Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Windows på Mac

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Hässleholm
  • 2017-02-05 11:10

Hej! Om man vill ha Windows också på sin Mac, vad är bäst då?

Hade en kollega som på något sätt bytte väldigt lätt till Windows men mins inte hur.

Eller är det bättre att ha dualboot som i Windows?

Windows 10.

Du kan köra virtuellt (samtidigt som macOS) med t.ex. VirtualBox (gratis).
Du kan köra Apples Boot Camp (dualboot).

Ursprungligen av keptang:

Windows 10.

Du kan köra virtuellt (samtidigt som macOS) med t.ex. VirtualBox (gratis).
Du kan köra Apples Boot Camp (dualboot).

Finns även de kommersiella programmen Parallels och Fusion, spm båda tillåter att man kör Mac och Windows samtidigt.

  • Medlem
  • 2017-02-05 13:11

Så här kan det se ut i Mac OS (Sierra). Mac OS i bakgrunden och ett Virtual Box VM-fönster med Windows 10*. Detta är absolut smidigast om man bara behöver tillgång till Windows och det inte är så noga med hårdvaruacceleration.

*Illusionen av bakgrundsbilden beror på att jag har samma i både Mac OS och Windows 10.

  • Medlem
  • Hässleholm
  • 2017-02-05 18:52

Ok, tack alla!

Ska testa Parallells efter tips av kollega.

  • Medlem
  • 2017-02-06 10:25
Ursprungligen av keptang:

Windows 10.

Du kan köra virtuellt (samtidigt som macOS) med t.ex. VirtualBox (gratis).
Du kan köra Apples Boot Camp (dualboot).

Virtuellbox är gratis och är tämligen OK, men att köra ett OS i det i annat syften än att "labba" skulle jag inte rekommendera då skulle jag rekommendera Parallelse istället då Win10 flyter på bättre där.

  • Medlem
  • Hässleholm
  • 2017-02-06 10:37
Ursprungligen av Calby:

Virtuellbox är gratis och är tämligen OK, men att köra ett OS i det i annat syften än att "labba" skulle jag inte rekommendera då skulle jag rekommendera Parallelse istället då Win10 flyter på bättre där.

Ok, ska som sagt testa Parallells. Hörde av en gammal kollega att det skulle vara bra. Har du samma upplevelse så låter det bra.

Är för övrigt väldigt nöjd med datorn. Som du sa lätt och smidig att arbeta med. Den bästa bärbara jag haft.

Boot Camp (Dual boot) och sedan VMware Fusion på det. Du kan då använda partitionen från Boot Camp för Fusion.

Ursprungligen av Calby:

Virtuellbox är gratis och är tämligen OK, men att köra ett OS i det i annat syften än att "labba" skulle jag inte rekommendera då skulle jag rekommendera Parallelse istället då Win10 flyter på bättre där.

Om det ska vara en kommersiell programvara som kostar pengar så hade jag valt VMware Fusion som är snabbare än Parallells.

Olika virtualiseringsprogramvarorna är bäst på olika saker, ibland är det VirtualBox, ibland Parallells och ibland VMware Fusion.
Både Parallells och Fusion finns i testversioner (14 dagar/30 dagar) så bara att testa vad man tycker passar en själv bäst.

  • Medlem
  • 2017-02-06 10:45
Ursprungligen av keptang:

Om det ska vara en kommersiell programvara som kostar pengar så hade jag valt VMware Fusion som är snabbare än Parallells.

Olika virtualiseringsprogramvarorna är bäst på olika saker, ibland är det VirtualBox, ibland Parallells och ibland VMware Fusion.
Både Parallells och Fusion finns i testversioner (14 dagar/30 dagar) så bara att testa vad man tycker passar en själv bäst.

Har funderat själv på att gå över till Fusion, men har en parallels licens för ett år kvar så är själv kvar här.
Men Jag leker mycket i virtuellbox och jag tycker att det inte är optimalt men för labbmiljö så är det klockrent.

  • Medlem
  • Hässleholm
  • 2017-02-07 07:07

Det mest optimala är väl dualboot (bootcamp) antar jag, om man inte behöver kunna byta snabbt till OS X?

Hur fungerar det då när man startar? Får man två alternativ som i Windows? Alltså vill jag starta Windows eller OS X?

Ursprungligen av larsp777:

Det mest optimala är väl dualboot (bootcamp) antar jag, om man inte behöver kunna byta snabbt till OS X?

Hur fungerar det då när man startar? Får man två alternativ som i Windows? Alltså vill jag starta Windows eller OS X?

För att byta mellan operativsystemen håller man ner alt-tangenten vid uppstart. Då får man en meny där man kan välja antingen Mac-os eller Windows.

  • Medlem
  • Hässleholm
  • 2017-02-07 08:42
Ursprungligen av ludwig00:

För att byta mellan operativsystemen håller man ner alt-tangenten vid uppstart. Då får man en meny där man kan välja antingen Mac-os eller Windows.

Ok, tack!

  • Medlem
  • Malmö
  • 2017-02-07 09:47
Ursprungligen av larsp777:

Ok, tack!

Glöm inte att testa VMWare Fusion, så kan du använda din Bootcamp-partition genom Fusion och du slipper således boota om bara för att du behöver tillgång till Windows. Möjligt att Parallells också fixar denna biffen, vet ej.

  • Medlem
  • Hässleholm
  • 2017-02-07 09:49
Ursprungligen av zinned:

Glöm inte att testa VMWare Fusion, så kan du använda din Bootcamp-partition genom Fusion och du slipper således boota om bara för att du behöver tillgång till Windows. Möjligt att Parallells också fixar denna biffen, vet ej.

Ok, låter intressant. Har du testat?

Ursprungligen av zinned:

Glöm inte att testa VMWare Fusion, så kan du använda din Bootcamp-partition genom Fusion och du slipper således boota om bara för att du behöver tillgång till Windows. Möjligt att Parallells också fixar denna biffen, vet ej.

Se inlägg #8

Ja det fungerar utmärkt att boota Windows eller körs det virtuellt med Fusion.

  • Medlem
  • Hässleholm
  • 2017-02-07 14:10
Ursprungligen av hummel:

Se inlägg #8

Ja det fungerar utmärkt att boota Windows eller körs det virtuellt med Fusion.

Ja, just det. Du sa det först

Tror jag ska prova det.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2017-02-07 15:07
Ursprungligen av larsp777:

Ok, låter intressant. Har du testat?

Jag har kört så tidigare under flera år, fungerar kanon.

  • Medlem
  • Hässleholm
  • 2017-02-07 15:09
Ursprungligen av zinned:

Jag har kört så tidigare under flera år, fungerar kanon.

Ok, låter betryggande.

1
Bevaka tråden