Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hybriddisk - erfarenheter?

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Det finns idag 1-2 TB hybriddiskar till hyfsat pris för att ersätta "vanliga" diskar med.
Flashminnet verkar inte över sig stort (8-120 GB vad jag kan se).

Någon som kör med hybriddisk? Erfarenheter?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2017-03-17 19:06

jag har kört med Apples Fusion Drive i en Mac Mini drygt 4 år (!). Inga konstigheter. Fast det är inte förrän jag kollade nu som jag insåg hur länge jag haft den.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2017-03-17 19:23

När det gäller systemdisk skulle jag valt en SSD. Har tidigare använt en Fusion Drive i min iMac tills den mekaniska disken kraschade, fungerade helt ok men skulle fortfarande valt en SSD för att maximera hastigheten.

@oskard:

Är det Apple "original" Fusion drive du kör eller har du själv monterat en hybriddisk? I det senare fallet: vilken disk?

Senast redigerat 2017-03-18 00:21
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2017-03-18 05:45

Apple original 1TB, hoppade på första versionen trots alla varningar från Internet.

Ursprungligen av oskard:

Apple original 1TB, hoppade på första versionen trots alla varningar från Internet.

Jag har en i en MacMini Late 2012 som också fungerar fint.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2017-03-18 09:18

Fusion drive är inte en hybriddisk i minaögon utan mer likt raid eller nåt.
Det agkallar hybriddisk är en disk som både består av snurrande skivor och flashminne.

Har själv kört en Seagate STCL4000400 i ett par år nu, mycket nöjd.

Ursprungligen av reboot81:

Fusion drive är inte en hybriddisk i minaögon utan mer likt raid eller nåt.
Det agkallar hybriddisk är en disk som både består av snurrande skivor och flashminne.

Har själv kört en Seagate STCL4000400 i ett par år nu, mycket nöjd.

Ja, det var den typen av disk som jag avsåg med min fråga!

Så (trots det rimliga priset i jämförelse med SSD) så kan de vara ett vettigt alternativ för att snabba upp boot och ofta använda program?

Har använt Segastes hybriddiskar primärt i PS3 och nu PS4.

Den första med 8GB flash slängde jag ut (från PS3) efter 4 månader då jag inte såg nyttan med den.
Den fick en chans till i PS4:an första veckan för något år sedan men höll inte måttet.

Men, den nya 1TB med 32GB flash testas nu i PS4 Pro. Visst, den vanliga PS4 har en Samsung M9T 2TB disk som läser data snabbt i början av disken. Men hybriddisken är i detta läge lite effektivare.

Något som duger i väntan på SSD-priserna sjunker.

Nu förespråkar jag SSD i allt. Så det är just vad min PS3 och Wii U har likaså mina Windows och Linux-maskiner.
iMac har jag inte bytt i då jag inte orkat utan det blir först när jag finner den där Mac mini 2012 i7 jag så desperat letar efter.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2017-03-18 16:21
Ursprungligen av reboot81:

Fusion drive är inte en hybriddisk i minaögon utan mer likt raid eller nåt.
Det agkallar hybriddisk är en disk som både består av snurrande skivor och flashminne.
.

Fusion Drive = stor snurrdisk + liten flashdisk som ses som en enda disk. Ingen spegling, ingen striping e.dyl för prestanda. Flitigt använda filer läggs automagiskt på flash-delen.

Vad gör en hybriddisk från en annan tillverkare som inte Fusion Drive gör (på en högre abstraktionsnivå), och hur liknar Fusion Drive RAID?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2017-03-19 14:30

Logiskt är det ingen större skillnad. Fysiskt så består Fusion Drive av två separata hårddiskar (en HDD och en mindre SSD), medan hybriddisken är en enhet, där SSDdelen sitter på samma enhet.
De jobbar dock lite olika. I FusionDrive är det macOS som avgör vad som ska ligga på SSDdelen resp HDDdelen. I en hybriddisk läggs det oftast använda på SSD.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2017-03-19 20:31

det var väl mest raid-jämförelsen jag inte begrep.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2017-03-20 17:36
Ursprungligen av oskard:

det var väl mest raid-jämförelsen jag inte begrep.

FD är som RAID0 med ett smart system som flyttar de filer som mest har nytta av snabb disk till SSD-delen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2017-03-20 18:33

det var väldigt långsökt. Jag håller inte med och nöjer mig med det.

Ursprungligen av fullkoll:

Det finns idag 1-2 TB hybriddiskar till hyfsat pris för att ersätta "vanliga" diskar med.
Flashminnet verkar inte över sig stort (8-120 GB vad jag kan se).

Någon som kör med hybriddisk? Erfarenheter?

Har en 2014 med fusiondisk i. Inte haft några problem helst problem. Den är pigg och rask ännu. Tycker det är smidigt med god diskhastighet och gott om utrymme. Men är det inte utrymmet som drar borde man väl föredra en SSD.

1
Bevaka tråden