Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ny Jobbtelefon

Tråden skapades och har fått 21 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2017-02-03 18:32

Hej. Precis fått ny anställning och fått en jobbtelefon. Telefonen jag fått är en 5s och har själv en 6s. Är inte direkt sugen att bli av med min 6s men hade varit skönt att använda 1 telefon.
Problemet är att jobbtelefonen kom med mail och appen trio installerad och min jobbmail som apple id.
Säg att jag lyckas installera min 6s som jobbtelefonen, och låta någon i familjen använda jobbets 5s, får man det?
Hur pass säker är man om man vill ladda ner appar och bankappar etc, kan jobbet kolla genom vad man gör etc? Menar att jobbkontot är kopplat till mailen så de kanske ser vad man laddar ner för appar etc och platstjänster och bilder?
Sen kanske det är dumt att fråga it avdelningen om man kan få reda på deras servernamn till mailen och appen när man fått det redan installerat?
Ett alternativ är att ha jobbtelefonen på jobbet och privata för privata bruk, men oftast är det att man surfar och gör allt på sin privata under arbetstid och jobbtelefonen glöms bort.
Min fråga är helt enkelt, försöka få sin 6s som jobbtelefon låta någon annan använda 5s under tiden eller är det omöjligt? Måste kunna lägga upp det fint isåfall.

Enklast är väl att du kollar i ditt anställningsavtal eller frågar din chef om detta.

  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2017-02-03 18:45
Ursprungligen av hummel:

Enklast är väl att du kollar i ditt anställningsavtal eller frågar din chef om detta.

Det enda de sade när jag hämtade telefonen att jag får lov att använda den privat, dock kanske inte direkt netflix eller youtube för mycket.
Har 10 GB surf och allt annat ingår.

  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2017-02-03 20:29

Kom på en sak. De sade att mailen inte kunde lösas då det var något strul i systemet och bad mig återkomma. Själva appen trio med alla företagskontakter hänger med telefonnr. Satte precis in företagskortet i min 6s och laddade ner appen. Ifs behöver jag inte ha jobbmailen i telefonen då jag 90% sitter vid en dator. Jag har alltså ett apple id som är jobbmailen på 5s men då jag inte behöver ladda ner massa appar etc borde det alltså vara lugnt. Får vänta till måndag och se om det allt fungerar när jag har annan telefonen och annat apple id.

Håll inte på och konstra dig. Skilj på jobb och privatliv. 5s:en är din arbetsgivares egendom och inget man skall hålla på och leka med. Det är ett arbetsredskap helt enkelt. Och lägg inte in arbetsgivarens mailkonton etc på din privata. Arbetsgivarens dokument, e-post m.m. skall man hålla från sina privata enheter. Sånt skall man inte riskera att det kommer på avvägar.

  • Medlem
  • 2017-02-04 08:15
Ursprungligen av Sir N.:

Håll inte på och konstra dig. Skilj på jobb och privatliv. 5s:en är din arbetsgivares egendom och inget man skall hålla på och leka med. Det är ett arbetsredskap helt enkelt. Och lägg inte in arbetsgivarens mailkonton etc på din privata. Arbetsgivarens dokument, e-post m.m. skall man hålla från sina privata enheter. Sånt skall man inte riskera att det kommer på avvägar.

Håller helt med dig
Mycket viktigt att kolla företagets mobil policy
Kan ju leda till brott mot anställningsavtal
Annars får man kolla om företaget stödjer BYOD men då får man ju ingen lur av företaget

  • Medlem
  • 2017-02-04 08:17
Ursprungligen av kievY:

Kom på en sak. De sade att mailen inte kunde lösas då det var något strul i systemet och bad mig återkomma. Själva appen trio med alla företagskontakter hänger med telefonnr. Satte precis in företagskortet i min 6s och laddade ner appen. Ifs behöver jag inte ha jobbmailen i telefonen då jag 90% sitter vid en dator. Jag har alltså ett apple id som är jobbmailen på 5s men då jag inte behöver ladda ner massa appar etc borde det alltså vara lugnt. Får vänta till måndag och se om det allt fungerar när jag har annan telefonen och annat apple id.

