Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

4k skärm till Macbook Pro 15" Late 2016

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Malmö
  • 2017-01-26 21:19

Hej
Har nu beställt en rymdgrå MBP 15", 2,9 Ghz, Radeon 460 som är tänkt att levereras i mitten av februari.

Hade tänkt skaffa en USB-C docka samt en 4k-skärm med USB-C kompabilitet att koppla datorn till. Dockan används när man är på språng, annars låter jag skärmen agera docka till hårddiskar, telefonladdare etc.

Hetaste kandidaten för dockan är Satechis med displayport, SD-kortplats etc.

Skärmkandidater:
LG 27UD88
Acer H277HK
Benq SW 2700 PT
Lenovo Thinkvision X1 (något dyr bubblare)
(Tyvärr är LG's nya 5k-skärm för dyr)

Är det någon här på forumet som har erfarenhet eller tips att bidra med i detta ärendet?
Det som oroar mig är strömtillförsel och överföringshastigheter.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2017-01-27 15:13
Ursprungligen av Ulo:

(Tyvärr är LG's nya 5k-skärm för dyr)

Du har inte funderat på LG:s 4k skärm á 5460 kr
http://www.apple.com/se/shop/product/HKMY2ZM/...

  • Medlem
  • Skåne
  • 2017-01-27 16:20

jag har en dell 4k skärm som jag inte kunnat använda med min nya macbook pro 2016 än.

1) de flesta hdmi adaptrar, apples egna, konverterar thunderbolt 3 till hdmi 1.4, inte hdmi 2.0. hdmi 2.0 krävs för 4k i 60hz annars får du 4k i 30hz.
2) försök hitta något som konverterar thunderbolt 3 till display port, var vaksam på att inte konvertera till thunderbolt 2 då kommer du inte kunna få 4k i 60hz.

dvs. ingen av apples egna adaptrar fungerar för 4k i 60hz.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2017-01-27 20:45
Ursprungligen av ne100:

Du har inte funderat på LG:s 4k skärm á 5460 kr
http://www.apple.com/se/shop/product/HKMY2ZM/...

Tack för ditt svar.
Men nej. Jag vill minst ha en 27-tummare. Jag har vant mig med formatet med min iMac.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2017-01-27 20:55
Ursprungligen av dfgh:

jag har en dell 4k skärm som jag inte kunnat använda med min nya macbook pro 2016 än.

1) de flesta hdmi adaptrar, apples egna, konverterar thunderbolt 3 till hdmi 1.4, inte hdmi 2.0. hdmi 2.0 krävs för 4k i 60hz annars får du 4k i 30hz.
2) försök hitta något som konverterar thunderbolt 3 till display port, var vaksam på att inte konvertera till thunderbolt 2 då kommer du inte kunna få 4k i 60hz.

dvs. ingen av apples egna adaptrar fungerar för 4k i 60hz.

Tack för tipset. Good to know. Det svider lite att vara early adopter...
Så USB-C räcker alltså inte till för att driva skärmen i 4k? Det framgår ju inte så tydligt någonstans...

  • Medlem
  • Skåne
  • 2017-01-27 21:06
Ursprungligen av Ulo:

Tack för tipset. Good to know. Det svider lite att vara early adopter...
Så USB-C räcker alltså inte till för att driva skärmen i 4k? Det framgår ju inte så tydligt någonstans...

Har skärmen usb c/thunderbolt 3 som ingång? I så fall borde det fungera. Jag har bara hdmi och display port på min Dell p2715q.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2017-01-27 21:22
Ursprungligen av dfgh:

Har skärmen usb c/thunderbolt 3 som ingång? I så fall borde det fungera. Jag har bara hdmi och display port på min Dell p2715q.

Ah, kanon. USB-C är en av de features jag önskar på min framtida skärm. Har dock för mig att de inte orkar ladda 15-tummaren då endast LG-5k-skärmen erbjuder 85W och de andra endast kommer upp i 60W.
Innebär detta att datorn laddar ur sakta eller är det bara så att den tar god tid på sig att ladda upp?

Jag har en Dell Ultra HD 4K Monitor P2415Q 24-Inch som jag är väldigt nöjd med. Finns i 27" version. Den har DisplayPort så kan du tänka dig en adapter är detta ert prisvärt alternativ.

Ursprungligen av hummel:

Jag har en Dell Ultra HD 4K Monitor P2415Q 24-Inch som jag är väldigt nöjd med. Finns i 27" version. Den har DisplayPort så kan du tänka dig en adapter är detta ert prisvärt alternativ.

Har samma skärm själv. Kan bara instämma med dig, riktigt bra skärm.

1
Bevaka tråden