Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Avsnitt #171: Äpplen på elden

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Denna vecka samlas redaktörerna Amanda, Jakob och Andreas för att prata om kortfria betallösningar, smarta lås, orimligt dyra mobilskal och framtidens batterier.

Läs hela artikeln här

  • Medlem
  • Kungsbacka, Sweden, Sweden
  • 2017-03-11 13:20

God lördag redaktionen! Verkar som att det är strålande sol i hela landet idag! Härligt att vädra ut hela huset och äntligen få in lite vårluft

I vanlig ordning kommer lite kommentarer på er trevliga podcast:
1. Ni säger att Sverige ligger långt efter med trådlösa betalterminaler. Är det verkligen så? Min personliga känsla är att butiksägare har anammat detta väldigt snabbt och nästan varenda betalterminal jag stöter på har en logotyp som visar att den kan ta emot trådlösa betalningar. Det kanske ser olika ut i olika delar av landet, men det gör det nog i övriga världen också. Finns det forskning som visar att Sverige ligger efter när det gäller trådlösa betalningar eller är det era högst subjektiva bedömningar som lyser igenom i dagens avsnitt?

2. Angående smarta lås. Jag har som bekant gått lite bananas när det gäller hemautomation och har nu över ett 30-tal noder i mitt lilla hus. Många skulle nog säga att jag är knäpp, men jag tror bara att jag är pionjär (nåväl, andra generationens pionjär kanske, det fanns ju de som anammade X10 och NEXA på 90-talet). Men, återigen till ämnet; smarta lås har jag aldrig någonsin testat, även om jag varit nära några gånger. Tillhållarlås (som Amanda nämner) är trots allt ett mycket säkrare lås på en ytterdörr och väldigt svårt att bryta upp utan våld. Vill man skydda sina viktiga ägodelar till 100% känns det därför bättre att lägga pengarna på ett avancerat övervakningssystem, skaffa kassaskåp med tillhållarlås samt hålla ytterdörrens tillhållarlås (i folkmun benämnt överlås) låst - jämt! Det är enklare för tjuven att slå in en ruta än att bryta upp ett tillhållarlås (och det händer tack och lov mer sällan). Glaskrosslarm, magnetbrytare, rörelsevakter och övervakningskameror bör prioriteras över smarta lås! Handen på hjärtat, det är inte så jobbigt att hänga på en eller två tillhållarnycklar på nyckelknippan, och inte heller så otroligt jobbigt att låsa och låsa upp ytterdörren några gånger om dagen. Läs gärna om tillhållarlås här (https://sv.wikipedia.org/wiki/Tillh%C3%A5llar...) och hur lätt det är att bryta upp ett smart lås här (https://www.youtube.com/watch?v=H1mmjVvMsGs). Skall man ha ett "smart" lås bör man skaffa det här låset! (länk: https://www.youtube.com/watch?v=SjiiLmEzbL4). Säkerhet först, bekvämlighet därefter. (Känns som att jag låter som en surgubbe, men många tänker inte på det här när de slänger in smarta lås överallt).

3. Facebooks uråldriga människosyn. Ja, jag håller med er till 100%, men det är ingen hemlighet att de fortfarande lider av växtvärk. En och en halv miljard (!) aktiva användare i månaden och 5-6 miljarder uppladdningar per dygn. Det är inte enkelt att administrera, inte ens med automatiska system. Dock behöver deras regler för vad som är tillåtet och inte ses över rejält, och där hade de kunnat komma längre 2017. Ibland blir jag mörkrädd över människosynen (kvinnosynen i synnerhet) i världen, speciellt när påminnelsen om den årliga diskussionen om offentlig amning dyker upp. Till alla inskränkta människor; lägg av. Förr ammade alla mammor öppet (ännu mer förr satt de demokratiska grekerna på offentliga toaletter - utan väggar). Privatliv skall alla givetvis ha, men när ett skrikande litet barn inte kan vänta på mat spelar det ingen roll om du befinner dig på en buss, på ett köpcenter eller vartfansomhelst. Titta bort, dina ögon är inte magnetiska.

Tack för ytterligare ett avsnitt!
(Blev lite längre kommentarer denna helg)

Njut av solen. Det skall jag göra

@amandareventlid verkar ha (oroväckande) mycket ingående kunskap i hur olika dörrlös fungerar. Kanske därför @jakobnilsson s sambo verkar vara så mån om att låsa dörren...

  • Rikslövet
  • Stockholm
  • 2017-03-13 09:59
Ursprungligen av JohannesKBA:

God lördag redaktionen! Verkar som att det är strålande sol i hela landet idag! Härligt att vädra ut hela huset och äntligen få in lite vårluft

I vanlig ordning kommer lite kommentarer på er trevliga podcast:
1. Ni säger att Sverige ligger långt efter med trådlösa betalterminaler. Är det verkligen så? Min personliga känsla är att butiksägare har anammat detta väldigt snabbt och nästan varenda betalterminal jag stöter på har en logotyp som visar att den kan ta emot trådlösa betalningar. Det kanske ser olika ut i olika delar av landet, men det gör det nog i övriga världen också. Finns det forskning som visar att Sverige ligger efter när det gäller trådlösa betalningar eller är det era högst subjektiva bedömningar som lyser igenom i dagens avsnitt?

