Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ljud hackar via Apple TV?

Tråden skapades och har fått 22 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2016-12-26 21:45

När jag lyssnar på Spotify via AirPlay så hackar ljudet ibland. Vart någonstans ligger felet? Nätverket, Ram-minnet, processorn, etc?

Streamar du eller finns låtarna på enheten?

Lite mer info hade kanske varit bra. Airplay från vilken enhet? Till vilken enhet? Hur ser nätverket ut?

  • Medlem
  • 2016-12-26 22:43
Ursprungligen av CekariYH:

Streamar du eller finns låtarna på enheten?

Streamar

  • Medlem
  • 2016-12-26 22:46
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Lite mer info hade kanske varit bra. Airplay från vilken enhet? Till vilken enhet? Hur ser nätverket ut?

Nya Macbook Pro utan touch bar - till Apple TV 4. Router D-link 859.

Prova standardsaker som att starta om alla enheter, byt kanal på WiFi på routern.

Det är nog lite hederlig felsökning som gäller; T ex att koppla ATV:n med kabel, blir det bättre?

Det låter hur som helst som dåligt bandbredd på wifit, kanske kan prova med en annan router? (själv är jag allergisk mot D-Link WiFi, så jag skyller gärna på den )

  • Medlem
  • 2016-12-27 22:03
Ursprungligen av carlsson:

Det är nog lite hederlig felsökning som gäller; T ex att koppla ATV:n med kabel, blir det bättre?

Det låter hur som helst som dåligt bandbredd på wifit, kanske kan prova med en annan router? (själv är jag allergisk mot D-Link WiFi, så jag skyller gärna på den )

Det funkade bättre efter omstart. Men jag undrar fortfarande vart felet kan ligga?

ATV med kabel går emot tanken med varför jag köpte ATV. Annars kan jag köra med HDMI rakt in i TVn. Routern är ny och skickar/tar emot 130 mbit/s. Så tror inte det är där felet ligger.

Jag tror det är streamingen som ska samsas med att dra ned musik via internet och samtidigt skicka den vidare via samma router till TV 4.
Vad har du för internethastighet "ner"?

Ursprungligen av Bosko:

Det funkade bättre efter omstart. Men jag undrar fortfarande vart felet kan ligga?

ATV med kabel går emot tanken med varför jag köpte ATV. Annars kan jag köra med HDMI rakt in i TVn. Routern är ny och skickar/tar emot 130 mbit/s. Så tror inte det är där felet ligger.

Varför skall vi ge dig tips när du inte lyssnar? Det är ingen här som sagt att du skall koppla upp med kabel permanent eller att du skall kasta routern på soptippen och köpa ny. Det handlar om felsökning och då får man prova olika saker för att ringa in problemet.

  • Medlem
  • 2016-12-28 09:49
Ursprungligen av Sir N.:

Varför skall vi ge dig tips när du inte lyssnar? Det är ingen här som sagt att du skall koppla upp med kabel permanent eller att du skall kasta routern på soptippen och köpa ny. Det handlar om felsökning och då får man prova olika saker för att ringa in problemet.

Då missuppfattade jag de.

Jag köpte Macen, routern och ATV tillsammans. Hade större förväntningar på dessa nya produkter än att ljudet ska hacka vid streaming.

Ursprungligen av Bosko:

Det funkade bättre efter omstart. Men jag undrar fortfarande vart felet kan ligga?

ATV med kabel går emot tanken med varför jag köpte ATV. Annars kan jag köra med HDMI rakt in i TVn. Routern är ny och skickar/tar emot 130 mbit/s. Så tror inte det är där felet ligger.

Kabeln handlar ju mest bara om att testa. Självklart ska du köra utan kabel, men det gäller ju att hitta felet.

Jag har jobbat med IT sen -95 och har alltid haft problem med D-Links WiFi-produkter, oavsett om de är fabriksnya eller inte. De suger helt enkelt. Det handlar inte bara om hastighet, utan flera andra faktorer. Ungefär som att en 1000 watts högtalare inte automatiskt låter bättre än en 200 watts. Eller att 20 megapixel är bättre än 8 megapixel...

Hur som helst, några punkter att tänka på:
- Testa med nätverkskabel.
- Vad har du för hastighet på ditt internet?
- Får du samma problem när du streamar media som du har lagrat på din dator, eller gäller det bara material som ligger online?
- Är ni flera familjemedlemmar som kör på samma lina samtidigt?
- Tar din dator onlinebackup samtidigt som det hackar?

