Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Videoredigering på Mini?

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2017-03-16 16:22

Hej,

Ska skaffa en Mac för videoredigering på en begränsad budget.
Tittar på Mini eftersom jag redan har skärm och tangentbord samt endast kommer använda datorn hemma.

Går det bra att använda en Mini till videoredigering eller finns det något med dem som gör att de inte lämpar sig?

Det beror nog lite på vilken Mac Mini-modell du funderar på. Jag skulle nog inte rekommendera videoredigering på den "lilla" modellen, dvs den som har 1,4 GHz-processor och vanlig "snurrdisk". Men med snabbare processor och SSD-disk så funkar det säkert bra.

Och sen beror det ju naturligtvis också på vilken typ av videoredigering du ska syssla med - t.ex vilken upplösning och längd det är på filmerna. Att klippa ihop lite mobilfilmer i iMovie funkar säkert, men att göra långfilm i 4K-format är kanske inte så lämpligt.

Du skriver att du har begränsad budget. Vad innebär det? Hur begränsad är den?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2017-03-16 16:53
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Det beror nog lite på vilken Mac Mini-modell du funderar på. Jag skulle nog inte rekommendera videoredigering på den "lilla" modellen, dvs den som har 1,4 GHz-processor och vanlig "snurrdisk". Men med snabbare processor och SSD-disk så funkar det säkert bra.

Och sen beror det ju naturligtvis också på vilken typ av videoredigering du ska syssla med - t.ex vilken upplösning och längd det är på filmerna. Att klippa ihop lite mobilfilmer i iMovie funkar säkert, men att göra långfilm i 4K-format är kanske inte så lämpligt.

Du skriver att du har begränsad budget. Vad innebär det? Hur begränsad är den?

Jag tittar till exempel på en sån här:
Processor: 2,6 GHz Intel Core i5
Memory: 8 GB 1600 MHz DDR3
Grafik: Intel Iris 1536 MB

Det sitter ju ingen SSD-disk i denna utan en 5400 rpm snurrdisk.

Jag kan lägga 5-7 tusen.

Ursprungligen av judas:

Det sitter ju ingen SSD-disk i denna utan en 5400 rpm snurrdisk...

SSD finns som tillval.

Ursprungligen av judas:

...Jag kan lägga 5-7 tusen.

Då får du nog titta på begagnat. Modellen du gav som exempel kostar 7.695 i grundutförande utan några tillval.

1
Bevaka tråden