Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Är jag den ende som fortfarande använder Dashboard?

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2017-03-15 14:30

Dashboard är väldigt smidigt anser jag. Bra ställe för alla små program som är så små att de inte bör ligga i programmappen eller som man inte vill starta upp i eget fönster.

Dashboard är snabbt tillgängligt via dedikerad tangent. Nåja, numera får du mappa om den, mer om det nedan. Erbjuder bra och snabb översikt, då Dashboard använder hela skärmen. Inte en smal lista längs kanten som du måste skrolla upp och ner, som med Notification Center.

Till Dashboard finns mängder med små praktiska program. Dock inte alltid helt enkelt att finna dem. Varken hos Apple eller på nätet.
Det verkar också vara lite vänligare för utvecklare med Dashboard widgets än dito för Notification Center. Dashboard widgets går att tanka hem från var som helst och installera.

Apples egna lista av Dashboard widgets är ökänt svår att navigera. Och att den ännu inte uppdaterats till OS X nya stil säger också en hel del.
https://www.apple.com/downloads/dashboard/

Notification Center har heller ingen egen tangent, inte ens förinställt korkommando. Det senare är dock enkelt att upprätta:
http://osxdaily.com/2012/08/05/open-notificat...

Men dedikerad tangent slår alltid kortkommando.

Apples vilja att styra användarna mot Notification Center Widgets märks också tydligt då Special key positionen inte längre öppnar Dashboard utan Launchpad. Och att de ännu hårdare vill knyta användare mot App Store. Apple vet att folk är mycket betalningsbenägna via App Store. Jag hittade endast en Notification Center Widget som var gratis, resten var ”köp inuti app” eller betal-appar.

Om du vill öppna Dashboard med tangentbordet från dess gamla plats, nuvarande Launchpad så får du mappa om tangenterna med ex Karabiner.

Karabiner / Karabiner-Elements
https://pqrs.org/osx/karabiner/index.html.en

  • Medlem
  • 2017-03-15 14:34

Jag använder Dashboard som dedikerad vädersida. Alla klipp från Safari. Annars använder jag det inte till annat.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2017-03-15 15:15
Ursprungligen av Alix:

Jag använder Dashboard som dedikerad vädersida. Alla klipp från Safari. Annars använder jag det inte till annat.

Snyggt Alix! Bra användning av Webbklipp :D.
Då Dashboard inte får några uppdateringar så vill Apple troligen skrota det. Men jag har inte hittat någon värdig ersättare. Dashboard var ju Apples eleganta sätt att föra samman små iOS liknande appar med OS X. Betydligt mer lyckat än WIndows 8 Metro osv.

Själv har jag några klockor med olika tidszoner, mycket snabbt sätt att se vad klockan är om man ska köra FaceTime mm med vänner långt borta. Sedan har jag några kalkylatorer och min favorit-app för valutor och lite annat smått.

Favoriterna är gjorda av Paolo Grifantini.
CurrencyConverter
Percentages
Proportions

http://www.palple.net/widgets/

Sedan är det iStat Pro widget och Netgear RAIDar Widget (antik).

Senast redigerat 2017-03-15 15:42
  • Medlem
  • 2017-03-15 16:22

Vad bra, nu lade jag till IStat Pro. Det hade jag glömt bort.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2017-03-15 16:31
Ursprungligen av Alix:

Vad bra, nu lade jag till IStat Pro. Det hade jag glömt bort.

Så bra! Skönt att slippa ha allt i menyraden.

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2017-03-16 18:00
Ursprungligen av Alix:

Vad bra, nu lade jag till IStat Pro. Det hade jag glömt bort.

Var hittar jag den?

  • Medlem
  • 2017-03-16 18:12
Ursprungligen av onnyt:

Var hittar jag den?

Här.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2017-03-16 21:53

Använder den dagligen. Mest för valutakonvertering och för att skriva ut adresser på vykort. Dock är programvaran från Ambrosia borttagen och rejält buggig... Fjärrarna gör idag ingenting. Men praktiskt att kunna fimpa plasman om man fastnat vid datorn när man bara skulle googla en sak...
WOL widgeten kommer från Readpixel.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2017-03-17 09:19
Ursprungligen av reboot81:

Använder den dagligen. Mest för valutakonvertering och för att skriva ut adresser på vykort. Dock är programvaran från Ambrosia borttagen och rejält buggig... Fjärrarna gör idag ingenting. Men praktiskt att kunna fimpa plasman om man fastnat vid datorn när man bara skulle googla en sak...
WOL widgeten kommer från Readpixel.

