Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Saknad disk?!?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Norrköping
  • 2017-03-14 14:20

Sitter med en Macbook Pro som verkar ha tappat bort hårddisken. Det konstiga är att Apple Hardware Test inte hittar några som helt problem, inte ens i det utökade testet. Inte heller verkar det vara något fel på disken (funkar fint när man skruvar ur den och monterar den i en USB-docka), men när disken sitter i den här datorn hittas den inte ens när man bootar upp i recoveryläge. Vad kan det vara för fel?

Kan vara fel på kabeln mellan moderkortet och disken. Verkar vara ganska vanligt, att döma av tidigare trådar.

Vilken MacBook Pro-modell är det?

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2017-03-14 15:17
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Vilken MacBook Pro-modell är det?

Mid 2012 ska det vara...

Ursprungligen av lensv:

Mid 2012 ska det vara...

13 eller 15 tum?

Gissar på 13, så här är lite info om den:
https://www.ifixit.com/Guide/MacBook+Pro+13-I...

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2017-03-14 15:51
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

13 eller 15 tum?

Gissar på 13, så här är lite info om den:
https://www.ifixit.com/Guide/MacBook+Pro+13-I...

Tack! Innan jag börjar leta reservdelar... Borde inte AHT se en sådan här sak (eller åtminstone varna för att ingen hårddisk hittas)?

13" 2012? Då är det utbytesprogram på SATA-kabeln, dvs du får den utbytt utan kostnad. AHT går inte alltid att lita på. Sen kan SATA-kabel problemet visa sig intermittent, ena stunden hittar datorn disken andra inte.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2017-03-15 09:53
Ursprungligen av gubbslyna:

13" 2012? Då är det utbytesprogram på SATA-kabeln, dvs du får den utbytt utan kostnad.

Detta var mycket bra att få veta... Vart hittar jag mera info. om utbytesprogrammet?

Jag tror inte Apple gått ut med det som dom brukar göra med utbytesprogram. Men jag jobbar som tekniker och har bytt en hel drös utan kostnad. Kontakta valfri auktoriserad verkstad så löser dom det.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2017-03-16 11:25

Tack för tipset!

1
Bevaka tråden