Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur ladda ner album från icloud photos?

Tråden skapades och har fått 28 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Icloud photos fick tydligen en uppdatering nyligen där knappen "select" försvann från menyn. Hur i helsefyr gör jag nudå om jag faktiskt vill ladda ner ett helt album till datorn från molnet?

Det måste finnas ett enklare sätt än att manuellt klicka på varje bild för att välja dem

Senast redigerat 2017-01-06 14:40

Du menar bilder på icloud.com? Jag får bara upp en infosida när jag går in på Bilder.

CMD-klicka för att välja flera. Precis som i macOS.

Ursprungligen av barbapappa_86:

Du menar bilder på icloud.com? Jag får bara upp en infosida när jag går in på Bilder.

Ja på icloud.com

Ursprungligen av Sir N.:

CMD-klicka för att välja flera. Precis som i macOS.

Funkade nog så förut men inte nu

Det är på icloud.com o det går inte att göra som på Mac'en där jag klickar på den första bilden o sedan håller ner shift o klickar på den sista för att välja alla däremellan.

Istället måste jag nu, med cmd-tangenten nedtryckt, klicka på varje enskild bild för att välja den. Klickar jag utanför får jag börja om ?

Det är 422 bilder i det aktuella albumet. Blir många klick det

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2017-01-06 18:22

Funkar kringla + A ?

Ursprungligen av Mymac4ever:

Ja på icloud.com

Ok. Då undrar jag såklart varför jag inte kommer åt mina bilder där.

Shift-klick funkar i icloud.com/iCloud Drive men inte i icloud.com/Bilder. CMD-klick funkar i båda. Så Mymac4evers fråga är berättigad. Hur 17 markerar man ett intervall med bilder utan att behöva klicka samtliga bilder?

Ursprungligen av barbapappa_86:

Ok. Då undrar jag såklart varför jag inte kommer åt mina bilder där.

Vad står det på infosidan du ser? Jag gissar att det är ngt om inställningar

Ursprungligen av Mymac4ever:

Vad står det på infosidan du ser? Jag gissar att det är ngt om inställningar

Den säger så här.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2017-01-07 11:55

Har du inte iCloud Bilder påslaget på någon enhet, finns det ju inga bilder att visa. Aktivera det och låt den ladda upp bilderna, så ordnar det sej nog.

Ursprungligen av kenjon:

Har du inte iCloud Bilder påslaget på någon enhet, finns det ju inga bilder att visa. Aktivera det och låt den ladda upp bilderna, så ordnar det sej nog.

Tydligen kan man inte både äta kakan o ha den kvar för iom att man gör så finns det ingen möjlighet att göra som tidigare o bara kopiera över dem från nallen till datorn. Det finns denna inställning i Photos men den kräver i första hand att jag vill ladda upp alla mina bilder som finns i Mac'en till iCloud o det vill jag inte

Stänger jag av iCloud Photos på telefonen som kommer allt att laddas ner till telefonen men finns det inte plats för detta så är det ju omöjligt. Det är ett moment 22

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2017-01-07 12:34

Det var barbapappa_86 jag svarade på
Vill du inte ha allt i iCloud ska du förstås inte slå på iCloud bildbibliotek. Om du stänger av det i iPhone kommer det väl inte att laddas ner alls? Jag förstår nog inte...

Ursprungligen av kenjon:

Det var barbapappa_86 jag svarade på
Vill du inte ha allt i iCloud ska du förstås inte slå på iCloud bildbibliotek. Om du stänger av det i iPhone kommer det väl inte att laddas ner alls? Jag förstår nog inte...

Sorry, jag visste det. Byggde bara på lite m min erfarenhet

Jag använder icloud som backup, vilket funkar utmärkt men jag vill ju kunna hämta ner bilderna till datorn o rensa i backup'en/iphone när jag gjort detta o det gick tidigare men nu går det inte att välja en serie bilder utan att klicka på vartenda en samtidigt som jag håller ner cmd på datorn

Så som det är konstruerat måste bilderna tydligen laddas ner till källan om jag stänger av det i källan så om jag stänger av iCloud photo backup i telefonen kommer originalen att laddas ner till telefonen innan de raderas från molnet vilket kräver att jag har utrymme för det på telefonen. Känns väldigt "windows" med detta

Senast redigerat 2017-01-07 13:03
Ursprungligen av reboot81:

Funkar kringla + A ?

