Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur göra grupp i Kontakter från mottagare i email?

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har ett mail med drygt 50 mottagare i min inbox. Dessa mottagare vill jag importera i min adressbok och samtidigt skapa en grupp för dessa. Trodde i min enfald att jag bara kunde skapa gruppen och sen markera alla adresserna och dra in dem i gruppen från epostmeddelandet men så fungerar det tydligen inte.
Det är MacOS 10.12.4 och jag använder Contacts och Mail.app.

En grupp är ju en grupp av kontakter, så du måste nog göra mail-mottagarna till kontakter först, innan du kan dra dem till en grupp.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

En grupp är ju en grupp av kontakter, så du måste nog göra mail-mottagarna till kontakter först, innan du kan dra dem till en grupp.

Kan vara så att du har rätt, men jag har inte lyckats göra dem till kontakter annat än en och en. Skulle vilja importera hela drösen i ett steg så att jag kan lokalisera dem alla under senaste import. Annars sprids de ut bland mina andra över 1000 st kontakter och då blir det jobbigt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2017-03-08 17:49

pmarriott,

Kolla in detta AppleScript:

http://apple.stackexchange.com/questions/2471...

Det skapar en ny grupp i Kontakter, innehållandes alla mottagare i det aktuella/markerade brevet i Mail.

- Notera att alla mottagare läggs till i din Adressbok!!

- Vill du senare ta bort alla gruppens mottagare ur adressboken, markerar du gruppens namn..., markerar gruppens medlemmar och välj Radera Korten i menyn Redigera..

Lycka till!!

Ursprungligen av Torkel:

pmarriott,

Kolla in detta AppleScript:

http://apple.stackexchange.com/questions/2471...

Det skapar en ny grupp i Kontakter, innehållandes alla mottagare i det aktuella/markerade brevet i Mail.

- Notera att alla mottagare läggs till i din Adressbok!!

- Vill du senare ta bort alla gruppens mottagare ur adressboken, markerar du gruppens namn..., markerar gruppens medlemmar och välj Radera Korten i menyn Redigera..

Lycka till!!

Har aldrig gjort något sånt här förr. Kopierade koden i länken och klistrade in i ett AppleScript, men nu vet jag inte riktigt vad jag ska göra. Har ingen aning om hur sånt här fungerar.

Bumpar tråden. Hur använder jag scriptet?

Skapa en "Smart grupp" längst ner i grupper.
Kalla den t ex "Nya kontakter", och sätt villkoren "Kort" + "har ändrats inom" + "1" + "dagar".
Lägg in adresserna från mailen.
Skapa en lämplig grupp för dessa.
Välj smarta gruppen "Nya kontakter", välj alla de nya, och dra in i den önskade gruppen.

Ursprungligen av biomedeng:

Skapa en "Smart grupp" längst ner i grupper.
Kalla den t ex "Nya kontakter", och sätt villkoren "Kort" + "har ändrats inom" + "1" + "dagar".
Lägg in adresserna från mailen.
Skapa en lämplig grupp för dessa.
Välj smarta gruppen "Nya kontakter", välj alla de nya, och dra in i den önskade gruppen.

Men hur får jag in alla kontakterna från mailet i Contacts? Lyckas inte med det annat än att dra in adresserna en och en.

Ursprungligen av pmarriott:

...Lyckas inte med det annat än att dra in adresserna en och en.

Ska du göra detta en gång, eller är det något som är återkommande?

Om det är en engångsgrej så kan man väl stå ut med att dra in adresserna en och en.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Ska du göra detta en gång, eller är det något som är återkommande?

Om det är en engångsgrej så kan man väl stå ut med att dra in adresserna en och en.

Jo, det är i mångt och mycket en engångsgrej, men det känns liksom inte så macigt.

1
Bevaka tråden