Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur delar man ut tex en DAS för bara en speciell dator?

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Försöker dela ut en DAS på min MP till min MBPr men alla datorer med lösen kommer åt den, hur specificerar man att bara en angiven dator har åtkomst?

Högerklick och Visa info? Vad har du för inställningar där?

Ursprungligen av barbapappa_86:

Högerklick och Visa info? Vad har du för inställningar där?

Detta:

Ursprungligen av CekariYH:

Detta:

Misstänker att du har den ansluten till en av dina datorer som sedan delar ut den. Jag skulle ha delat ut den via nätverket istället.

Ursprungligen av barbapappa_86:

Misstänker att du har den ansluten till en av dina datorer som sedan delar ut den. Jag skulle ha delat ut den via nätverket istället.

Lite svårt att dela ut en DAS över ett nätverk utan att göra det genom en dator.

@CekariYH, kan du dela ut med NFS så kan du göra det till specifik dator (på IP-adress). https://macvfx.wordpress.com/2014/10/14/nfs-s...

Finns verktyg för det om man inte vill göra det manuellt enligt länken ovan.

Ursprungligen av keptang:

Lite svårt att dela ut en DAS över ett nätverk utan att göra det genom en dator.

Exakt vad jag tänkte innan jag såg vad det verkar vara för hårdvara han har. Att läsa på drobo.com:

Citat:

Drobo connects to your computer or network and provides redundant data protection without the complexities of traditional RAID.

Alltså en NAS/DAS.

Ursprungligen av barbapappa_86:

Exakt vad jag tänkte innan jag såg vad det verkar vara för hårdvara han har. Att läsa på drobo.com:

Alltså en NAS/DAS.

Om det är en NAS ja, men det är ju en DAS enligt @CekariYH.

Ursprungligen av keptang:

Om det är en NAS ja, men det är ju en DAS enligt @CekariYH.

Ja, för att han har kopplar den till datorn. Jag tror att han kan använda den som en NAS istället. Beror såklart på vad det är för modell av Drobo.

Det är en DAS, en Drobo 5D som jag delar ut från huvud-datorn, liksom en Lacie. Har även NAS:ar men dessa behöver ju inte delas ut, de finns ju redan på nätverket sas.

Problemet är inte att dela ut DAS:ar eller mappar på min MP. utan att bara gör vissa av delningarna åtkomliga för en specifik dator, men går ju bara att sätta upp användare som behöriga inte datorer och alla mina datorer har ju samma användare dvs jag.

Ska prova keptangs förslag även fast jag inte riktigt fattar "vad" man gör
Vad menar du med dela ut med NFS, är det något man bestämmer i OS X och var i så fall?

Ursprungligen av CekariYH:

Ska prova keptangs förslag även fast jag inte riktigt fattar "vad" man gör
Vad menar du med dela ut med NFS, är det något man bestämmer i OS X och var i så fall?

Ja, kika på länkarna i mitt inlägg. Det är alltså ett nätverksprotokoll precis som AFP/SMB för fildelning.

1
Bevaka tråden