Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Lightroomexport till iPhoto

Tråden skapades och har fått 20 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag testar Lightroom, men vill exportera tillbaka redigerade bilder till iPhoto. Inget problem ladda upp bilder till LR, men nu kan jag bara publicera mina bilder online. Hur gör jag?

Kommer originalinformationen om ursprungsfotot (RAW?) finnas om jag ersätter bilderna i iPhoto som jag exporterat och redigerat i LR då de är importerade igen? Den infon finns ju kvar då man redigerar i iPhoto, att det alltid går att gå tillbaka till originalbild. Vad jag förstått ligger den infon kvar då man byter över från iPhoto till Bilder? LR är ju dock ett externt program...

Om infon inte ligger kvar, kan jag få problem senare? Jag vill inte ha dubbla bilder, men har ju säkerhetskopia såklart.

Tacksam om ngn hjälper mig reda ut detta!

Det säkraste stället att kolla är sannolikt ett mer Lightroom-specat forum, t ex Fotosidan.se eller DPreview.com.

Jag kan svara delvis i vilket fall:
Skillnaden mellan Lightroom och Bilder är att Lightrooms ändringar appliceras inte på originalfilen. Ändringarna ligger som en slags extrafil till bilden och bakas bara in i bilden om du exporterar den.
Apple Bilder sparar originalbilden som en extrafil direkt du gör ändringar på den.
Vad jag nog vill ha sagt med detta är att exif-informationen (infon om bilden) finns kvar i bägge fallen.

Här finns lite mer info: https://support.apple.com/en-us/HT204977

Jag ser nu att jag kanske missuppfattade frågan. Har du bilder i Bilder (j*a namn på ett program) som du redigerar i Lightroom? Som du sedan vill importera tillbaka till Bilder?
Jag TROR att Bilder även då har behållt en kopia av originalfilen. Men jag är inte säker. Lättast är nog att prova på en bild och se vad som händer.
Hur som helst är jag tämligen säker att exif-informationen INTE försvinner i något av fallen.

Ja det stämmer att jag exporterat bilder från iPhoto (ej gått över till Bilder ännu). Jag ville testa Lightroom och det finns ju mycket bättre redigeringsmöjligheter där. Det vore dock smidigt att både ha den redigerade bilden (från LR) och originalfilen från iPhoto, i samma bild, dvs inte dubbletter i iPhoto. Förstår vi varandra rätt då

Hur exporterar jag? Kan som sagt bara ladda till nätet och inte till hårddisken. Hittar inte det alternativet... Det måste ju finnas tycker jag.

Tack för länken! Ska kolla den.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2016-12-27 15:45
Ursprungligen av carlsson:

Skillnaden mellan Lightroom och Bilder är att Lightrooms ändringar appliceras inte på originalfilen.

De editeringar som görs i Bilder-appen är också icke-förstörbara, precis som i LR.

Ursprungligen av carlsson:

Hur som helst är jag tämligen säker att exif-informationen INTE försvinner i något av fallen.

Absolut inte.

Ursprungligen av citygirl76:

Ja det stämmer att jag exporterat bilder från iPhoto (ej gått över till Bilder ännu). Jag ville testa Lightroom och det finns ju mycket bättre redigeringsmöjligheter där. Det vore dock smidigt att både ha den redigerade bilden (från LR) och originalfilen från iPhoto, i samma bild, dvs inte dubbletter i iPhoto. Förstår vi varandra rätt då

Hur exporterar jag? Kan som sagt bara ladda till nätet och inte till hårddisken. Hittar inte det alternativet... Det måste ju finnas tycker jag.

Tack för länken! Ska kolla den.

För en och samma bild rekommenderar jag dig att du håller dig till en applikation, inte sprider samma bild över två eller flera applikationer. Det blir lite jobbigt att hålla reda på editeringarna då.

Hur du exporterar? Jag vill minnas att du exporterar på samma sätt i både Bilder och i LR, genom att trycka Cmd-Shift-E. I LR får du ju dock lite fler och bättre export alternativ än vad du får i Bilder.

Jag tror jag förstår hur du menar, men jag vet inte om det låter sig göras. Möjligt att iPhoto inte tar tillbaka bilden från Lightroom som samma bild. Hur öppnar du den i Lightroom från början?

Skulle jag göra detta så högerklickar jag på bilden i iPhoto och väljer "redigera med externt program" (eller vad det heter), Väljer Lightroom. Lightroom öppnas, jag gör ändringarna och sparar sedan bilden. Går du tillbaka till iPhoto då, så ska du ha alternativet "Gå tillbaka till original".
Gör detta med en meningslös bild och gör extrema ändringar i LR (så att du lätt ser skillnad på originalet och den ändrade bilden), så ser du sedan om det är så här det funkar!
Jag skulle kunna prova, men jag kör med Bilder och det har ändrats en del sedan iPhoto, så det skulle inte ge oss något.

