Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Återställa bibliotekskatalog från TM-backup?

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Norrköping
  • 2017-01-03 16:19

Hur återställer man filer från en bibliotekskatalog som endast finns i en TM-backup? I vanliga fall kan man ju logga in med kontot i fråga, ställa sig i biblioteket och sedan gå in i Time Machine, men hur gör man när kontot inte är tillgängligt?

Senast redigerat 2017-01-04 11:19
  • Medlem
  • Norrköping
  • 2017-01-09 11:20

Någon som har koll på ovanstående?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2017-01-09 12:17

Menar du kanske "Bläddra på andra skivor för säkerhetskopiering..." som du når via alt-klick på TM-symbolen i menyraden.
http://pondini.org/TM/17.html

Min gissning är att det handlar om ett användarkonto som tidigare fanns på datorn, och som varit med i TM-backupen, men som nu inte längre finns på datorn.

I så fall är mitt tips att lägga upp en ny användare med exakt samma namn som den borttagna användaren.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2017-01-09 13:47

Jesper har fattat rätt... Räcker det alltså med att namnet stämmer överens på kontot i fråga?
Det finns inget annat sätt att synliggöra dolda kataloger som denna annars?

Det finns nog ett ännu enklare sätt:
"...If your account has administrator privileges, you can enter Time Machine and change to the /Users folder on your computer's HDD. When you scroll back in time to a date prior to having deleted the user account, the account folder and all its contents should show up. From there, you can enter and browse the account contents and restore any data you require..."

Citatet taget från den här tråden på Apples supportforum:
https://discussions.apple.com/thread/4058985?...

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2017-01-09 15:26
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Det finns nog ett ännu enklare sätt:
"...If your account has administrator privileges, you can enter Time Machine and change to the /Users folder on your computer's HDD. When you scroll back in time to a date prior to having deleted the user account, the account folder and all its contents should show up. From there, you can enter and browse the account contents and restore any data you require..."

Citatet taget från den här tråden på Apples supportforum:
https://discussions.apple.com/thread/4058985?...

Så långt är jag med, men hur bär man sig åt för att komma åt (eller öht. se) den dolda katalogen "Library" inne i TM?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2017-01-09 15:59
Ursprungligen av lensv:

Jesper har fattat rätt... Räcker det alltså med att namnet stämmer överens på kontot i fråga?

Om du gör ett nytt användarkonto med samma namn tror jag att det även måste ha samma UserID-nummer för att kunna bläddra bland filerna via TimeMachine-gränssnittet.

En variant på detta är ju att helt enkelt återskapa det gamla användarkontot med Flyttassistenten. När du väl sparat undan filerna du behöver till ditt konto kan du radera det igen.

Ursprungligen av lensv:

Så långt är jag med, men hur bär man sig åt för att komma åt (eller öht. se) den dolda katalogen "Library" inne i TM?

Den andra varianten som Jesper tipsade om, att ställa sig i Användare-mappen och bläddra tillbaks i tiden via TimeMachine-gränssnittet funkar för att se den saknade användarmappen. Men jag antar att alla undermappar i den har en stor röd förbudssymbol? Det är eftersom TimeMachine respekterar olika UserID, och ditt nuvarande användarkonto har ett annat än det gamla saknade. Du borde ändå kunna återskapa den undermapp där du tror din fil finns. (högerklicka på mappen, välj Återskapa xxx till.... och välj plats)

Sedan får du högerklicka på den återskapade mappen, "Visa info", klicka på hänglåset och sedan plustecknet och lägg till dig själv som behörig att läsa och skriva. Glöm inte att klicka på kugghjulet och välj "alla underliggande filer". Hitta filen du vill ha och kassera resten.

Eventuellt är det Det är så fiffigt att om du återskapar användarmappen till en annan extern hårddisk så slipper du behörighetsbekymret, testade just.

Senast redigerat 2017-01-09 16:20
  • Medlem
  • Norrköping
  • 2017-01-09 16:32

Jo, att återskapa rubbet är naturligtvis ett alternativ. Dock inte ett direkt smidigt sådant

Den "andra varianten" ger så vitt jag vet ingen möjlighet att komma åt "Library" i användarens hemkatalog... Eller har du hittat något sätt att trolla fram den?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2017-01-09 17:26

Ah, tänkte inte på att ~/Library är osynlig. Kör den alltid synlig på mitt eget system...

Jag tror det lättaste är att tillfälligt göra alla filer synliga med terminalkommandot

defaults write com.apple.finder AppleShowAllFiles TRUE;killall Finder

Då funkar det att navigera fram alla filer via TimeMachine gränssnittet. När du är klar kör du kommandot igen men ändrar TRUE till FALSE
How to access hidden files to restore in Time Machine

Jag testade, och det funkade fint att återställa ett annat användarkontos biblioteksmapp från TM till en extern HD och komma åt alla filer. Däremot, när jag tidigare återställde hela den överliggande användarmappen utan att köra AppleShowAllFiles TRUE-kommandot före så följde märkligt nog inte den osynliga biblioteksmappen med, så det alternativet hade inte funkat för dig, däremot borde ju Flyttassistenten funka.

Senast redigerat 2017-01-09 17:40
  • Medlem
  • Norrköping
  • 2017-01-09 18:01
Ursprungligen av IngoX:

Ah, tänkte inte på att ~/Library är osynlig. Kör den alltid synlig på mitt eget system...

Jag tror det lättaste är att tillfälligt göra alla filer synliga med terminalkommandot

defaults write com.apple.finder AppleShowAllFiles TRUE;killall Finder

Då funkar det att navigera fram alla filer via TimeMachine gränssnittet. När du är klar kör du kommandot igen men ändrar TRUE till FALSE
How to access hidden files to restore in Time Machine

Jag testade, och det funkade fint att återställa ett annat användarkontos biblioteksmapp från TM till en extern HD och komma åt alla filer. Däremot, när jag tidigare återställde hela den överliggande användarmappen utan att köra AppleShowAllFiles TRUE-kommandot före så följde märkligt nog inte den osynliga biblioteksmappen med, så det alternativet hade inte funkat för dig, däremot borde ju Flyttassistenten funka.

Fint! Låter som ett acceptabelt alternativ

1
Bevaka tråden