Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

ssh till raspberry pi från macbook? Connection refused

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har kopplat in en raspberry pi (senaste modellen) via kabel (som går i väggen) till min router. Har använt kabeln tidigare så vet den fungerar.

Öppnar jag webbläsaren med ip 192.168.1.85 kommer jag åt min raspberry pi och den kommer upp som en ny nätverksenhet i finder så jag kan bläddra runt bland mapparna.

Dock vill jag kunna ansluta via ssh genom terminalen så jag kan köra lite kommandon och installera mjukvara etc. Skriver följande i terminalen:

ssh [email protected]
Och får då upp följande felmeddelande "ssh: connect to host 192.168.1.85 port 22: Connection refused"

Jag har öppnat 22 i min brandväg samt bockat i "fjärrinloggning" under inställningar -> delning -> fjärrinloggning på min mac.

Vad är problemet? Tips på felsökning?

Du har nog inte ssh demonen körandes på Raspberryn. En del distar startar den först när du har valt det. Vad kör du för distribution?

Ursprungligen av suddgummi:

Du har nog inte ssh demonen körandes på Raspberryn. En del distar startar den först när du har valt det. Vad kör du för distribution?

Nu är jag ny på både linux och RP, men när jag öppnar ip i webbläsaren står det KODI i loggan. I finder står det OpenELEC.

I Openelec har jag för mig att det finns en bock att klicka i om du går in i inställningarna i TV-gränssnittet. Under samma inställningar som för Samba.

Du hade tänkt att använda den som en mediaspelare antar jag? Om du bara vill leka i Linux finns det bättre distributioner, för Openelec är väldigt inflexibel. Den är mer skräddarsydd för att vara mediaspelare.

Ursprungligen av suddgummi:

I Openelec har jag för mig att det finns en bock att klicka i om du går in i inställningarna i TV-gränssnittet. Under samma inställningar som för Samba.

Du hade tänkt att använda den som en mediaspelare antar jag? Om du bara vill leka i Linux finns det bättre distributioner, för Openelec är väldigt inflexibel. Den är mer skräddarsydd för att vara mediaspelare.

Nej jag köpte ett kitt eftersom det var billigast istället för allt i lösa dela och detta var förinstallerat. Målet är att installera RetroPi.
Kan man ha flera distributioner på en RP?

Senast redigerat 2017-01-14 13:25
  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2017-01-14 14:55
Ursprungligen av xtreme79:

ssh [email protected]
Och får då upp följande felmeddelande "ssh: connect to host 192.168.1.85 port 22: Connection refused"

Jag har öppnat 22 i min brandväg samt bockat i "fjärrinloggning" under inställningar -> delning -> fjärrinloggning på min mac.

Varför öppna upp på klientsidan när det uppenbarligen är problem på serversidan?
Du har alltså öppnat upp på din dator, inte på PI:n.

Ja du kan ha flertalet distar på minneskortet. För multiboot rekommenderas BerryBoot.

Själv har jag en som autostartar efter 10sekunder, om jag avbryter starten med en knapptryckning på ett tangentbord så får jag upp en meny över installerade distar. Men vanligtvis kör den utan t-bord/skärm och startar därför min standarddist.

  • Medlem
  • Nässjö
  • 2017-01-14 19:36

Jag har haft problem att ansluta till min Raspberry Via SSH vid ett par tillfällen, dock tror jag att det var ett annat felmeddelande. Lösningen var att radera (eller ta bort Raspberryn från) known hosts: ~/.ssh/known_hosts

1
Bevaka tråden