Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Köpa en macbook nu eller vänta till den nya?

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej allihop!
Det var ett tag sen

Funderar på en Macbook, skulle behöva köpa nu men råkade se att det eventuellt kommer en ny snart som eventuellt har dubbelt med RAM... Om de kommer ut i andra kvartalet så är det väl väntetid också? Funderar på om det verkligen är värt väntan.

Vad tror ni?

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2017-02-05 14:37

Jag hade väntat om det inte är akut med dator.
Appleprylar bör köpas när de precis uppdaterats.

Ursprungligen av klarabara:

Funderar på en Macbook, skulle behöva köpa nu men råkade se att det eventuellt kommer en ny snart som eventuellt har dubbelt med RAM...

Med tanke på Macbook Pro har 16 GB som max så tror jag inte att de har någon större vilja att öka på minnet i Macbook. Ifall du behöver mer än 8 GB kanske du skulle titta på MBP istället.

Annars hade jag nog väntat; Macbook har ju kommit regelbundet i april varje år hittills. Minns inte om det var lång väntetid.

Tack för era råd!

Jag ska ju köra photoshop osv är tanken, men det gör jag idag på 8gb så det borde fungera tänker jag. Det är redan lite av en förhandling att få den genom jobbet, om jag säger vänta så finns det risk att "den inte är så viktig" typ. Men det är den så... mycket velande!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2017-02-06 10:42

Vad använder du idag?

  • Medlem
  • 2017-02-06 11:54

Jag kan bara prata för mig själv, men jag tänkte som du gjorde förut men nu så köper jag något när jag behöver det man kan inte gå och vänta hela tiden på att något nytt eller bättre ska komma hela tiden.
Vi vet inte vad Apple har planerat för framtiden, så behöver du en ny MBP idag så köp en.

Det är mitt råd.

Ursprungligen av Calby:

...behöver du en ny MBP idag så köp en...

Nu handlade det ju inte om MacBook Pro, utan om MacBook.

MB ligger nog mycket närmare en uppdatering än MBP - och det kan ju kännas lite surt att köpa om det kommer en ny generation precis efter köpet.

  • Medlem
  • 2017-02-06 12:25
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Nu handlade det ju inte om MacBook Pro, utan om MacBook.

MB ligger nog mycket närmare en uppdatering än MBP - och det kan ju kännas lite surt att köpa om det kommer en ny generation precis efter köpet.

Missade det. Det är iofs sant - men mitt råd står kvar, vi vet inte när lanseringen av MB är egentligen så antingen väntar man eller så kör man på direkt.

För att röra till det hela så lite bakgrund:
Jag har en mbp 13" idag (late 2013) och känner att utöver en värdelös trackpad (long story) och en massa annat så är den i den bästa skärningen av liten utan att vara lätt. Då chefen inte tycker att jag ska ha en 15" mbp så har jag tänkt att jag vill ha något som är lättare även om den är mindre.

Jag vill använda den till photoshop och till lätt frontend-programmering men IT på kontoret tycker inte det kommer fungera. Trodde det främst handlade om RAM för photoshop men nu verkar det handla om CPU. De tror inte prestandan i den kommer att räcka till med processor och passiv kylning osv.

En Macbook kändes helt rätt men nu vet jag inte vad eller hur... eftersom jag är konsult så finns det inte på kartan med något annat än bärbart.

Vad säger ni?

  • Medlem
  • 2017-02-06 13:13
Ursprungligen av klarabara:

För att röra till det hela så lite bakgrund:
Jag har en mbp 13" idag (late 2013) och känner att utöver en värdelös trackpad (long story) och en massa annat så är den i den bästa skärningen av liten utan att vara lätt. Då chefen inte tycker att jag ska ha en 15" mbp så har jag tänkt att jag vill ha något som är lättare även om den är mindre.

Jag vill använda den till photoshop och till lätt frontend-programmering men IT på kontoret tycker inte det kommer fungera. Trodde det främst handlade om RAM för photoshop men nu verkar det handla om CPU. De tror inte prestandan i den kommer att räcka till med processor och passiv kylning osv.

En Macbook kändes helt rätt men nu vet jag inte vad eller hur... eftersom jag är konsult så finns det inte på kartan med något annat än bärbart.

Vad säger ni?

Har du prövat den nya MBP 2016 13"? Den är lättare och mindre än sina tidigare årgångar.

Nä, har inte testat den, men den var typ lika dyr som en 15" av den tidigare modellen, och den var "för dyr" så jag har inte tittat vidare på det.

Är prestandan verkligen ett problem? Har läst om andra som kör CS-sviten på Macbook... :S

Man (=jag) kan ju som backup och till nöds köra Adobe-sviten på en MBA 13" 2010 med 2GB RAM och en lowly C2D. Så går gör det ju. Sen om det är optimalt är en annan femma.

Men visst, om det inte är übertunga bilder i PS så är det inga större problem. Men helst bör du nog få lov att köpa någon av de bättre CPU-alternativen för att bli lite mer framtidssäker. 1,1 GHz i3 känns väl inte så väldigt upphetsande om du börjar dra igång lite filter i PS...

Sen är det ju det där med portar. Eller snarare den akuta och löjeväckande bristen på desamma hos MB. Hellre då en snart utgången MBA i så fall om du frågar mig (som personligen ändå alltid tyckt att retina är underwhelming). Som konsult kanske du behöver koppla in på fast nätverk hos vissa företag som inte kör wifi av säkerhetsskäl? Eller koppla till projektor med VGA? Eller en TV i konferensrummet med HDMI? Eller koppla in kollegors usb-minnen? Kanske flera på en gång? Många donglar och/eller dockor blir det...

Mina 2¢

MBP 2015.

Skiljer sig touch-paden på en mbp 2015 från den late 2013?

Ursprungligen av klarabara:

Skiljer sig touch-paden på en mbp 2015 från den late 2013?

Ja, 2015 kom force touch.

En fråga till!

Kan man öka på ram i efterhand på MBP 2016-modellerna?

Tack för supersnabbt och konkret svar Jesper!

1
Bevaka tråden