För att exportera från Lightroom ska detta funka: Menyn Arkiv > Exportera...
Gör det inte det?

Förtydling: För att få tillbaka bilden till iPhoto ska man inte Exportera den från Lightroom, man ska spara samma bild som man har öppnat från iPhoto.

Jag provade mest Lightroom för att jag har många inscannade bilder från gamla negativ som jag vill ha i en speciell ordning. Vet inget program på Mac:en som klarar det utan att jag måste namnge 200 bilder i den ordning jag vill ha dem. Tidskrävande! Någon som vet hur man gör det enkelt får gärna komma med förslag!

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2016-12-27 22:12
Ursprungligen av citygirl76:

Jag provade mest Lightroom för att jag har många inscannade bilder från gamla negativ som jag vill ha i en speciell ordning. Vet inget program på Mac:en som klarar det utan att jag måste namnge 200 bilder i den ordning jag vill ha dem. Tidskrävande! Någon som vet hur man gör det enkelt får gärna komma med förslag!

Namnge bilder i LR?
Biblioteksmodulen, öppna panelen Metadata, skriv in Rubrik och Bildtext.

Nu hade jag 10 bilder på tomten. Första tomtebilden är den som bilden ovan visar. Jag vill få dessa likadana, metadatamässigt.
Jag håller inne ⇧ och klickar på den 10:e bilden. Väljer Synkronisera, ser så att det stämmer och trycker ok. Nu ha alla 10 bilder nyckelorden som ovan. Alla bilder heter "Tomten". Att döpa 1000 bilder till "Tomten" går lika fort.

Ordningen är enkelt. I samlingen "Julen 2016" drar jag helt enkelt bilder fram och tillbaka i den ordning jag vill ha.

Jag använder både LR och Bilder. I LR förvarar, hanterar, sorterar och redigerar mina bilder.
De 42 bilder från julhelgen som jag vill visa omvärlden exporterar jag till en mapp på skrivbordet.
Den mappen importerar jag sedan till Bilder, och lägger i (vad det nu heter när man delar bilder med hela släkten. Delade album?)
Jag använder alltså endast Bilder till att dela bilder. Inget annat.

Har du mer fundering över LR så rekommenderar jag starkt moderskeppets videokurser. En del är gratis.

Senast redigerat 2016-12-27 22:25

Tack! Ska kolla på det.

Sorteringsfunktionen i Lightroom var anledningen till att jag testade det. Jag har försökt hitta ngt liknande på MAC:en, men det blir efter datum eller namn. Visst, kan döpa om fotona med löpnummer, men är det i fel ordning spelar det ju ingen roll.

Det verkar inte som alla funktioner finns i testversionen av LR. Kan ex inte ta bort röda ögon på det sätt som visas i instruktionen.

Hur importerar du från LR till Bilder? Fotona måste väl finnas på HD för att kunna importeras och jag kan bara spara dem online i LR.

Ursprungligen av citygirl76:

Ja det stämmer att jag exporterat bilder från iPhoto (ej gått över till Bilder ännu). Jag ville testa Lightroom och det finns ju mycket bättre redigeringsmöjligheter där. Det vore dock smidigt att både ha den redigerade bilden (från LR) och originalfilen från iPhoto, i samma bild, dvs inte dubbletter i iPhoto. Förstår vi varandra rätt då

Hur exporterar jag? Kan som sagt bara ladda till nätet och inte till hårddisken. Hittar inte det alternativet... Det måste ju finnas tycker jag.

Tack för länken! Ska kolla den.

Kan dessa länkar vara till hjälp?
http://www.moderskeppet.se/lightroom/datorpro...
http://www.moderskeppet.se/lightroom/datorpro...

  • Medlem
  • Malmö
  • 2016-12-28 09:08
Ursprungligen av citygirl76:

Hur importerar du från LR till Bilder? Fotona måste väl finnas på HD för att kunna importeras och jag kan bara spara dem online i LR.

Du läser inte alla inlägg som skrivs här.

Exportera från LR (Cmd-Shift-E eller via menyn) och importera sedan till Bilder genom drag-n-drop eller importera via menyn.

Kan även tipsa om denna sida: https://www.lifewire.com/batch-change-image-n...

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2016-12-28 19:19
Ursprungligen av citygirl76:

Tack! Ska kolla på det.

