Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Flimmer i Safari

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2017-02-16 09:42

Har en MBP 15" 2012. Efter en massa krångel i somras (http://www.99mac.se/forum/p/2282368) fick jag igång den och även uppgraderat till OS 10.12.1. Jag lever på nåder då det kan ta 30 min att starta om. Vill helst inte göra det då det är osäkert om det lyckas.
Till saken. Nu har det uppstått ett band av flimmer uppstått överst i Safarifönstret. Kommer och går, mest när jag flyttar markören. Är grafiken defekt eller kan det vara något annat?

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2017-02-16 18:18

30min att starta?? Då skulle jag sätta min frukost på att disken inte mår bra, ja rent utav dåligt.

  • Medlem
  • 2017-02-16 19:02
Ursprungligen av reboot81:

30min att starta?? Då skulle jag sätta min frukost på att disken inte mår bra, ja rent utav dåligt.

Möjligt, men allt i övrigt har rullat på bra. Hade den inne på MH-store som sa att logikkortet var trasigt och byte skulle kosta 7500kr. Lite diffust besked kanske.
Backade då jag tycker det är väl mycket för en fyraåring. Har dock inte 27000 som en ny kostar:-(

Ja, låter som en dålig disk.

Prova att installera ett nytt och fräscht system på en annan disk, och se om det tar lika lång tid att starta från den.

  • Medlem
  • 2017-02-17 10:05
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Ja, låter som en dålig disk.

Prova att installera ett nytt och fräscht system på en annan disk, och se om det tar lika lång tid att starta från den.

Kan uppstart och flimmer vara två olika problem? Uppstart beroende på disken (SSD) och flimmer på logikkortet. Sitter grafiken integrerat på logikkortet eller separat. Om jag ska ta smällen med nytt logikkort vill jag ju inte ha grafikkort och disk på tur. Kan bli väääldigt dyrt.

1. MBP 2012 har inte SSD som standard. Har du själv bytt till SSD? I så fall - vilket märke och modell är det?

2. Du skriver att flimret är i Safarifönstret. Är det verkligen så att det bara uppstår i Safari? Om du flyttar Safarifönstret så följer flimret med? Om du gömmer Safarifönstret så försvinner flimret? En bild eller film som visar flimret hade varit bra.

3. Din dator har ju två olika grafikkort, dels Intel HD 4000, och dels GeForce GT 650M. Du kan ju i inställningarna välja att den alltid ska använda det ena (och inte skifta automatiskt). Då kan du kanske med utslutningsmetoden hitta var grafikfelet sitter.

4. Du länkar till en annan tråd. Redan där fick du indikationer på att det problemet kunde bero på disken. Är det fortfarande samma disk nu som då? Eller har du bytt sedan dess?

  • Medlem
  • 2017-02-17 11:39

1. Har MBP Retina mid 2012. Den har SSD som standard och originalet sitter i.
2. Har gjort pdf bl a på flimrande internetsidor. Inga pdf flimrar. Inga wordfiler etc. Försökte göra en dump av safarifönstret men då upphör flimret när jag trycker mellanslag för att få dumpen av ett fönster. Och flimret kommer och går. Verkar också påverkas då jag flyttar markören. Styrplatsproblem?
3. Hittar bara ett grafikkort, Intel HD Grafics 4000 1536MB och inget om att välja i inställningar.

Tack för att ni bryr er. Känner att jag sitter i en ekonomisk råttfälla.

1. Ok, missade att det var retina-modellen.

2. En skärmdump lär ju inte visa sådana fenomen. Filma det i stället - t.ex. med mobilen.

3. Så här står det om retina-mid-2012-modellen: "This system has dual graphics processors -- a NVIDIA GeForce GT 650M with 1 GB of dedicated GDDR5 SDRAM and Intel HD Graphics 4000 with memory shared with the system."
Kanske behövs det något tilläggsprogram för att ställa in det. Det finns kanske inte i de vanliga inställningarna. Har inte någon egen erfarenhet av det.

4. Kör Apple Hardware Test, så borde du kunna få någon indikation om SSD:n inte mår bra. https://support.apple.com/sv-se/HT201257
Eller testa mitt tidigare tips med ny installation på annan disk. Om det går mycket snabbare att starta därifrån, så lär det vara något fel på den interna disken.