2. Angående smarta lås. Jag har som bekant gått lite bananas när det gäller hemautomation och har nu över ett 30-tal noder i mitt lilla hus. Många skulle nog säga att jag är knäpp, men jag tror bara att jag är pionjär (nåväl, andra generationens pionjär kanske, det fanns ju de som anammade X10 och NEXA på 90-talet). Men, återigen till ämnet; smarta lås har jag aldrig någonsin testat, även om jag varit nära några gånger. Tillhållarlås (som Amanda nämner) är trots allt ett mycket säkrare lås på en ytterdörr och väldigt svårt att bryta upp utan våld. Vill man skydda sina viktiga ägodelar till 100% känns det därför bättre att lägga pengarna på ett avancerat övervakningssystem, skaffa kassaskåp med tillhållarlås samt hålla ytterdörrens tillhållarlås (i folkmun benämnt överlås) låst - jämt! Det är enklare för tjuven att slå in en ruta än att bryta upp ett tillhållarlås (och det händer tack och lov mer sällan). Glaskrosslarm, magnetbrytare, rörelsevakter och övervakningskameror bör prioriteras över smarta lås! Handen på hjärtat, det är inte så jobbigt att hänga på en eller två tillhållarnycklar på nyckelknippan, och inte heller så otroligt jobbigt att låsa och låsa upp ytterdörren några gånger om dagen. Läs gärna om tillhållarlås här (https://sv.wikipedia.org/wiki/Tillh%C3%A5llar...) och hur lätt det är att bryta upp ett smart lås här (https://www.youtube.com/watch?v=H1mmjVvMsGs). Skall man ha ett "smart" lås bör man skaffa det här låset! (länk: https://www.youtube.com/watch?v=SjiiLmEzbL4). Säkerhet först, bekvämlighet därefter. (Känns som att jag låter som en surgubbe, men många tänker inte på det här när de slänger in smarta lås överallt).

3. Facebooks uråldriga människosyn. Ja, jag håller med er till 100%, men det är ingen hemlighet att de fortfarande lider av växtvärk. En och en halv miljard (!) aktiva användare i månaden och 5-6 miljarder uppladdningar per dygn. Det är inte enkelt att administrera, inte ens med automatiska system. Dock behöver deras regler för vad som är tillåtet och inte ses över rejält, och där hade de kunnat komma längre 2017. Ibland blir jag mörkrädd över människosynen (kvinnosynen i synnerhet) i världen, speciellt när påminnelsen om den årliga diskussionen om offentlig amning dyker upp. Till alla inskränkta människor; lägg av. Förr ammade alla mammor öppet (ännu mer förr satt de demokratiska grekerna på offentliga toaletter - utan väggar). Privatliv skall alla givetvis ha, men när ett skrikande litet barn inte kan vänta på mat spelar det ingen roll om du befinner dig på en buss, på ett köpcenter eller vartfansomhelst. Titta bort, dina ögon är inte magnetiska.

Tack för ytterligare ett avsnitt!
(Blev lite längre kommentarer denna helg)

Njut av solen. Det skall jag göra

Tack för dina soliga hälsningar (och gedigna kommentar) Johannes! Ja det var en förträffligt fin helg minsann, som jag spenderade med att spela Nintendo Switch inomhus med Geeks Gaming Men jag kompenserade det med att bära soffor utomhus på söndagen, så lite utomhustid blev det allt.

Angående dina kommentarer:
1. Ja det finns statistik som visar att utbredningen av NFC-utrustade terminaler är liten i Sverige jämfört med stora delar av övriga Europa. Det finns ju dock andra betalningsmetoder som använder proprietära lösningar, och var dessa finns utbredda är en annan statistik som är än mindre sett till utbredning. Vi var tidiga ute med att stöda betalningar med chip på kortbetalningar, jag har ingen statistik som backar det men det kan potentiellt vara så att alla de betalningsställen som uppgraderade terminalerna för att stöda detta kanske har varit ovilliga att uppgradera igen till NFC-terminaler. Men det är så klart så att NFC är vanligt i vissa regioner, såsom storstäder och turistorter, medan det är mer ovanligt på landsbygden och mindre trafikerade orter. Utbredningen av NFC-terminaler till dessa orter lär dröja en tid, så lösningar i stil med Samsung Pay och MST kommer nog vara en nödvändighet under en tid för att mobila betalningar verkligen ska ta fart. Om jag inte litar på att jag kan betala med mobilen dit jag beger mig kommer jag inte använda mobilen för att betala ens där det är möjligt, och jag tror att många reagerar likadant.

2. Jag är beredd att hålla med dig här. Det är inte så värst besvärligt att fiska upp en nyckel ur fickan istället för mobilen, så förhöjd säkerhet är en betydligt viktigare satsning än marginellt ökad bekvämlighet i mitt tycke.

3. Jag kan bara nicka instämmande till allt du skriver, särskilt det sistnämnda. Jag tror att alla som varit ute på stan med spädbarn, eller varit i sällskap med föräldrar som har spädbarn med på stan, kan relatera till och hålla med om det du skriver där

Tack för ytterligare bra och trevlig feedback!

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2017-03-13 18:25

2. Det blir allt vanligare att man låser dörren trots att man är hemma, av olika anledningar. Då tycker jag det räcker gott med ett smartlås. Sedan om man litar på det när man är borta är en annan sak. Jag gör det, men jag bor i en liten stad, har kameraövervakning och larm, med rätt tydliga skyltar.

1
Bevaka tråden