Att inte ha mail i tjänstetelefon när det är ett krav från din arbetsgivare är nog ingen bra idé
Skilj på privat och tjänste telefon
Att lämna företagets egendom till utomstående är heller ingen bra ide

  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2017-02-04 09:14

Får kolla upp om mail är krav och hur man ska sköta det hela. Men det är klart, telefonen är företagets och att ge den till någon inom familjen är väl inte heller lämpligt. Men det är nytt för mig med 2 telefoner och både chefen och arbetskollegor har mitt privata nr för tillfället. Får väl vänja mig att bära runt på 2 telefoner i värsta fall.

Vi kan här spekulera och gissa vad som är rätt eller fel. Lösningen på ditt problem är att fråga din arbetsgivare!

Ursprungligen av kievY:

Får kolla upp om mail är krav och hur man ska sköta det hela. Men det är klart, telefonen är företagets och att ge den till någon inom familjen är väl inte heller lämpligt. Men det är nytt för mig med 2 telefoner och både chefen och arbetskollegor har mitt privata nr för tillfället. Får väl vänja mig att bära runt på 2 telefoner i värsta fall.

Konstigt att behöva ha 2 st telefoner. Följer tråden med stort intresse.

Ursprungligen av calinou:

Konstigt att behöva ha 2 st telefoner. Följer tråden med stort intresse.

Inget konstigt alls. Jag vill inte ha mina privata data i arbetsgivarens telefon. Arbetsgivaren vill inte ha sitt data i sina anställdas privata enheter. Dessutom, tjänstemobilen lämnar jag på skrivbordet när jag går hem för dagen (såvida jag inte har beredskap) och slipper onödiga påringningar när jag inte är i tjänst.

  • Medlem
  • Skanör med Falsterbo
  • 2017-02-04 12:49

Silj äpplen från päron ? / 5s är din arbetsgivares Phöne o 6'an din privata !

Tro mig rätt bra att sära på privatliv som Jobb i längden , det kommer du vänja dig vid o rätt skönt eller praktiskt att sära på
Dessutom har du ett privat Apple Id hade utan tveckan låtit det vara så

Har 3 phönes för jobb , privat samt hemlig ??

  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2017-02-04 18:26

Får fråga chefen på måndag hur det ser ut. Om vad han tycker jag kan göra etc. Annars får jag vänja mig vid 2 telefoner.

  • Medlem
  • Bästkusten
  • 2017-02-04 18:41

Två telefoner måste vara den sämsta lösningen ever...

  • Medlem
  • 2017-02-04 20:10
Ursprungligen av The Cat:

Två telefoner måste vara den sämsta lösningen ever...

Vill du ha en telefon med både privat och tjänste så är det ju BYOD du kan gå på. Men att frångå företagets policy bara fär att du inte vill ha en privat är ingen bra lösning

Ursprungligen av kievY:

Hej. Precis fått ny anställning och fått en jobbtelefon. Telefonen jag fått är en 5s och har själv en 6s. Är inte direkt sugen att bli av med min 6s men hade varit skönt att använda 1 telefon.
Problemet är att jobbtelefonen kom med mail och appen trio installerad och min jobbmail som apple id.
Säg att jag lyckas installera min 6s som jobbtelefonen, och låta någon i familjen använda jobbets 5s, får man det?
Hur pass säker är man om man vill ladda ner appar och bankappar etc, kan jobbet kolla genom vad man gör etc? Menar att jobbkontot är kopplat till mailen så de kanske ser vad man laddar ner för appar etc och platstjänster och bilder?
Sen kanske det är dumt att fråga it avdelningen om man kan få reda på deras servernamn till mailen och appen när man fått det redan installerat?
Ett alternativ är att ha jobbtelefonen på jobbet och privata för privata bruk, men oftast är det att man surfar och gör allt på sin privata under arbetstid och jobbtelefonen glöms bort.
Min fråga är helt enkelt, försöka få sin 6s som jobbtelefon låta någon annan använda 5s under tiden eller är det omöjligt? Måste kunna lägga upp det fint isåfall.

