Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kan man spela på en Imac?

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • jönköping
  • 2016-12-14 22:18

Hej,

precis som rubriken lyder så undrar jag om jag köper en IMAC 27" 5K från 2015/2016 om grabben som är tonåring år kommer kunna spela några spel på den utan att han blir missnöjd med prestandan... Han kör idag spel från Steam och där finns det ju även spel till Mac os. Idag spelar han Call of duty och Minecraft samt scrap mechanic på PS4 och PC. Jag gissar att dessa är krävande men kanske inte de allra mest krävande.

Vad krävs för spec på en Imac OM jag ska köpa en och han samtidigt ska kunna spela på den? Att installera bootcamp är inget problem om så krävs.
Alla erfarenheter tas emot tacksamt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2016-12-14 23:29

En maxad iMac 5K kommer ha okej prestanda om man spelar under Windows. Man får nöja sig med något lägre inställningar bara.

Under OSX brukar överlag spelprestandan vara mycket sämre än i Windows. Kan du vänta borde en uppdaterad iMac komma "snart" då med markant uppgraderad GPU (förhoppningvis) och andra godsaker (bättre skärm, Thunderbolt 3 etc).

Köp inte en Mac till grabben för det ändamålet. Inte så kul att behöva ställa ner upplösning/grafikinställningar för att det ska bli spelbart.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2016-12-15 08:43

Om målet endast är spel - köp en PC.

Om målet är en dator din son ibland vill spela på så fungerar en iMac fint.

  • Medlem
  • jönköping
  • 2016-12-15 12:01
Ursprungligen av Erik.dv:

Om målet endast är spel - köp en PC.

Om målet är en dator din son ibland vill spela på så fungerar en iMac fint.

Tanken var från början att köpa en stationär dator till familjen överlag. Den kommer att användas till det mesta vardagliga ting, men jag gissar att sonen kommer att sitta där stor del.
Vet ni om det finns några recensioner eller dylikt att läsa på tester som gjorts t.ex.?
Såg en del klipp på youtube där man provat att spela spel på en Imac. Men för en som inte begriper säger det inte så mycket att man till exempel måste gå ner på 2K när man spelar eller 4K t.ex. Gissar att det har med upplösningen att göra men inte hur mycket det påverkar användarupplevelsen.
/S

Jodå, en kraftfull iMac - bästa grafikkortet och minst 16 GB RAM (har minst 32 i alla mina Macar...och 64 i en Mac Pro - men 16 räcker nog... ) - så kan man spela så det ryker. Min dotter gör det och det - hon spelar t.o.m. ARK Survival och det spelet är fruktansvärt CPU/GPU-krävande...hon har då inte maxade inställningar så klart, men det ser mycket bra ut och flyter på finemang.

Många populära spel - Minecraft t.ex. - kräver nästan ingenting av en dator...det kan man lira på urgamla häckar. WolfQuest är också lättdrivet. Jag tror inte att SIMS 4 kräver speciellt mycket heller. Vilken iMac som helst i dessa fall...men gärna 16 GB RAM som sagt.

PS. Jag utgår alltid från SSD - mekansika diskar är passe i min verklighetsuppfattning (utom när det gäller multi-terrabyte-RAID's, server-parker, etc). För OS är det SSD som gäller (det handlar om RAM-cashning i realtid och sådant...inte uppstart av program som är mindre viktigt om det tar 10 sekundert eller 30 sekunder)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2016-12-15 13:21

http://arstechnica.com/apple/2014/10/the-reti...

Citat:

Games at 2560x1440 (or "1440p," if you prefer) look and run great, even with AA and AF enabled. The fact that the GPU is scaling the image up to fit to the underlying 5K pixel grid really doesn’t appear, at least to my eye, to yield any of the blurriness that you get when using non-native resolutions on lower-DPI LCDs. One game and some first impressions does not equal a total assessment, but at least at first blush, buying a Retina iMac isn't going to mean you have to log out of Steam and never come back again.

Ovan är den äldre iMac 5K, nuvarande modellen tror jag är snabbare.

  • Medlem
  • jönköping
  • 2016-12-15 18:43
Ursprungligen av Demiurgen:

Jodå, en kraftfull iMac - bästa grafikkortet och minst 16 GB RAM (har minst 32 i alla mina Macar...och 64 i en Mac Pro - men 16 räcker nog... ) - så kan man spela så det ryker. Min dotter gör det och det - hon spelar t.o.m. ARK Survival och det spelet är fruktansvärt CPU/GPU-krävande...hon har då inte maxade inställningar så klart, men det ser mycket bra ut och flyter på finemang.

