Fi beroende. Snygg design! Hur är det egentligen med en express; kan man stänga av Wi-Fi? Kan man spela upp musik från vilket program på datorn som helst?

Ja, och ja (iom att du kan spela upp alla datorns ljud via AirPlay)

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2017-04-02 22:45
Ursprungligen av Liemannen:

Airport express - man kan säkert stänga av wifi men Airplay är itunes only. Jag tycker det är begränsande att behöva ha allt media där. Men den är den närmsta hittills.

AirPlay har inget med iTunes att göra. Det är däremot en produkt/lösning från Apple som andra media-tillverkare får licensiera (kan jag tänka mig) för att inkludera sina egna produkter. Mina barn kör tex Spotify i sin iPhone över nätverksutrustning från Zyxel och Ubiquiti till en Yamaha-transciever.

Så du behöver alltså inte ha all media i iTunes.

Ursprungligen av Liemannen:

Ja, jag vill stänga av wi-fi och köra allt via ethernet.

AirPlay har ingen aning om över vilken sorts media som den transporteras. Men typiskt är (som tex AppleTV) att utrustning som blir ansluten med en sladd automatiskt stänger av sin trådlösa anslutning. Mao behöver du inte göra något extra för att får din musik transporterad över en sladd...

Lycka till!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2017-04-02 22:51
Ursprungligen av Liemannen:

Airport express - man kan säkert stänga av wifi men Airplay är itunes only. Jag tycker det är begränsande att behöva ha allt media där. Men den är den närmsta hittills.

Ja, jag vill stänga av wi-fi och köra allt via ethernet.

Nej, AirPlay är inte itunes only. Det måste inte heller gå i "luften", även om det heter air. Du kan skicka ut allt ljud från macen, inklusive systemljud, till en airplay-mottagare, och det funkar via ethernet hela vägen.

Alt-klicka på högtalarsymbolen i menyraden och välj Enhet för utljud så dyker alla airplay-mottagare som finns på nätverket (LAN eller wifi) upp där. Eller öppna ljudinställningarna. Däremot kan du inte välja att skicka ljud från bara en viss app den vägen, eller att skicka olika ljud till olika rum, då behöver du ett program som airfoil

Ursprungligen av Liemannen:

Argon Stream ansluter samtidigt till ditt wifi så du styr den med en app fr telefon. Samma gäller Muzo.

IOS-appen är väl bland annat för att göra inställningar samt kunna styra tjänster som Spotify Connect osv så att du kan spela strömmande musik och internetradio helt utan dator eller telefon när det väl är inställt. Du behöver ju inte använda de tjänsterna om du inte vill.

Ursprungligen av Liemannen:

Det lutar åt att sätta en dator vid stereon helt enkelt och ladda över allt man vill spela upp - en gammal mac kanske :-). Helst skulle man ha något som drog lite ström. Just nu har jag en Dell med Linux på..men den är gammal och svår. Det kör ju inte Spotify t.ex. Kanske kan man utforska Android [url]http://swedx.se/product_info.php?products_id=1036/url] lite mera. (Ja det står även en TV där, men då måste ju även den vara påslagen - ska ju inte vara en ritual varje gång man vill spela musik på stereon )

Det låter jobbigt. Då är nog analog ljudkabel enklare. Sedan finns det ju i ljudstudiosammanhang teknik för "audio over ethernet", men det är nog alldeles för dyrt för detta behov. Då finns det som nämts i tråden väldigt smidiga konsumentprodukter som gör det du vill

Tillägg: Ser nu att frazze hann före, ursäkta att det blev så många svar, men jag tror du kan hitta en lösning som är smidig för dig!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2017-04-03 01:05
Ursprungligen av PaO:

Hoppsan @PaO, jag ser nu att jag misstolkade ditt inlägg som att du rekommenderade specifikt Argon Stream1M vilket du ju inte gjorde. Blev nyfiken på den, men ser nu att ingenstans står det att den fungerar som en AirPlay-mottagare (manual). Den är alltså inte så lämplig för TS som vill strömma via lan från sin mac, om han inte vill använda tredjepartsmjukvara som klarar dlna. De två AirPlay-enheter som finns hos HiFI-klubben är streamers för 10k+.

@Liemannen: jag har inte testat Cobblestone (svensk manual). Den bör funka men vill du vara säker på en lösning som bara funkar enligt den specifikation du önskat så kör på en AirportExpress. Tror det kräver att du har OS X 10.8 eller senare, men det funkar på riktigt gamla macar, det har jag testat (iMac 2007)

Senast redigerat 2017-04-03 01:20

Jag förstår inte riktigt, TS vill inte ha kabel eller WiFi till stereon i annat rum... vad återstår förutom BT då?
Möjligen ett elutagsrouter-paket men TS måste ju fortfarande få över ethernet till RC eller hellre då till den optiska.

Men om han köper en Airport express om det redan finns ethernet vid stereon så kan man ju konfigurera den så att WiFi inte används och sedan använda en optisk kabel till stereon. vore väl det enklaste.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2017-04-03 09:05

Optisk kabel mellan Mac och stereo? Bättre och simplare än så går inte.

Ursprungligen av CekariYH:

Jag förstår inte riktigt, TS vill inte ha kabel eller WiFi till stereon i annat rum... vad återstår förutom BT då?
Möjligen ett elutagsrouter-paket men TS måste ju fortfarande få över ethernet till RC eller hellre då till den optiska.

Men om han köper en Airport express om det redan finns ethernet vid stereon så kan man ju konfigurera den så att WiFi inte används och sedan använda en optisk kabel till stereon. vore väl det enklaste.

Hej, jag kunde inte hitta att en Airport Express kunde spela upp ALLA datorns ljud - jag trodde det handlade bara om anpassade appar så som iTunes. Jag spelar mycket Spotify och från Chrome; SoundCloud, YouTube och kanske viss internetradio. Men jag har fått bekräftat här i tråden att det går...kan jag även stänga av wifi så är detta idealet. Jag har ett Ethernet LAN - med dragna kablar från rummen.

Ursprungligen av IngoX:

@Liemannen: jag har inte testat Cobblestone (svensk manual). Den bör funka men vill du vara säker på en lösning som bara funkar enligt den specifikation du önskat så kör på en AirportExpress. Tror det kräver att du har OS X 10.8 eller senare, men det funkar på riktigt gamla macar, det har jag testat (iMac 2007)

Hej, jag får kolla vidare på en AE helt enkelt, den känns ideal. Ja, de där streamersarna med AirPlay-stöd kostade en hel del. Tänkte att dem kunde man omöjligt mena :-).

En RPi eller random Android mediabox som har ethernet fungerar.

Ursprungligen av Liemannen:

Hej, jag kunde inte hitta att en Airport Express kunde spela upp ALLA datorns ljud - jag trodde det handlade bara om anpassade appar så som iTunes. Jag spelar mycket Spotify och från Chrome; SoundCloud, YouTube och kanske viss internetradio. Men jag har fått bekräftat här i tråden att det går...kan jag även stänga av wifi så är detta idealet. Jag har ett Ethernet LAN - med dragna kablar från rummen.

När man konfigurerar en Airport Express och gör det genom att ansluta en ethernet sladd så skippar setupen WiFi, eller så kan man stänga av det i efterhand. Iaf på den gamla typen som jag har.

1
Bevaka tråden