Om jobbet har ett MDM-system (Mobile Device Management) kan de kontrollera vilka appar du har på telefonen m.m. Isf kan du se det genom att titta under Inställningar > Allmänt > Enhetshantering. Finns inget där eller finns inte alternativet Enhetshantering så har de inget MDM.

Ett alternativ för att föra över data, lösenord m.m. är att göra en säkerhetskopia av båda telefonerna mha iTunes och bocka i alternativet att kryptera säkerhetskopian, för att sedan nollställa din 6s och återställa den med säkerhetskopian från din 5s, och tvärtom. MEN, detta förutsätter att du har tillräckligt mycket lagringsutrymme på telefonen.

Men, jag hade nog kollat med din arbetsgivare ändå. Ärlighet vara längst.

  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2017-02-04 21:47
Ursprungligen av pushloop:

Om jobbet har ett MDM-system (Mobile Device Management) kan de kontrollera vilka appar du har på telefonen m.m. Isf kan du se det genom att titta under Inställningar > Allmänt > Enhetshantering. Finns inget där eller finns inte alternativet Enhetshantering så har de inget MDM.

Ett alternativ för att föra över data, lösenord m.m. är att göra en säkerhetskopia av båda telefonerna mha iTunes och bocka i alternativet att kryptera säkerhetskopian, för att sedan nollställa din 6s och återställa den med säkerhetskopian från din 5s, och tvärtom. MEN, detta förutsätter att du har tillräckligt mycket lagringsutrymme på telefonen.

Men, jag hade nog kollat med din arbetsgivare ändå. Ärlighet vara längst.

Telefonen startades och konfigurerades vid mig där jag fick välja lösenord till Apple id etc. Det enda de gjorde vid mig var att ladda ner appen trio och skrev in servernamn etc. Där ligger alla anställdas anknytningsnr och info.
mail skulle fixas, men det var problem med servern och de bad mig återkomma.. men vad jag förstod det som var det frivilligt att ha det då jag ändå till 80% har en dator i närheten och kan se mail.
Kanske räcker att jag får lämna tillbaka telefonen men behålla företagssimkortet för att kunna ringa etc utan att behöva använda mitt nr.
Jag får kolla och återkomma vad som är sagt.

Jag har två telefoner och det är faktiskt oerhört praktiskt!

Du ska tänka på att telefonen tillhör företaget, så även allt innehåll i telefonen.
Hur kul är det att lämna ut dina... ja, vad som helst! Bilder, kontakter, kompisar... allt till din arbetsgivare!
I och med att den informationen finns på en enhet som i juridiskt mening tillhör din arbetsgivare är all information också deras.

Det skulle jag INTE gilla!

Sen är det skönt om du vill vara lite ledig också!
Tro det eller ej, men så är det faktiskt. Det finns ju ingen naturlag som säger att man måste vara tillgänglig hela tiden.
När du leker med dina barn (??) kan du lämna jobbtelefonen hemma. Sällan är saker så viktiga att de inte kan vänta en liten stund. Du kan ju ringa tillbaka sen.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2017-02-07 00:47

Arbetsgivaren har dessutom all rätt (och skyldighet) att hålla koll på vad som försiggår på sin utrustning. Jag påstår inte att så är fallet här, men ta det som en tumregel.

Det är omöjligt att uttala sig i det specifika fallet, man får ju tänka på det.
Två saker slår mig:
1. Det är ju skitsmart av din arbetsgivare att ge dig en telefon och tillåta privat användning!
Då slipper dom trassla med arbetstider....
Du skulle i teorin faktiskt kunna lämna telefonen på arbetet och använda den i arbetet och på arbetet.
Nu beror det givetvis på vad du gör och hur ditt arbete ser ut.
Du är ju fortfarande kontaktbar med din egen telefon, för dom det berör, så att säga!
Måste du svara på arbetets telefon på vardagskvällar och på helgen?