Nix

Det är precis som att bilderna jag ser i själva verket enbart är en spegling av de egentliga bilderna som ligger på ett serverutrymme jag ej har tillgång till. Det är urknäppt

Senast redigerat 2017-01-07 13:35

Sååå, jag tröttnade på det hela o cmd+klickade på vartenda bild i albumet o laddade ner dem, varpå de laddas ner en o en o ÖPPNAS så nu har jag 422 öppna bildobjekt på skärmen. Vem i h-vete tänkte ut detta?? ????

Dessutom tappar vartenda bild sitt ursprungliga skapelsedatum...

MEEEn, jag har fått ett tips från Apples supportforum om att skapa ett extra bibliotek på en extern hårddisk som är kopplad till datorn o synka detta med icloud för att på så vis få ner bilderna. Ska kolla på det

Senast redigerat 2017-01-07 14:19

Jag blir knäpp!!! Jag har använt Mac sedan Mac OS6 o jag tror aldrig jag stött på något som gjort mig så frustrerad som detta...

  • Tänkte på Picsync men vet inte hur jag får telefonen att skicka filerna till Macen, verkar inte gå,

  • Att skapa ett alternativt fotobibliotek på macen för att låta detta synkas med icloud photos verkar inte funka(iaf inte för att ladda ner bilderna som ligger på icloud photos)

  • cmd klickar jag på bilderna i icloud photos o laddar ner dem, vilket jag gjort, så tappar de all metadata o nedladdningsdatum blir skapelsedatum grrr

  • Samma som ovan händer om jag använder en iphone app som heter pic sync

  • Stänger jag av icloud synken så har jag 30 dagar på mig att ladda ner bilderna från icloud men jag antar att det är som jag gjorde ovan dvs klicka på varje individuell bild för att välja den

Fy faaaan vad jag är less. O allt detta bara för att jag vill ladda ner ett album så att jag kan redigera det på macen o sedan lägga över det på min iPad2 som inte funkar med senaste versionen av icloud

iCloud suger. Men Apple strävar liksom MS efter att ta över dina data. För att göra det måste de, för att inte riskera att bli stämda ner i till kassa=0, se till att användarna inte kan hantera data som de vill. Framtiden [för företagen] heter abonnemang. Det blir de enskilda som får betala får det genom att de får alltfler restriktioner, typ du får använda dina data på max fem apparater. Det kommer att irritera de av oss som har fler än fem prylar så in i den att det (möjligen) kommer en premiumtjänst, där mot extra kostnad ytterligare en eller flera mojnar får användas. Jag har använt MacOS sedan starten 1984 och det värsta jag stött på var buggen i MS Word för Mac som gjorde att långa Word-dokument åt upp sig själva.

Ursprungligen av Mymac4ever:

Jag blir knäpp!!! Jag har använt Mac sedan Mac OS6 o jag tror aldrig jag stött på något som gjort mig så frustrerad som detta...

  • Tänkte på Picsync men vet inte hur jag får telefonen att skicka filerna till Macen, verkar inte gå,

  • Att skapa ett alternativt fotobibliotek på macen för att låta detta synkas med icloud photos verkar inte funka(iaf inte för att ladda ner bilderna som ligger på icloud photos)

  • cmd klickar jag på bilderna i icloud photos o laddar ner dem, vilket jag gjort, så tappar de all metadata o nedladdningsdatum blir skapelsedatum grrr

  • Samma som ovan händer om jag använder en iphone app som heter pic sync

  • Stänger jag av icloud synken så har jag 30 dagar på mig att ladda ner bilderna från icloud men jag antar att det är som jag gjorde ovan dvs klicka på varje individuell bild för att välja den

Fy faaaan vad jag är less. O allt detta bara för att jag vill ladda ner ett album så att jag kan redigera det på macen o sedan lägga över det på min iPad2 som inte funkar med senaste versionen av icloud

  • Medlem
  • 2017-01-08 08:12
Ursprungligen av ArtAudio:

iCloud suger. Men Apple strävar liksom MS efter att ta över dina data. För att göra det måste de, för att inte riskera att bli stämda ner i till kassa=0, se till att användarna inte kan hantera data som de vill. Framtiden [för företagen] heter abonnemang. Det blir de enskilda som får betala får det genom att de får alltfler restriktioner, typ du får använda dina data på max fem apparater. Det kommer att irritera de av oss som har fler än fem prylar så in i den att det (möjligen) kommer en premiumtjänst, där mot extra kostnad ytterligare en eller flera mojnar får användas. Jag har använt MacOS sedan starten 1984 och det värsta jag stött på var buggen i MS Word för Mac som gjorde att långa Word-dokument åt upp sig själva.