  • Medlem
  • 2017-02-17 12:12

Kanske blir jag till slut tvungen att ta risken av att starta om (Hardware Test). Är som sagt rädd att inte komma igång igen. Har klarat mig sedan juli och försöker vinna ytterligare tid. Inser att jag för eller senare måste vidta åtgärder men undrar om nytt logikkort är vettigt.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2017-02-17 12:27
Ursprungligen av per s:

3. Hittar bara ett grafikkort, Intel HD Grafics 4000 1536MB och inget om att välja i inställningar.

Titta i inställningarna för strömsparare

Ställa in grafikprestanda på en MacBook Pro

MacBook Pro: Avgöra vilken grafikprocessor som används

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

3. Så här står det om retina-mid-2012-modellen: "This system has dual graphics processors -- a NVIDIA GeForce GT 650M with 1 GB of dedicated GDDR5 SDRAM and Intel HD Graphics 4000 with memory shared with the system."
Kanske behövs det något tilläggsprogram för att ställa in det. Det finns kanske inte i de vanliga inställningarna. Har inte någon egen erfarenhet av det.

Till exempel programmet gfxCardStatus: https://gfx.io/

Gör det lite enklare att se vilken grafikkrets som används och man kan i felsökningssyfte ställa in att enbart använda den ena. Ett annat sätt att tvinga till användning av den mer kraftfulla kretsen (om den integrerade grafiken är defekt) är att ansluta en extern skärm.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2017-02-17 12:32
Ursprungligen av per s:

Kanske blir jag till slut tvungen att ta risken av att starta om (Hardware Test). Är som sagt rädd att inte komma igång igen. Har klarat mig sedan juli och försöker vinna ytterligare tid. Inser att jag för eller senare måste vidta åtgärder men undrar om nytt logikkort är vettigt.

Om du vill felsöka, till exempel starta från en annan hårddisk för att ringa in problemen, så måste du förr eller senare starta om.

  • Medlem
  • 2017-02-17 15:15

Jag hittar rutan för automatiskt grafikbyte under strömsparare vilket tyder på att det finns två grafiksystem. När jag tittar i systemrapport>Grafik/bildskärmar finns bara Intels HD 4000!? Nvidias lyser med sin frånvaro.
Har kört gfx Cardstatus och växlat mellan "enbart integrerad" och " enbart dedikerad". Gör ingen skillnad.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2017-02-17 16:53
Ursprungligen av per s:

Jag hittar rutan för automatiskt grafikbyte under strömsparare vilket tyder på att det finns två grafiksystem. När jag tittar i systemrapport>Grafik/bildskärmar finns bara Intels HD 4000!? Nvidias lyser med sin frånvaro.
Har kört gfx Cardstatus och växlat mellan "enbart integrerad" och " enbart dedikerad". Gör ingen skillnad.

Om Systeminformation inte hittar Nvidiakortet talar ju det för att det är trasigt eller annat fel på logikkortet så att det inte har kontakt.
gfxCardStatus är ett gammalt program, kanske inte uppdaterat för Sierra? Men det kan ju också vara det förväntade beteendet om det inte hittar något dedikerat kort.
Händer det något om du kryssar ur rutan för automatiskt grafikbyte i ströminställningarna? Jag tror att det innebär att enbart det dedikerade kortet ska köras (om det funkar)

Nu strör jag kanske salt i såret, men det har funnits ett reparationsprogram som kanske kunde ha gällt för din dator, men det gick ut vid årsskiftet...
http://www.apple.com/se/support/macbookpro-vi...
http://www.99mac.se/forum/p/2274986

Sedan kan din dator med två olika symtom ha två olika problem. Flimmer kanske beror på att det strular när det vill växla till dedikerade grafikkortet. Sådana fel (logikkortsglapp) kan troligen också ge uppstartsproblem. Men uppstartsproblemen kan ju också bero på hårddisken, så testa uppstart från en extern HD. Löser det uppstartsproblemen så kanske du kan leva med flimmerproblement tills du sparat ihop till ny dator?

Senast redigerat 2017-02-17 17:09
  • Medlem
  • 2017-02-17 17:38

Enligt MH-store var felet inget grafikfel som Apple hade garantireparation på.
Får testa uppstart från extern disk när jag är beredd att ta smällen av att inte komma igång igen.
Kanske går att hitta en begagnad 2015:a till anständigt pris. Tack för all hjälp.

1
Bevaka tråden