Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Byte intern mic - iMac sent 2009

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej alla!

Vill bara dela med mig av mina erfarenheter när jag skulle byta mikrofonen som jag råkade förstöra. Jag hade nämligen råkat koppla in den på fel ställe, när jag mekade med datorn.

Hur som helst så började jag leta efter reservdelar, men det gick inte att hitta några mikrofoner, utan de flesta sålde hela chassit, med mikrofonen på plats från fabrik.

Men som tur är finns eBay, så jag beställde snabbt en bättre begagnad från USA. Men det var nu problemen började.

Hur jag än försökte så plockade mikrofonen antingen upp extremt dovt dåligt ljud från min röst, eller inget alls. Om jag knackade på platsen där mikrofonen satt, så reagerade mätaren, men inte på andra ljud. Så jag öppnade datorn igen för att hänga ut mikrofonen utanför chassit, för att försäkra mig om att det inte var något fel på den. Självklart fungerade den perfekt med klockren ljudupptagning. Hmmm, vad kan detta bero på?

Min teori var att det måste vara helt tätt mellan mikrofonen och chassit, så jag testade verkligen alla möjliga metoder för att uppnå detta: Lim, silicon, dubbelhäftande tejp av olika tjocklekar, men inget blev bra.

Min sista utväg vara att borra upp hålet i chassit, och sedan sätta mikrofonen på plats. Sagt och gjort, och nu fungerar det perfekt, men med ett betydligt fulare hål som jag måste täcka med något, men det problemet är nog lättare att lösa.

Som ni alla vet så är mikrofon-hålen i iMac extremt små, jag menar verkligen väldigt små. Det verkar således som om man får mikrofonen det minsta fel i förhållande till de små hålen så att hålen inte blir parallella, ja då kommer det inte att bli bra. Antagligen är det därför man rekommenderas att köpa ett helt nytt chassi med mikrofonen färdigmonterad från fabrik.

Hur som helst, mitt stora borrade hål på 4mm gjorde jobbet galant, mikrofonen fungerar perfekt igen. Nu behöver jag bara lite idéer på hur jag kan täcka hålet på nåt snyggt sätt. Några tips (kolla bilden nedan)???

Senast redigerat 2017-02-09 17:01
  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2017-02-10 21:01

Bra jobbat, inget jag hade orkat med, utan helt enkelt köpt en extern mic/USB-ljudkort.
Tycker inte du behöver dölja hålet som sitter på ovansidan(?) av datorn? Det är ju ett tecken på din händighet.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2017-02-10 21:51

Tack för att du delar med dig av din erfarenhet!

De ursprungliga hålen som är borrade genom aluminiumet är ju så extremt små så att det är som ett nät som är knappt synligt jämfört med den solida ytan. Du kommer nog aldrig kunna få till något som är lika diskret. Om hålet stör dig, gör istället tvärtom. Täck det med något som lika gärna kan vara en prydnad. Till exempel kan ju din favoritsmurf stå bredbent över hålet?

Ursprungligen av IngoX:

Tack för att du delar med dig av din erfarenhet!

De ursprungliga hålen som är borrade genom aluminiumet är ju så extremt små så att det är som ett nät som är knappt synligt jämfört med den solida ytan. Du kommer nog aldrig kunna få till något som är lika diskret. Om hålet stör dig, gör istället tvärtom. Täck det med något som lika gärna kan vara en prydnad. Till exempel kan ju din favoritsmurf stå bredbent över hålet?

Bra idé :-).

Faktum är att jag köpte ett sånt där stålnät som sitter i vattenblandaren i köket och klippte till. Jag klippte inte så snyggt tyvärr, men jag kommer att försöka hitta en snyggare lösning. Men just nu för det bli så här (kolla bilden).

Som vanligt tar jag tacksamt emot idéer på försnyggningar ;-).

Hittade till slut en snyggare lösning. Jag köpte öljetter i en sytillbehörsbutik, och fick på så sätt till en snyggare kant runt stålnätet (Se bilden).

Nu känns det lite bättre :-).

Material till detta projekt var:

Sönderklippt te-sil från Clas Ohlsson
Öljetter från valfri sytillbehörsbutik, eller Panduro.
Lim

1
Bevaka tråden