Håller med dig
Därför kör jag egen NAS med åtkomst utifrån och backup som jag har på annan plats (om även enkel lösning)
Vägrar binda mig hos en tjänst med abonnemang

Ursprungligen av PaO:

Håller med dig
Därför kör jag egen NAS med åtkomst utifrån och backup som jag har på annan plats (om även enkel lösning)
Vägrar binda mig hos en tjänst med abonnemang

Jag har ju Nas så det är detta jag ska fixa

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2017-01-08 11:12
Ursprungligen av Mymac4ever:


Dessutom tappar vartenda bild sitt ursprungliga skapelsedatum...

Nej, den nya filen får ett nytt skapelsedatum. Metadatan är oförändrad.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2017-01-08 11:16

Varför inte slå på iCloud Photo Library på datorn? Det är ju så det är tänkt att fungera, samma bilder på dator, mobil och moln.
Du nämner backup – iCloud Photo Library är en synktjänst, inte en backuptjänst.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2017-01-08 14:41
Ursprungligen av reboot81:

Nej, den nya filen får ett nytt skapelsedatum. Metadatan är oförändrad.

Exakt! Metadata ligger inne i filen (EXIF) medan skapelse/nedladdningsdatum ligger i filsystemet (inoder) på datorn. Bra @reboot81!

Ursprungligen av reboot81:

Varför inte slå på iCloud Photo Library på datorn? Det är ju så det är tänkt att fungera, samma bilder på dator, mobil och moln.
Du nämner backup – iCloud Photo Library är en synktjänst, inte en backuptjänst.

Det var backup jag ville ha m möjlighet att rensa i telefonen när utrymmet är litet. Synk av detta slaget är jag inte intresserad av.

Ursprungligen av Mymac4ever:

Det var backup jag ville ha m möjlighet att rensa i telefonen när utrymmet är litet. Synk av detta slaget är jag inte intresserad av.

Google Photos är perfekt till det och fungerar.

Ursprungligen av keptang:

Google Photos är perfekt till det och fungerar.

Fast enligt hjälpfilen ser det ut att funka på samma vis. Backup med synk, så om jag raderar bilderna, jag nyss backat upp, från telefonen så försvinner de från backup'en, vilket är precis den funktion jag inte vill ha

Ursprungligen av Mymac4ever:

Fast enligt hjälpfilen ser det ut att funka på samma vis. Backup med synk, så om jag raderar bilderna, jag nyss backat upp, från telefonen så försvinner de från backup'en, vilket är precis den funktion jag inte vill ha

Njae, då hade jag inte tipsat om det.
Tar du bort något från appen Google Photos (på mobil enhet) så tas det också bort från din kamerarulle (den varnar innan att det kommer ske, så inget man gör av misstag).
Tar du bort något från kamerarullen så tas det inte bort från Google Photos.

Du har en funktion i appen som tar bort (alltså frigör utrymme) allt på telefonen som redan synkats till Google Photos. Väldigt smidigt.
På webben kan du sen shit/ctrl-klicka väldigt enkelt och ladda ner det du önskar till datorn t.ex.

edit: Ett annat alternativ är Flickr, men tycker inte deras app/webb är 100%.

  • Medlem
  • 2017-01-08 22:06
Ursprungligen av Mymac4ever:

Det var backup jag ville ha m möjlighet att rensa i telefonen när utrymmet är litet. Synk av detta slaget är jag inte intresserad av.

Är med allergisk mot synkronisering som fyller prylarna med onödig data. Central lagringsutrymme med åtkomst och minimum synk. Sedan vill jag kunna visa alla foto och filmer på vilken skärm i huset jag känner för.

1
Bevaka tråden