Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mac mini som hemma server, kommer den motsvara vad jag har tänkt mig?

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2017-02-11 15:20

Hej,
Det är som så att jag har tänkt lite och funderar på att köpa mig en Mac mini 2011 alt. en 2012 som server.
Sätta in 16GB ram och en SSD disk sedan köra ett par externa diskar.

Det jag hade tänkt använda den till är, VPN, Lagring och fildelning (till min Apple TV 4) antingen via Plex eller konvertera om allt och använda det via iTunes.

Men jag hade även tänkt att använda den på så sätt att den får ladda ner alla uppdateringar m.m först och sedan kan jag enkelt och smidigt över mitt lokala nätverk uppdatera min dator och mina iOS enheter om den möjligheten finns?

Även så skulle jag också vilja att den synkade via iCloud dvs laddade ner mina filer m.m vilket jag vet fungerar och sedan laddar min dator ned filerna via servern så man inte behöver belasta internet så mycket.
Jag behöver egentligen inte göra det pga. bandbredden då jag har 100Mbit men jag tänker mer fall om internet går ner m.m så kan det vara skönt att ha en dator att arbeta mot som att den alltid står igång så laddar den ner filerna per automatik hela tiden medans min MBP endast är igång när jag är hemma osv.

Även tänkte jag använda den som en TimeMachine backup server.

Man kan få rätt mycket användning av maskinen som är tämligen billig ligger kring 2500 - 3000kr på blocket.

Vad tror ni?

Visst, det fungerar. Personligen hade jag köpt en bra NAS istället då du nämner att du kommer att köpa Plex server på den.

Uppdatera iOS-enheter och ev en Mac gör du lättast via enheterna själva istället för att tex manuellt ladda ner en ISPW, koppla in din iPhone till Mac Mini för att sedan uppdatera via iTunes. Låter väldigt omständigt. Uppdaterar du enheterna OTA så kan du såklart ta backup till iCloud och/eller Time Machine till din NAS eller Mac Mini.

Förstår inte riktigt vad du menar med iCloud och bilder, men se den tjänsten mer som en synkroniseringstjänst än en backup.

  • Medlem
  • 2017-02-11 15:58
Ursprungligen av barbapappa_86:

Visst, det fungerar. Personligen hade jag köpt en bra NAS istället då du nämner att du kommer att köpa Plex server på den.

Uppdatera iOS-enheter och ev en Mac gör du lättast via enheterna själva istället för att tex manuellt ladda ner en ISPW, koppla in din iPhone till Mac Mini för att sedan uppdatera via iTunes. Låter väldigt omständigt. Uppdaterar du enheterna OTA så kan du såklart ta backup till iCloud och/eller Time Machine till din NAS eller Mac Mini.

Förstår inte riktigt vad du menar med iCloud och bilder, men se den tjänsten mer som en synkroniseringstjänst än en backup.

Tror du missförstår mig, te.x AD (Active Directory) i windows server så kan man ladda ner updates till servern och sedan när en dator eller annan enhet ska hämta denna update så gör den det per automatik via det lokala nätverket från servern istället för via internet update.
Förstår du? Man märker ingen skillnad som användare förutom att uppdateringarna går snabbare.

Sen låter väll fläktarna betydligt mer på en NAS än på en mac mini?

Ursprungligen av Calby:

Tror du missförstår mig, te.x AD (Active Directory) i windows server så kan man ladda ner updates till servern och sedan när en dator eller annan enhet ska hämta denna update så gör den det per automatik via det lokala nätverket från servern istället för via internet update.
Förstår du? Man märker ingen skillnad som användare förutom att uppdateringarna går snabbare.

Sen låter väll fläktarna betydligt mer på en NAS än på en mac mini?

Förstår. Vet dock inte om det går att göra för iOS. Ser faktiskt inte en så stor nytta med det.

Det beror på vilken NAS du köper.

  • Medlem
  • 2017-02-11 16:52
Ursprungligen av barbapappa_86:

Förstår. Vet dock inte om det går att göra för iOS. Ser faktiskt inte en så stor nytta med det.

Det beror på vilken NAS du köper.

Har du någon att rekommendera som går tyst?