Jag tror inte att din dator har någon betydelse i det hela, men för säkerhets skull; Vad är det för Mac du har?

För att göra en liknelse:
Ditt bredband består av en sexfilig motorväg. I varje fil får det plats ett fordon.
Motorcyklar är musik, bilar är internettrafik, små lastbilar är säkerhetskopior och lastbilar med släp är filmer.
Om det kör fler än sex bilar i bredd samtidigt, så går det inte fortare än den långsammaste bilen.
Om det plötsligt behöver köras femtusen lastbilar fulla med information på din motorväg, så förstår du själv vad som händer – Det kommer blir trafikstockning en stund. Då kommer inte motrocyklarna fram lika snabbt och lätt som innan. Även om de kan knö sig mellan de andra fordonen så blir det strul. Eller som du upplever det: Hack.

Hur bred motorväg du har (din internetleverantör) och hur bra dina påfarter är (din router) påverkar detta.

Ursprungligen av Bosko:

...Hade större förväntningar på dessa nya produkter än att ljudet ska hacka vid streaming.

Ljudet hämtas från internet, och färdas alltså först från routern till datorn.
Sedan strömmar du det från datorn, återigen via routern, och därifrån vidare till Apple TV.

Det blir alltså ganska mycket wifi-trafik av detta.

Därför vore det bra om du berättade lite mer om hur nätverket ser ut (vilket jag bad dig om redan igår). Vilka andra enheter finns i nätverket? Vilka avstånd pratar vi om, mellan enheterna? Vilka hinder (t.ex stenväggar) finns det på vägen mellan router och enheter?

Finns det många andra wifi-nät i närheten? I så fall kan ett byte av kanal vara allt som behövs.

Ursprungligen av carlsson:

...Jag tror inte att din dator har någon betydelse i det hela, men för säkerhets skull; Vad är det för Mac du har?...

Se inlägg 5.

  • Medlem
  • 2016-12-28 10:39
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Ljudet hämtas från internet, och färdas alltså först från routern till datorn.
Sedan strömmar du det från datorn, återigen via routern, och därifrån vidare till Apple TV.

Det blir alltså ganska mycket wifi-trafik av detta.

Därför vore det bra om du berättade lite mer om hur nätverket ser ut (vilket jag bad dig om redan igår). Vilka andra enheter finns i nätverket? Vilka avstånd pratar vi om, mellan enheterna? Vilka hinder (t.ex stenväggar) finns det på vägen mellan router och enheter?

Finns det många andra wifi-nät i närheten? I så fall kan ett byte av kanal vara allt som behövs.

Hastigheten när jag kör Bredbandskollen är 103,48 Mbit/s NEDLADDNING 206,05 Mbit/s UPPLADDNING. Ligger aldrig under 100 Mbit/s.
Jag är ensam i lägenheten på 31 kvm. Macen och ATV är det enda som är uppkopplat mot nätverket. Kör på 5GHz.

Ursprungligen av Bosko:

Hastigheten när jag kör Bredbandskollen är 103,48 Mbit/s NEDLADDNING 206,05 Mbit/s UPPLADDNING. Ligger aldrig under 100 Mbit/s.
Jag är ensam i lägenheten på 31 kvm. Macen och ATV är det enda som är uppkopplat mot nätverket. Kör på 5GHz.

Då du skriver att du endast har Mac och ATV anslutna till ditt WiFi, hur streamar du Spotify från din dator till ATV via Airplay? Skärmdubblering?

  • Medlem
  • 2016-12-28 10:55
Ursprungligen av carlsson:

Kabeln handlar ju mest bara om att testa. Självklart ska du köra utan kabel, men det gäller ju att hitta felet.

Jag har jobbat med IT sen -95 och har alltid haft problem med D-Links WiFi-produkter, oavsett om de är fabriksnya eller inte. De suger helt enkelt. Det handlar inte bara om hastighet, utan flera andra faktorer. Ungefär som att en 1000 watts högtalare inte automatiskt låter bättre än en 200 watts. Eller att 20 megapixel är bättre än 8 megapixel...

Hur som helst, några punkter att tänka på:
- Testa med nätverkskabel.
- Vad har du för hastighet på ditt internet?
- Får du samma problem när du streamar media som du har lagrat på din dator, eller gäller det bara material som ligger online?
- Är ni flera familjemedlemmar som kör på samma lina samtidigt?
- Tar din dator onlinebackup samtidigt som det hackar?

