Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur kunna titta på bilder från kamera utan att importera dem?

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej.

Har en ganska ny IMac och är tidigare PC användare. På min PC kunde jag klicka in på min systemkamera (Canon 7d) och dubbelklicka på bilderna för att se dem i stort format och de bilder jag ville behålla flyttade jag sedan över till datorn.
Lyckas inte med detta på min Mac. Den vill importera bilderna först innan jag kan klicka upp dem i stort format. Jag klarar inte att bedöma bilderna i tumnagelformat som jag får i bildinsamling och förhandsvisningsprogrammen. Har ej iPhoto och vet ej om det är lönt att skaffa?

Tacksam för hjälp då det är oerhört frustrerande att behöva lägga över alla bilderna (som bara det tar EVIGHETER när man fotat hundratals bilder) och sen kunna titta och behöva radera det man inte ville ha. Hela processen känns bakvänd. Jag fotar i både JPG och raw och behöver kunna se båda formaten i en lista vilket jag lyckades med i bildinsamling men kunde som sagt inte titta på bilderna bra nog där.
Hjälp!

Du kan ju stoppa in SD-kortet i datorn eller en minneskortsläsare och sedan titta på bilderna direkt i Finder. Markera och slå mellanslag för att få en stor förhandstitt. Tror dock inte att det funkar att koppla in en Canonkamera med usb i macen och titta på/importera bilderna direkt, utan du måste plocka ut minneskortet.

Men det verkar ju lite omständligt att först titta på bilderna och sedan dra över de utvalda en och en. Är det inte en risk att man glömmer någon bild på kortet som sedan raderas? Dessutom får bilderna bara de filnamn som kameran behagar ge.

Själv använder jag Canons uråldriga CameraWindow för import då den mjukvaran låter mig namnge bilder och automatiskt lägga i mappar precis som jag föredrar (år-mån-dag-serienummer i mapp år-mån-dag). Sortering och utgallring sker dock i datorn efteråt - så lång tid tar ju inte överföringen att det är just det momentet som är en flaskhals. Apples egna iPhoto/Bilder har aldrig passat mig då jag lagrar mina bilder i mappar namngivna efter datum - inte i en databas.

Annars antar jag att Adobe Lightroom ger större och bättre previews - har du kollat? Kostar iofs pengar om du inte redan använder det. Adobe brukar erbjuda kostnadsfri prövotid på någon månad om du vill testa.

Hej.

Tack för många bra förslag. Gillade verkligen idén med att plocka ur minneskortet och trycka i macen så glad i hågen skred jag till verket men mitt minneskort är GIGANTISKT och på baksidan av min 27" iMac fanns bara ett litet sött slimmat uttag
Kollade nästa lösning med Canon carmerawindow men detta verkar inte funka med OS X (el Capitan) så det sprack också.
Sitter å ska kolla om man kan köpa en minneskortläsare i stället.

Det funkar skitbra med att koppla USB från kameran direkt in men jag kan då som sagt bara importera bilderna och titta på dem i tumnagelformat, inte förhandstitta på dem i stort format. Om jag kopplar en minneskortläsare externt med USB borde jag få samma effekt, eller?

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2017-03-16 21:06

När du köpte din 7D fick du väll med dig installationsskivor med Canons mjukvara. Har för mig att man kan titta på bilder med ett av programmen utan att först tanka in bilderna.

Edit: Kan laddas ner här http://www.canon.se/support/consumer_products...

OK, jag gräver fram skivan och kollar.....

Ursprungligen av Bullterrier:

Hej.

Tack för många bra förslag. Gillade verkligen idén med att plocka ur minneskortet och trycka i macen så glad i hågen skred jag till verket men mitt minneskort är GIGANTISKT och på baksidan av min 27" iMac fanns bara ett litet sött slimmat uttag
Kollade nästa lösning med Canon carmerawindow men detta verkar inte funka med OS X (el Capitan) så det sprack också.
Sitter å ska kolla om man kan köpa en minneskortläsare i stället.

Det funkar skitbra med att koppla USB från kameran direkt in men jag kan då som sagt bara importera bilderna och titta på dem i tumnagelformat, inte förhandstitta på dem i stort format. Om jag kopplar en minneskortläsare externt med USB borde jag få samma effekt, eller?

Har kameran CF-kort får du nog skaffa en extern kortläsare, ja. Bra i vilket fall som helst då man slipper låsa upp kameran vid intankning.

Om du kopplar in kameran kan du väl bara kolla med hjälp av Bildinsamling? Inte som en USB-disk? Eller? Om den faktiskt skulle dyka upp som en USB-disk kan man ju titta på bilderna med Quickview i Finder.

F.ö. kör jag CameraWindow under El Cap.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2017-03-16 21:45

Du har CF (Compact Flash) kort i din Canon. Minneskortläsare är bra, ju billigare ju sämre och långsammare...

Kika på programmen XnView MP som är gratis. Har för mig att det finns program som är gjorda för snabb sållning.
Kolla i den här tråden som bl.a. tipsar om Fastrawviewer som verkar intressant.

iPhoto är inget man börjar med idag då programmet lever på sista andningen. Bilder.app (Photos.app) som du har på datorn är dess efterföljare, även om jag inte kan rekommendera det. Mitt val är Lightroom. Kostar pengar. Är värt varje krona.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2017-03-17 03:10
Ursprungligen av Bullterrier:

OK, jag gräver fram skivan och kollar.....

Använd länken och ladda ner programmet istället. Troligen är din skiva äldre än den version som finns på Nätet.

Du ska inte behöva installera någonting alls. Har du provat med QuickLook i Finder eller Bildinsamling, som Johan tipsade om tidigare?

Bildinsamling
QuickLook

Bildinsamling är stället jag slitit mitt hår i så vet ni hur jag kan se bilderna i större format än största zoomet på tumnaglarna (typ 6 cm breda) så har ni räddat upp hela situationen. Annars är bildinsamling klockrent då jag kan se både jpg och Raw separat samt bocka i de bilder jag vill importera. Bara lilla detaljen med jag vill se bilderna stort först, skärpdjupen är omöjliga att bedöma i litet format.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2017-03-17 14:43
Ursprungligen av reboot81:

Du har CF (Compact Flash) kort i din Canon. Minneskortläsare är bra, ju billigare ju sämre och långsammare...

Kika på programmen XnView MP som är gratis. Har för mig att det finns program som är gjorda för snabb sållning.
Kolla i den här tråden som bl.a. tipsar om Fastrawviewer som verkar intressant.

iPhoto är inget man börjar med idag då programmet lever på sista andningen. Bilder.app (Photos.app) som du har på datorn är dess efterföljare, även om jag inte kan rekommendera det. Mitt val är Lightroom. Kostar pengar. Är värt varje krona.

Bra tips!

Kolla även
Lyn - Lightweight image browser
Phoenix Slides

Yey!

Var på netonnet i går och förskaffade mig en SanDisk USB 3.0 Reader/Writer så nu funkar allt precis som jag vill ha det!
Får upp enheten via Finder och kan se bilderna stort och flyttar över de bilder jag vill ha.

STORT TACK ALLA FÖR BRA TIPS!
/Hanna

1
Bevaka tråden