Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Är det säkert att tömma MobileSync mappen?

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Trondheim
  • 2017-01-05 18:55

Jag upptäckte att jag hade 56 GB data i MobileSync mappen. På en hårddisk på 128 GB så blir det i värsta laget. Riskerar jag något förutom backupper på iPhones, iPads och iPods om jag tar bort allt innehåll i den?

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2017-01-05 19:05

Om du vill radera backups kan du även göra det från iTunes. Preferences -> Devices.

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2017-01-05 19:09

Efter en snabb sökning så verkar det inte som om något annat än backuper försvinner, men dessa kan du radera via iTunes också, kanske rätt sätt att göra det?

Du har ingen nytta av dessa backuper då?

  • Medlem
  • Trondheim
  • 2017-01-05 19:18

Det mesta där är gammalt, och jag tror dessutom att de kan vara tagna från olika iTunes bibliotek (vet inte om det spelar någon roll i devices i iTunes iofs). Men 40% av disken kan inte används till backup. Jag tänkte att backupfilen hamnade där iTunes biblioteket ligger men så är ju inte fallet. Jag måste funder på en hållbar lösning för backup av i-enheter. iCloud kostar lite för mycket om man ska få till alla enheter. Kanske ska man skapa en bootbar OSX HD för att göra backup till, men man vet ju hur det blir med det... ett litet dilemma som sagt. Men nu får det ryka och så startar jag på ny kula.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2017-01-07 10:12

En gammal Macmini med OSXServer...

Om din backup lagras på "fel" ställe och inte där ditt iTunes bibliotek ligger kan du lösa det genom att skapa katalogen som en länk dit du vill att den sparas. Det kan vara väldigt bra att ha backup på sin telefon.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2017-01-07 11:26
Ursprungligen av andas:

iCloud kostar lite för mycket om man ska få till alla enheter.

9 SEK/mån för 50GB är väl ett helt OK pris - eller hur stort är ditt behov?

Enkel instruktion för att flytta backup-mappen för iTunes till en annan disk.
1. Kopiera mappen Backup som finns i ~/Library/Application Support till den plats du använda för lagring.
2. Öppna Terminal.
3. Gå till ~/Library/Application Support/MobileSync med kommandot cd ~/Library/Application Support
4. skriv följande i kommando i Terminalen:
ln -s /Volumes/<Min Externa HD>/MobileSync/Backup ~/Library/Application\ Support/MobileSync/Backup

Testa att göra en backup inom att ansluta en iPhone och starta iTunes.

1
Bevaka tråden