Jag tror inte att din dator har någon betydelse i det hela, men för säkerhets skull; Vad är det för Mac du har?

För att göra en liknelse:
Ditt bredband består av en sexfilig motorväg. I varje fil får det plats ett fordon.
Motorcyklar är musik, bilar är internettrafik, små lastbilar är säkerhetskopior och lastbilar med släp är filmer.
Om det kör fler än sex bilar i bredd samtidigt, så går det inte fortare än den långsammaste bilen.
Om det plötsligt behöver köras femtusen lastbilar fulla med information på din motorväg, så förstår du själv vad som händer – Det kommer blir trafikstockning en stund. Då kommer inte motrocyklarna fram lika snabbt och lätt som innan. Även om de kan knö sig mellan de andra fordonen så blir det strul. Eller som du upplever det: Hack.

Hur bred motorväg du har (din internetleverantör) och hur bra dina påfarter är (din router) påverkar detta.

1. Bra fråga. Vart kan jag se det?
2. Har nya Macbook Pro utan touch.

Jag streamar video via AirPlay för jämnan utan några problem alls. Även Spotify funkar för det mesta. Men några enstaka gånger så har ljudet hackat. Just nu flyter det på så jag får göra dessa felsökningar nästa gång problemet uppstår.

  • Medlem
  • 2016-12-28 11:03
Ursprungligen av barbapappa_86:

Då du skriver att du endast har Mac och ATV anslutna till ditt WiFi, hur streamar du Spotify från din dator till ATV via Airplay? Skärmdubblering?

Nej inte skärmdubblering. Använder denna

Det är lurigt. Det borde funka utan problem.

Byt kanal som Jesper skriver (det gör du på routern).

Tyvärr är den här problematiken svår att hitta svaret på. "Det händer ibland, och alla förutsättningar är optimala."
Det kräver att du testar, testar och testar olika varianter, samtidigt som du har tålamod.
Kanalbyte och test med annan router är det jag tänker på direkt.

Förresten, har du uppdaterat ATV:n? Starta även om den (genom att dra strömmen till den), kan hjälpa ibland.

Och, har du möjlighet, låna en annan router och prova med.

Av erfarenhet så fungerar Apples egna funktion dåligt, så det kan vara värt att testa tex AirParrot. http://www.airsquirrels.com/airparrot/

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2017-01-02 13:34
Ursprungligen av Bosko:

Hastigheten när jag kör Bredbandskollen är 103,48 Mbit/s NEDLADDNING 206,05 Mbit/s UPPLADDNING. Ligger aldrig under 100 Mbit/s.
Jag är ensam i lägenheten på 31 kvm. Macen och ATV är det enda som är uppkopplat mot nätverket. Kör på 5GHz.

Har du internet via fiber eller Comhem (koaxial)?
Jag upplevde liknande problem med hackande ljud (framförallt på helger, högre belastning hos Comhem då(?)) när jag bodde i comhem-hus.
Körde apple-tv via wifi och strömmade musik från spotify på min iPad. Sedan jag flyttade och fick fiber (100/100) har jag inte upplevt detta problem.

  • Medlem
  • 2017-01-04 14:34
Ursprungligen av bjorsi:

Har du internet via fiber eller Comhem (koaxial)?
Jag upplevde liknande problem med hackande ljud (framförallt på helger, högre belastning hos Comhem då(?)) när jag bodde i comhem-hus.
Körde apple-tv via wifi och strömmade musik från spotify på min iPad. Sedan jag flyttade och fick fiber (100/100) har jag inte upplevt detta problem.

Nej jag har internet via Ownit, fiber.
Tidigare hade jag en gammal DELL XPS och en Asus router. Då händer det ofta att jag fick starta om routern. Den nya D-link har jag däremot inte behövt starta om en enda gång.

Min känsla när ljudet hackar är att RAM-minnet inte räcker. Har dock inga belägg för det.
Vad kan jag förvänta mig av nya Macbook Pro? 2 GHz L3-cache 4 MB, 8 GB 1866 MHz minne. Problemet uppstår när jag steamar musik till ATV och har flera flikar i Safari. Kanske kollar youtube samtidigt. Inga stora program körs.

Fungerar det bättre om du testar Airfoil? Testa gärna bara för sakens skull. Ser ingen anledning till att snacka om en ny dator när det inte är säkert att det är den det är fel på.

1
Bevaka tråden