Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Inställning för skärmdump

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Vänersborg
  • 2017-02-14 11:50

När jag gör en skärmdump med Sh+cmd+3 blir namnet automatiskt 2017-02-...11.21.11. Klickar jag på dumpen/namnet får jag ju självklart fram hela namnet (alltså med datumet) men jag snabbt vill se direkt - utan att klicka.
Var finns en inställning för att kasta om datumsiffrorna till att börja med dagen och avsluta med årtalet?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2017-02-14 13:28

Tror inte det går, skulle gissa att datumet kommer från dina regionsinställningar under systeminställningar. Du kan ju testa.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2017-02-14 13:46

Klart det går, ta en titt på följande länkar som exempel.

http://www.idownloadblog.com/2015/04/16/how-t...
http://www.idownloadblog.com/2015/04/15/how-t...

Ursprungligen av Gnulia:

Tror inte det går, skulle gissa att datumet kommer från dina regionsinställningar under systeminställningar. Du kan ju testa.

Vad menar du att han skulle testa? Jag ser inget tips i din text.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2017-02-14 13:59
Ursprungligen av zinned:

Klart det går, ta en titt på följande länkar som exempel.

http://www.idownloadblog.com/2015/04/16/how-t...
http://www.idownloadblog.com/2015/04/15/how-t...

Vad menar du att han skulle testa? Jag ser inget tips i din text.

Dina länkar visar ju bara hur man kan byta till valfritt namn, inte så som TS ville, att ändra datumet från år-mån-dag till dag-mån-år. Jag menar att han kan testa att ändra i regionsinställningarna.

Nu vet jag inte varför TS vill ha dag-mån-år, men antar att det finns nån anledning, och tror enda sättet är som Gnulia skriver.

Om man bara vill se hela datumet kan man göra som i zinneds första länk. Jag har ändrat namnet till SCap med datum och tid intakt så blir det enligt bilden nedan:

Senast redigerat 2017-02-14 19:30
  • Medlem
  • Malmö
  • 2017-02-14 15:28
Ursprungligen av Gnulia:

Dina länkar visar ju bara hur man kan byta till valfritt namn, inte så som TS ville, att ändra datumet från år-mån-dag till dag-mån-år. Jag menar att han kan testa att ändra i regionsinställningarna.

Ah, ok.

Dock är det ju bara dålig "brandsläckning" att ändra i regionsinställningarna för då kommer man se förändringen på fler ställen än just namnen på de screenshots man tar. Det vill man sannolikt inte.

@kimsen

Varför behöver du ha denna datumordning? Jag misstänker att det är en annan sorteringsmöjlighet du vill komma åt, eller vad gäller det?

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2017-02-14 15:29

För sorteringens skull bör man hålla datumet intakt. Korta ner eller ta bort namnet helt och hållet för att kunna se datumet direkt. Det går också att krympa filnamnet ytterligare om man ändrar i strings-filen till SystemUIServer, men det är kanske lite överkurs.

Ursprungligen av zinned:

Ah, ok.

Dock är det ju bara dålig "brandsläckning" att ändra i regionsinställningarna för då kommer man se förändringen på fler ställen än just namnen på de screenshots man tar. Det vill man sannolikt inte.

@kimsen

Varför behöver du ha denna datumordning? Jag misstänker att det är en annan sorteringsmöjlighet du vill komma åt, eller vad gäller det?

1. Japp, inte så bra tycker jag om man nu inte är från utlandet där man skriver datum just så, vet att det fanns länder som skrev det så förr iaf.

2. Gissar på nått sånt.

Ursprungligen av frazze:

För sorteringens skull bör man hålla datumet intakt. Korta ner eller ta bort namnet helt och hållet för att kunna se datumet direkt. Det går också att krympa filnamnet ytterligare om man ändrar i strings-filen till SystemUIServer, men det är kanske lite överkurs.

Datumet i fråga är ju en del av filnamnet och är ju rätt onödigt för sortering etc, filens skapelse- och ev. ändrings- datum finns ju redan att sortera på.

Om man gör som jag visa på bilden ovan och bara använder fyra bokstäver för namnet +datum+tid så blir det iaf rätt läsbart i icon-vy, i list-vyerna är det ju bara att göra namn-kolumnen i rätt storlek för att se hela filnamnet.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2017-02-15 01:02

Tiny: http://www.99mac.se/forum/p/2271767

Ger tex
Pages - Brev till - Screen Shot iMac 2017-02-15 00.58.00.png
firefox - Nytt inlägg - Screen Shot iMac 2017-02-15 01.01.25.png

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2017-02-21 22:22

Har fått till en Hazel-regel som sorterar upp skärmdumparna efter namnet som Tiny ger.

Flytta till undermapp med filens första namn:
Om filnamn innehåller ”Screen Shot iMac”, kör då script som plockar ut första delen innan ” - ”
Flytta sedan filen till en undermapp med namnet som matchar första delen.
(Finns inte mappen sedan tidigare så skapas den)
firefox - 99mac.se - Screen Shot 2099-99-99 01.01.01.png flyttas alltså till undermappen ”firefox”

Sorterade 1000 filer till 42 mappar.

1
Bevaka tråden