Många populära spel - Minecraft t.ex. - kräver nästan ingenting av en dator...det kan man lira på urgamla häckar. WolfQuest är också lättdrivet. Jag tror inte att SIMS 4 kräver speciellt mycket heller. Vilken iMac som helst i dessa fall...men gärna 16 GB RAM som sagt.

PS. Jag utgår alltid från SSD - mekansika diskar är passe i min verklighetsuppfattning (utom när det gäller multi-terrabyte-RAID's, server-parker, etc). För OS är det SSD som gäller (det handlar om RAM-cashning i realtid och sådant...inte uppstart av program som är mindre viktigt om det tar 10 sekundert eller 30 sekunder)

När du menar bästa grafikkortet, menar du då den som benämns R9 M395X 4GB?

Det är en iMac 2015 med AMD Radeon R9 M395X 4096 MB som min dotter lirar på.

En parentes är att hon också lirar - faktiskt mest - på en gammal 2010 MacPro med ett ATI Radeon HD 5870 1 GB (en gigabyte GRAM!) och det rullar också på så det ryker...jag märker då ingen skillnad på denna gamla häck och en maxad iMac från 2015 då det gäller t.ex. ARK Survival...det är ju ganska anmärkningsvärt...men, men...dagens imac's kan man definitivt lira på...utom riktigt tunga saker så klart, men då ska man ju ha en speciell PC och gärna TVÅ grafikkort :-D.
Jag har aldrig testat att lira på MacPro,n på jobbet (nya lilla svarta) - en maxad som gick på nästan 60 000 kr med två grafikkort - skulle vara intressant att se...men jag spelar inte själv och om tunga spel är kodade för dubbla grafikkort i en Mac vete tusan...tveksamt...I don't know...den burken är dock en dröm att redigera med FCPX på

Ursprungligen av Rattaxes:

När du menar bästa grafikkortet, menar du då den som benämns R9 M395X 4GB?

  • Medlem
  • jönköping
  • 2016-12-20 22:57
Ursprungligen av Demiurgen:

Det är en iMac 2015 med AMD Radeon R9 M395X 4096 MB som min dotter lirar på.

En parentes är att hon också lirar - faktiskt mest - på en gammal 2010 MacPro med ett ATI Radeon HD 5870 1 GB (en gigabyte GRAM!) och det rullar också på så det ryker...jag märker då ingen skillnad på denna gamla häck och en maxad iMac från 2015 då det gäller t.ex. ARK Survival...det är ju ganska anmärkningsvärt...men, men...dagens imac's kan man definitivt lira på...utom riktigt tunga saker så klart, men då ska man ju ha en speciell PC och gärna TVÅ grafikkort :-D.
Jag har aldrig testat att lira på MacPro,n på jobbet (nya lilla svarta) - en maxad som gick på nästan 60 000 kr med två grafikkort - skulle vara intressant att se...men jag spelar inte själv och om tunga spel är kodade för dubbla grafikkort i en Mac vete tusan...tveksamt...I don't know...den burken är dock en dröm att redigera med FCPX på

Med andra ord så behöver jag gå på den värsta varianten. Det är enda gången jag kan i konfiguration uppgradera grafikkortet. Kan det stämma?

  • Medlem
  • Luleå
  • 2017-01-07 15:03

Det "går" att spela på den ja med lägre grafikinställningar och det faktum att hela systemet kommer skrika på med sina fläktar för att datorn är underdimensionerad och att betrakta som en icke uppgraderingsbar imobil laptop. En iMac är en överjäst bärbar maskin och var redan för ETT år sedan passé som bara den. Jag var beredd att lägga 35 000kr på en maxad iMac om den faktiskt dög till spel. Var en hårsmån från att beställa den tills jag läste på och såg en del Youtubefilmer. Det blev en i princip ljudlös i5 med gtx970 kort och 16 ram istället (för 8000kr) och jag tvekar att jag går tillbaka till Apples vanvårdade stationära produkter närmsta 5 åren. Det bästa Apple kan göra är att lämna intel och gå all in på sina egna processorer och smälta samman operativsystemen så slipper vi fortsätta drömma att man kunde få ha en snygg allt-i-allo-dator. Apple övergav många av oss med sina slöa och obsoleta produktuppdateringar. Jag ger min vänstra arm att nästa generation iMac kommer med slö och redan gammal grafikprestanda när den väl släpps och tänk efter - går det att konkurrera med riktiga grafikkort om kortet är amputerat och anorektiskt nedbantat samt instängt i ett (supersnyggt) skal som orsakar andnöd med överhettning? Nej - tunna små produkter och prestanda går ej ihop. Så för spel , köp en PC. Dualboota Win och Hackintosh el Linux.
Om du nu hann beställa en iMac så får du en grym desktop som inte förstör möbleringen heller. Möjligen kan ni köpa en PC och stream till Macen med mkt goda resultat, då kan pcn gömmas i en garderob där den borde höra hemma.