Ursprungligen av Calby:

Har du någon att rekommendera som går tyst?

Nej, men det borde en googling kunna hjälpa dig med. Kan rekommendera att även kolla prisjakt.se. F.ö Synology tycker jag gör bra grejer.

Om det är så viktigt att den är tyst, kan du inte gömma undan den på en tyst plats?

Min 8-diskars Synology DS1815+ är oerhört tyst. Står under skrivbordet och märks inte.
Så Synology kan jag rekommendera.

En 4-diskars QNAP TS-451+ låter mer än min 8-diskars Synology DS1815+.

Ursprungligen av keptang:

Min 8-diskars Synology DS1815+ är oerhört tyst. Står under skrivbordet och märks inte.
Så Synology kan jag rekommendera.

En 4-diskars QNAP TS-451+ låter mer än min 8-diskars Synology DS1815+.

Och jag har en QNAP TS-451+ som står öppet på en hylla i hallen. Man får anstränga sig för att höra hårddiskrasslet. Fläkten har jag aldrig hört öht. Men jag kör iofs inte Plex eller något annat tungt på den.

Så allting är relativt. Tyst och ännu tystare!

Ursprungligen av johan_tanying:

Så allting är relativt. Tyst och ännu tystare!

Så är det!

Jag använde(r) en Mac mini 2012 (i5 2,5GHz) som enbart Plex-server och en Mac mini 2011 (i5 2,5GHz) för övrigt.
Båda blir ersatta nu av ett riktigt serverbygge för att jag anser att de inte levererar det jag önskar.

Det är primärt Plex som enligt mig kräver mer än förväntat. ATV4, iPad och iPhone kan inte köras samtidigt utan att allt stannar.
Så, skall maskinen hålla på med transcoding så är det enbart i7-varianten av Mac mini 2012 som är intressant (för mer än en stream åt gången).

Ett filmklipp som har separat textremsa kommer alltid Plex transcoda.

Innan Mac mini fick jobbet som Plex-server låg det på min NAS som är en Synology 1512+ och även den är för dålig när det kommer till transcoding.

Caching server som finns i MacOS Server fungerar utmärkt och nu när mina servrar är avstängda så är just denna funktion jag saknar.
Kanske en av Mac mini får leva kvar just för denna funktion. Underbart när uppdateringar och annat ligger snabbt tillgängliga.

Senast redigerat 2017-02-11 21:17
  • Medlem
  • 2017-02-11 21:04
Ursprungligen av Borttaget:

Jag använde(r) en Mac mini 2012 (i5 2,5GHz) som enbart Plex-server och en Mac mini 2011 (i5 2,5GHz) för övrigt.
Båda blir ersatta nu av ett riktigt serverbygge för att jag anser att de inte levererar det jag önskar.

Det är primärt Plex som enligt mig kräver mer än förväntat. ATV4, iPad och iPhone kan inte köras samtidigt utan att allt stannar.
Så, skall maskinen hålla på med transcoding så är det enbart i7-varianten av Mac mini 2012 som är intressant.

Ett filmklipp som har separat textremsa kommer alltid Plex transcoda.

Innan Mac mini fick jobbet som Plex-server låg det på min NAS som är en Synology 1512+ och även den är för dålig när det kommer till transcoding.

Caching server som finns i MacOS Server fungerar utmärkt och nu när mina servrar är avstängda så är just denna funktion jag saknar.
Kanske en av Mac mini får leva kvar just för denna funktion. Underbart när uppdateringar och annat ligger snabbt tillgängliga.

Caching server är enormt smidigt, jag skulle kunna köra Infuse till tyngre filer och på så sätt få ut mer av plexservern.

Svårt val, antingen Mac mini eller bygga en egen - en nas går helt bort iaf.

Senast redigerat 2018-07-23 15:39
  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2017-02-12 19:32

Jag kör precis så på en 4kärnig Macmini 2012. Jag har nog bara testat 2-3 PLEXströmmar, men det funkar bra.

  • Medlem
  • Lund
  • 2017-02-12 19:47

Inte ett alternativ att köra en HTPC med t.ex Kodi istället för plex via Apple TVn? Då fungerar en enkel NAS ypperligt!

1
Bevaka tråden