Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple-ID hackat??

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2017-02-14 23:12

Jag är totalt teknik-handikappad.. Så därför tar jag hjälp av er.
Detta kom upp på min mac när jag skulle logga in på ICLOUD...

"Ditt apple ID har används för att logga in på en ny enhet"
"Ditt apple ID används för att logga in på en enhet nära Stockholm"

Bor i Borås och har definitivt inte varit i närheten av Stockholm.......
Har loggat in på iCloud via min stationära dator sen några dagar tillbaka, vilket jag inte gjort förut.
Men den är placerad hemma hos mig, och INTE i Stockholm..
Bytte också senast lösen för några dagar sedan, men har svårt att tänka mig att det skulle påverka på något sätt.
Är jag hackad!? Eller vad tror ni? Kan det vara något annat som blivit fel??

Vem har skcikat mailet? Avsändaradress?

om det verkligen står så här - bokstav för bokstav:

"Ditt apple ID har används för att logga in på en ny enhet"
"Ditt apple ID används för att logga in på en enhet nära Stockholm"

Så är det INTE från Apple (det är inte konsekvent och sund svenska)

När jag loggat in på "ny enhet" (den behöver inte vara ny) så får jag "i närheten av Skåne". Bor i Göteborg. Meddelandet är förmodligen triggat av att du just bytt lösenord och måste logga in på nytt.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2017-02-15 00:50

Finns trådar på ämnet: http://www.99mac.se/forum/t/320011-inloggning...

TLDR: Apple ser att någon enhet har försökt att logga in. Datorer och AppleTV har inte GPS. Deras position bestäms mha internetleverantörens adress. Din mobil rapporterar in "hej jag befinner mig i Borås, in Sweden". Dator/AppleTV tror Apple befinner sig i Stockholm. Apple tar det säkra före det osäkra och drar slutsatsen att du inte kan befinna dig på två ställen samtidigt, varningsklockorna börjar ringa och du får en notis.

Får detta på alla mina enheter när jag loggar in på iCloud efter en längre tids frånvaro från iCloud för enheten i fråga.
Det är säkerligen som reboot81 beskriver

  • Medlem
  • Karlshamn
  • 2017-02-15 07:47

Var samma för mig för ett tag sedan. Apple fick för sig att jag sitter i Skåne eftersom att Bredband2's IP är i Malmö men själv sitter jag i Norrland. Trodde också att jag blivit hackad först.

Det ser ut så här om jag inte varit inne på ett tag eller om mina ”adresser” skiljer sig för mycket som tex genom VPN etc.

Under själva inloggningen på iCloud, klickar man på Tillåt så får jag upp en ruta att fylla i en verifieringskod (tror det gäller om man har tvåstegs-verifiering)

Ungefär samtidigt får jag ett email:

Hej xxxx,

Ditt Apple-ID (xxxxx@xxx) har använts för att logga in på iCloud via en webbläsare.

Datum och tid: 14 februari 2017, 22.47 PST

Om du redan har läst informationen ovan kan du bortse från detta e-postmeddelande.

Om du inte har loggat in på iCloud nyligen och misstänker att någon obehörig har åtkomst till ditt konto bör du nollställa ditt lösenord på Apple‑ID (https://appleid.apple.com).

Vänliga hälsningar

Apple-supporten

1
Bevaka tråden