2. Är du inom det kreativa yrket kan jag även meddela att olika designgrejer och programmering och annat som är gjort på "fritiden" även tillhör arbetsgivare om det är gjort på deras dator och med deras mjukvara.

Om det skulle vara så att du skulle tjäna pengar på något då kan dom faktiskt, med all rätt, hävda att din idé och ditt arbete tillhör dom, för det är ju gjort på deras dator med deras mjukvara! Sen att du gjort det på din "så kallade fritid" är ju i sammanhanget svårt att exakt redogöra för när det är.

Ännu värre blir det ju om du får kontakter som är relaterade till din briljanta och fantastiska idé! Förutom personer kan det vara länkar, e-post.... vad som helst. Bilder.

Har du då allt detta samlat på din jobbdator och på din jobbtelefon så kan det bli jäkligt komplicerat att senare försöka förklara att det "inte hade med arbetet att göra".

Det är ju faktiskt så de flesta yrken ser ut. "Man skapar sitt egna arbete." Företag, produkter och tjänster utvecklas inte av sig själv utan av de som arbetar på företaget, de anställda. Som anställd är man livegen i den bemärkelsen att man alltid är anställd. Man är anställd även på natten, på helgen, på semestern. Alltid. Allt tänk du producerar under dygnets 24 timmar tillhör din arbetsgivare.

Arbetsgivaren är väldigt tydlig med att påtala detta den dagen framgången är ett faktum! Innan dess är det inte så noga.

**
Jag har faktiskt varit med om samma sak, fast åt andra hållet. En projektledare från en reklambyrå ringde till mig och frågade om jag ville hålla i en utbildning. Det var oerhört kort varsel, lite senare samma dag... jag trodde han ringde "i reklambyråns namn", men det där var nåt han fixade med vid sidan av.

Alltså, vad jag säger är att det är inte heller lätt för dina "egna kunder" eller "egna kontakter" att fatta att dom inte vänder sig till företaget du arbetar på när det är dit dom ringer, eller den kontakt som dom är hänvisad till...

**
Det finns en poäng i att stå för sina egna kostnader, tro mig!

  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2017-02-07 17:36

Har kollat med chefen vad som gäller!
Får använda telefonen på fritiden men i sunt förnuft, ringer man ofta eller smsar kanske det inte är bra att göra på jobbtelefonen. Sen är mail inget krav.
Och som de flesta tycker, dumt att blanda jobb med polare etc.. då får jag ge ut jobbnr och blir man av med telefonen så försvinner det nr och man vill kanske inte ha bank/social appar på jobbtelefonen som ibland granskas.
Så jag fortsätter med 2 telefoner och får väl vänja mig att komma ihåg bära med de.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2017-02-07 23:26
Ursprungligen av kievY:

Har kollat med chefen vad som gäller!
Får använda telefonen på fritiden men i sunt förnuft, ringer man ofta eller smsar kanske det inte är bra att göra på jobbtelefonen. Sen är mail inget krav.
Och som de flesta tycker, dumt att blanda jobb med polare etc.. då får jag ge ut jobbnr och blir man av med telefonen så försvinner det nr och man vill kanske inte ha bank/social appar på jobbtelefonen som ibland granskas.
Så jag fortsätter med 2 telefoner och får väl vänja mig att komma ihåg bära med de.

Nu kanske jag upprepar vad som ovan sagts, men vore det inte en lättnad att kunna lägga in privatmobilen i omklädningsskåpet/kontorslådan under arbetstid och fokusera på arbetet, och göra tvärtom på din lediga tid?
Krisar det sig så har väl arbetsgivaren ditt privatnummer, och familjen/skola/dagis ditt jobbnummer?

Självklart skiljer sig yrken sig åt, men jag vill lyfta fram fördelen, enkelheten att bara bära runt på en mobil åt gången.

1
Bevaka tråden