Bittra hälsningar R

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2017-01-08 21:34

Det var bittert... Ja, om det bara gäller krävande spel, så håller jag med. Men till allt annat duger den gott (ljudredigering, bild/videoredigering, CAD etc). Datorn är ju inte kass på allt, bara för att du vill spela spel med den

Ursprungligen av Rattaxes:

Med andra ord så behöver jag gå på den värsta varianten. Det är enda gången jag kan i konfiguration uppgradera grafikkortet. Kan det stämma?

Man får inte glömma att Boot Camp drivrutinerna uppdateras väldigt sällan och man vill i synnerhet INTE ha AMD-grafikkort eftersom AMD skiljer på drivrutiner för Boot Camp och "vanliga" Windows. (Har man Nividia-kort brukar man kunna uppdatera Windows-drivrutinerna manuellt.)
Man kan t.ex. inte köra nya Battlefield 1 eftersom Boot Camp-drivrutinerna är för gamla och man måste göra ett registry hack i Windows för att det ska fungera.
(För övrigt är Mac Pro dock en grymt bra spel-PC, jag kör Battlefield 1 i Ultra-läge (högsta grafikinställningarna) utan att använda Crossfire, alltså bara på ett grafikkort (6-core 3,5 Ghz 64Gb).)

-> Bästa lösningen är imho att köpa en billigare iMac som funkar bra till vardagliga ting som du nämner OCH en PC för spel.

T.ex. en http://www.apple.com/se/shop/buy-mac/imac?pro... - eventuellt uppgradera minnet och kanske HD:n till SSD.

Webhallen har bra spel-PC (Config-modellerna) utan att en massa mög man måste avinstallera som när man köper en märkes-PC, t.ex. http://www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_ti...

edit: rättat felskrivning

Ursprungligen av Demiurgen:

Det är en iMac 2015 med AMD Radeon R9 M395X 4096 MB som min dotter lirar på.

En parentes är att hon också lirar - faktiskt mest - på en gammal 2010 MacPro med ett ATI Radeon HD 5870 1 GB (en gigabyte GRAM!) och det rullar också på så det ryker...jag märker då ingen skillnad på denna gamla häck och en maxad iMac från 2015 då det gäller t.ex. ARK Survival...det är ju ganska anmärkningsvärt...men, men...dagens imac's kan man definitivt lira på...utom riktigt tunga saker så klart, men då ska man ju ha en speciell PC och gärna TVÅ grafikkort :-D.
Jag har aldrig testat att lira på MacPro,n på jobbet (nya lilla svarta) - en maxad som gick på nästan 60 000 kr med två grafikkort - skulle vara intressant att se...men jag spelar inte själv och om tunga spel är kodade för dubbla grafikkort i en Mac vete tusan...tveksamt...I don't know...den burken är dock en dröm att redigera med FCPX på

En sådan (Mac Pro från 2010) spelar jag också med (ibland), men har satt i ett NVIDIA GTX 970 (näst bästa kortet från NVIDIA förra året – den aktuella 1xxx serien av grafikkort stöds inte i nuläget) och det går riktigt bra även med nyare spel – framförallt i Windows. Där funkar det att köra det för bara ett par månader sen lanserade Battlefield 1 på en skärm med 1920 x 1200 och nästan alla grafikinställningar på max med gott flyt (inte mätt bildfrekvensen, men det känns bra och jag är rätt kräsen – borde liga omkring 60 FPS i alla fall).

Det är dock ett vanligt PC-grafikkort, så man måste invänta uppdaterade ”Web Drivers” från NVIDIA vid varje MacOS uppdatering och datorn måste uppdateras via skärmdelning från en annan dator då man inte får någon bild på skärmen när Web Drivers inte är aktiva.

Att spela med din Mac Pro på jobbet kommer nog inte vara allt för imponerande – framförallt inte i MacOS då stöd för dubbla kort ej finns för spel där. Sen är det som erbjuds i Apples svarta Mac Pro inte särskilt starka kort för spel (med dagens mått mätt).

