Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apples butik i Kungsan får vänta

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Stadsbyggnadsnämnden i Stockholms stad har diskuterat Apples butik i Kungsträdgården, men ärendet bordlades då nämnden vill ha mer betänketid.

Läs hela artikeln här

Det blir nog en tummetott ska ni se. Många coola grejer har blivit tummetottar efter att det manglats några år av åldringarna. Se t.ex. avhuggna "skyskrapan" på Medis.

Alternativt köper Stockholms stad tillbaka marken från Apple - och dom bygger någon annan stans.
Då blir det dyrt för Stockholm. Kanske bygger man cykelställ eller parkbänkar i stället. Det är ju bara skattemedel.......

  • Medlem
  • Nacka
  • 2017-03-02 16:02

Jag tycker att det vore bra om affären inte blev byggd. Kungsträdgården skulle förlora mycket som park.

Ursprungligen av annila:

Jag tycker att det vore bra om affären inte blev byggd. Kungsträdgården skulle förlora mycket som park.

Det ligger ju ett stort kafé där nu - så det blir + - noll i det fallet.

  • Medlem
  • Nacka
  • 2017-03-04 16:07
Ursprungligen av adress@mac:

Det ligger ju ett stort kafé där nu - så det blir + - noll i det fallet.

Det är stor skillnad på ett cafe (med uteservering på sommaren) och stor affär!

För min del så har Kungsan inget estetiskt värde i sig själv - det har omvandlats många gånger och omgivningen är till stora delar brutalrealism ala Stalin...så en sjysst glaskub ala Apple där är det nog ingen som egentligen bryr sig om :-D. Vad Apple än gör där så kan det inte bli värre...så att säga...med stor sannolikhet blir det ett lyft och när det är klart och inkört några år så kommer "alla" att digga det och dom som hatade det redan innan det ens var beslutat kommer att bara vara tysta och stilla...eller gått vidare till andra planer på förändring dom kan hata (har en känsla av att jag skrivit detta förr...i annan tråd...? börjar bli senil...)

Missförstå mig inte; det finns verkligen massor av miljö i Sthlm som måste bevaras och skyddas från marknadskrafterna (det gör man i alla civiliserade länder/städer på jorden) för att våra barn och barnbarn också ska få uppleva/leva i med historia...men Kungsan? Jisses. Är det samma personer som tyckte gamla Slussen var en pärla?

Ursprungligen av annila:

Det är stor skillnad på ett cafe (med uteservering på sommaren) och stor affär!

Kanska blir det inte av. Apple äger marken så ditt " sommarkafé " blir nog inte kvar oavsett.
Men det finns många andra - överallt i city. Däremot ingen Applebutik. Skulle vara ett lyft för Kungsan.
Den som lever får se - och acceptera - det ena eller andra. ?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2017-03-05 14:11

Att folk är så rädda för förändringar... nu har det varit ett café ett tag. Låt det bli en AppleStore. Om 20 år är det kanske något helt annat. Förändring är framtiden.

1
Bevaka tråden