Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Sortera "The" i iTunes?

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej,

När jag lägger till ett album/artist/låt i iTunes, som t.ex. gruppen "The Cure", så sorteras "The" bort så att gruppen i detta fallet sorteras som "Cure". Hur ändrar man så att "The" alltid kommer med och står först? Tror mig ha tittat igenom alla inställningar men hittar ingenting om det.

Nu får man ordna det manuellt i efterhand och eftersom jag har flera hundra CD-skivor som jag vill lägga till så tar det onödig extratid. Speciellt då också låtnamn som börjar med "The" sorteras utan "The".

/Zzzleep

Ursprungligen av barbapappa_86:

Tyvärr inte.

Det finns nog inget sätt att göra så att iTunes automatiskt tar med "The" i "sortera som"-fältet.

En möjlig lösning är att göra ett AppleScript som går igenom markerade låtar, och kopierar "Artist" till "Sortera som".

(Dock blir jag nyfiken på varför man skulle vilja sortera på det sättet. Varför vill du ha The Cure på "T", och inte "C"?)

Senast redigerat 2017-01-26 18:37

När jag höll på med studentradio i tidernas gryning hade vi fullt schå att få folk att _inte_ sortera artistnamn med The i början under T (The Cure var nog även då ett faktiskt exempel!). Men. Folk brukade haja när man frågade om The Beatles skall stå under B eller T i skivbacken...

Enda undantaget var och är förstås The The!

Sedan körde vi också med absolut bokstavsordning för att hålla ordning på alla slarviga artister som envisas med att ibland heta både för. och efternamn och ibland bara förnamn. Man få minnas att detta var på vinyl. och cd-tiden!

1
Bevaka tråden