Vad kommer Apple göra med Mac Pro tro? Hoppas något sker under detta år…

  • Medlem
  • jönköping
  • 2017-01-09 07:51
Ursprungligen av Demiurgen:

Det är en iMac 2015 med AMD Radeon R9 M395X 4096 MB som min dotter lirar på.

En parentes är att hon också lirar - faktiskt mest - på en gammal 2010 MacPro med ett ATI Radeon HD 5870 1 GB (en gigabyte GRAM!) och det rullar också på så det ryker...jag märker då ingen skillnad på denna gamla häck och en maxad iMac från 2015 då det gäller t.ex. ARK Survival...det är ju ganska anmärkningsvärt...men, men...dagens imac's kan man definitivt lira på...utom riktigt tunga saker så klart, men då ska man ju ha en speciell PC och gärna TVÅ grafikkort :-D.
Jag har aldrig testat att lira på MacPro,n på jobbet (nya lilla svarta) - en maxad som gick på nästan 60 000 kr med två grafikkort - skulle vara intressant att se...men jag spelar inte själv och om tunga spel är kodade för dubbla grafikkort i en Mac vete tusan...tveksamt...I don't know...den burken är dock en dröm att redigera med FCPX på

Nu har det i alla fall blivit en ny burk:
Det blev en 27" Retina med I7 processor, 32GB RAM samt 512GB SSD samt 4GB R9 395MX grafikkort. Har installerat Bootcamp och windows över helgen och det blir till grabben att testa de spelen han spelar och hur det flyter på. Jag gissar att vi ställer ner upplösningen något på skärmen. Spelen som han vill spela nu är Minecraft, något som heter scrap mechanic samt CS GO.

Hoppas det funkar för honom. Den funkar gott för det jag hade hoppats på i alla fall, dvs läsa mail och surfa...:)

Aha...jag visste inte att man kan klämma in nyare grafikkort i gamla MacPro's! Det har jag aldrig ens tänkt på då det förr i tiden bara var speciella kort som gick sätta i (GPU-tillverkarna gjorde specialkort till Mac). Detta är ju intressant....ty dom gamla MacPro'rna är ju grymma maskiner...snacka om robusta bestar...kanske rullar dom på även år 2040 :-D.

Jag vill dock aldrig köra Win, bootcamp etc - den är en server och gör annat också (mediaserver, etc). Vad jag däremot börjat fundera på - att krypa till korset eftersom dottern är en gamer numera (det blir den första PCWin jag någonsin haft/ägt) - är att köpa en PCWin-speldator - en ful best med grymt grafikkort som också får stå i en garderob - ty Steam har en fin lösning; man kan låta det tunga spelet - ARK:Survival t.ex. eller spel som inte ens finns för Mac - tugga på i denna PC och sedan spela spelen på vilken Mac som helst i hemmet via Steams interface - och det FUNKAR! Ethernet sladd så klart (WiFi kan man glömma i sådana här fall).

Ursprungligen av star-affinity:

men har satt i ett NVIDIA GTX 970 (näst bästa kortet från NVIDIA förra året

Ursprungligen av Rattaxes:

Nu har det i alla fall blivit en ny burk:
Det blev en 27" Retina med I7 processor, 32GB RAM samt 512GB SSD samt 4GB R9 395MX grafikkort. Har installerat Bootcamp och windows över helgen och det blir till grabben att testa de spelen han spelar och hur det flyter på. Jag gissar att vi ställer ner upplösningen något på skärmen. Spelen som han vill spela nu är Minecraft, något som heter scrap mechanic samt CS GO.

Hoppas det funkar för honom. Den funkar gott för det jag hade hoppats på i alla fall, dvs läsa mail och surfa...:)

Jag tror alla de kommer rulla rätt bra, framförallt i Windows (ser att Scrap Mechanic inte finns för Mac).

Man kan se här var Radeon R9 M395X står: http://videocardbenchmark.net/high_end_gpus.h...

5714 poäng, så inte så starkt sett till dagens fullstora grafikkort (det ett år gamla GTX 970 jag har i en Mac Pro från 2010 har 8604 poäng) men lär funka fint till de spel du tar upp (så länga man inte kör i ”naitive” upplösning).

Tur att du köpte en datorn med en sådan skärm och valde 32 GB RAM om du ska ha den till att surfa och läsa mejl… ??

1
Bevaka tråden