Skickar du vykort dagligen?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2017-03-17 14:04
Ursprungligen av reboot81:

Använder den dagligen. Mest för valutakonvertering och för att skriva ut adresser på vykort. Dock är programvaran från Ambrosia borttagen och rejält buggig... Fjärrarna gör idag ingenting. Men praktiskt att kunna fimpa plasman om man fastnat vid datorn när man bara skulle googla en sak...
WOL widgeten kommer från Readpixel.

Kul!

Hur funkar Ambrosias vykorts-widget? Denna?

Jag har också använt WOL widgeten

Om du behöver konvertera valutor så kommer du att gilla tillägget jag använder. Där kan du som du ser i skärmdumpen lägga upp flera samtidigt och "se alla kurser direkt" med inverterad konvertering. Detta åstadkoms med asterisk framför beloppet i målvalutan.

Senast redigerat 2017-03-17 14:39
  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2017-04-04 19:19
Ursprungligen av iSweden:

Kul!

Hur funkar Ambrosias vykorts-widget? Denna?

Nej, den finns inte kvar att ladda ner längre. (Widgeten). Jag har den fortfarande, men den är så buggig att jag köper appen du länkat till nästa gång jag behöver skriva ut kuvert.

Jag använder Dashboard dagligen, framförallt till valutakonvertering.
Önskar att det hade funnits fler widgets, och att Apple pushade mer.

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2017-04-04 21:08

Klockor och iStat Pro har jag Dashboard till.

Och en kalkylator som aldrig används.

Jag använder kanske inte dagligen men nära på.

Den jag använder mest är Paper-Sizes då jag alltid glömmer nuffrorna på de olika pappersformaten, spec. dom i tum, och sen SMHI.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2017-04-04 22:32

För mig är det dagligen. Mest med widgeten för SimpleNote (finns här), ett oerhört smidigt sätt att komma åt den informationen.

Ursprungligen av magobe:

För mig är det dagligen. Mest med widgeten för SimpleNote (finns här), ett oerhört smidigt sätt att komma åt den informationen.

Jag gillar hellre Notfile som finns för både macOS och iOS och synkar mellan alla enheter. Är ju ingen widget utan ligger i menybaren på Macen och som app i iOS.
Använder den dagligen för snabba snabba små notiser liksom längre stycken som man vill spara etc.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2017-04-05 09:17
Ursprungligen av CekariYH:

Jag gillar hellre Notfile som finns för både macOS och iOS och synkar mellan alla enheter. Är ju ingen widget utan ligger i menybaren på Macen och som app i iOS.
Använder den dagligen för snabba snabba små notiser liksom längre stycken som man vill spara etc.

Även SimpleNote finns för både iOS och macOS samt för Android men som alltid är det ju en ren smaksak vilka lösningar som passar in i ens eget arbetsflöde. Mitt problem är att jag också använder Google Keep, anteckningar i Outlook och DS Note. Fråga mig inte varför det blivit så här.

Ursprungligen av magobe:

Även SimpleNote finns för både iOS och macOS samt för Android men som alltid är det ju en ren smaksak vilka lösningar som passar in i ens eget arbetsflöde. Mitt problem är att jag också använder Google Keep, anteckningar i Outlook och DS Note. Fråga mig inte varför det blivit så här.

Jo precis, och det finns ett gäng av bra små utilities att testa, och det är väl det som gör att man till slut sitter på en massa olika

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2017-04-07 09:17
Ursprungligen av magobe:

För mig är det dagligen. Mest med widgeten för SimpleNote (finns här), ett oerhört smidigt sätt att komma åt den informationen.

Ursprungligen av CekariYH:

Jag gillar hellre Notfile som finns för både macOS och iOS och synkar mellan alla enheter. Är ju ingen widget utan ligger i menybaren på Macen och som app i iOS.
Använder den dagligen för snabba snabba små notiser liksom längre stycken som man vill spara etc.

Dags för ännu ett alternativ

Jag använder nvALT kopplat mot Simplenote. Fantastiskt smart program.

Ursprungligen av iSweden:

Dags för ännu ett alternativ

Jag använder nvALT kopplat mot Simplenote. Fantastiskt smart program.

Säkert kalasbra, men av erfarenhet vet jag att iaf jag inte vill ha komplicerade (många funktioner) på sådana program utan bara enkelt rakt uppochner sas

1
Bevaka tråden