Sorteringsfunktionen i Lightroom var anledningen till att jag testade det. Jag har försökt hitta ngt liknande på MAC:en, men det blir efter datum eller namn. Visst, kan döpa om fotona med löpnummer, men är det i fel ordning spelar det ju ingen roll.

Det verkar inte som alla funktioner finns i testversionen av LR. Kan ex inte ta bort röda ögon på det sätt som visas i instruktionen.

Hur importerar du från LR till Bilder? Fotona måste väl finnas på HD för att kunna importeras och jag kan bara spara dem online i LR.

Döp inte om med löpnummer, när LR kan göra det åt dig vid export.
Av mina 350 bilder från julhelgen har jag lagt 50st i samlingen "Julen 2016". Där kan man sortera, dels helt själv med dra-och-släpp eller enligt nedan, både fallande och stigande.

Jag markerar dessa och väljer exportera. Under "Namnge fil" väljer jag "Redigera… och matar in såsom bilden visar.

Här väljer jag löpnummer då jag verkligen vill att de ska presenteras i korrekt ordning oavsett mottagare.

Skulle jag lägga upp bilder på FB i ett album där så skippar jag såklart löpnumret "001 - ", eftersom FB förstår sig på datumordning på bilder. Men om bilderna ska hamna på ett USB-minne för att visas på en TV, ja då är löpnummer toppen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2016-12-29 10:35
Ursprungligen av citygirl76:

Jag provade mest Lightroom för att jag har många inscannade bilder från gamla negativ som jag vill ha i en speciell ordning. Vet inget program på Mac:en som klarar det utan att jag måste namnge 200 bilder i den ordning jag vill ha dem. Tidskrävande! Någon som vet hur man gör det enkelt får gärna komma med förslag!

Om du kör Bilder (iPhoto) och vill ha bilder i en ordning du bestämmer själv så ska du skapa ett Album. I Albumet lägger du de bilder som ska vara med. Du ändrar ordningen som du vill genom att dra runt bilderna. Samma bild kan ligga i många album utan att de är duplicerade på hårddisken.

Om du har ett album kan du sedan exportera bilderna till filer (t.ex. en USB-sticka). Då kan du ange att filnamnen som skapas ska innehålla ett sekvensnummer (Filnamn: sekventiell), och då kommer ett sekvensnummer att skapas för varje fil så att de kommer ut "i rätt ordning".

Tack för alla tips ?. Ska prova lite själv nu!

Ursprungligen av reboot81:

Namnge bilder i LR?
Biblioteksmodulen, öppna panelen Metadata, skriv in Rubrik och Bildtext.

Nu hade jag 10 bilder på tomten. Första tomtebilden är den som bilden ovan visar. Jag vill få dessa likadana, metadatamässigt.
Jag håller inne ⇧ och klickar på den 10:e bilden. Väljer Synkronisera, ser så att det stämmer och trycker ok. Nu ha alla 10 bilder nyckelorden som ovan. Alla bilder heter "Tomten". Att döpa 1000 bilder till "Tomten" går lika fort.

Ordningen är enkelt. I samlingen "Julen 2016" drar jag helt enkelt bilder fram och tillbaka i den ordning jag vill ha.

Jag använder både LR och Bilder. I LR förvarar, hanterar, sorterar och redigerar mina bilder.
De 42 bilder från julhelgen som jag vill visa omvärlden exporterar jag till en mapp på skrivbordet.
Den mappen importerar jag sedan till Bilder, och lägger i (vad det nu heter när man delar bilder med hela släkten. Delade album?)
Jag använder alltså endast Bilder till att dela bilder. Inget annat.

Har du mer fundering över LR så rekommenderar jag starkt moderskeppets videokurser. En del är gratis.

En kort fråga bara. Tyvärr har jag inte de funktioner du har visat mig. Jag kan inte komma åt Metadata annat än att visa det bild för bild då fotona är publicerade på nätet, men den infon kommer inte med vid nedladdning till datorn och import i iPhoto. Troligen för att jag har gratis testversion. Filen är mycket mindre än den ursprungliga, men jag antar att det är för att metadata saknas (dum fråga kanske)?
Jag får helt enkelt bestämma vad jag ska anv. De gratis kurserna kan inte riktigt appliceras på testversionen av LR.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2017-01-03 19:58
Ursprungligen av citygirl76:

En kort fråga bara. Tyvärr har jag inte de funktioner du har visat mig. Jag kan inte komma åt Metadata annat än att visa det bild för bild då fotona är publicerade på nätet, men den infon kommer inte med vid nedladdning till datorn och import i iPhoto. Troligen för att jag har gratis testversion. Filen är mycket mindre än den ursprungliga, men jag antar att det är för att metadata saknas (dum fråga kanske)?
Jag får helt enkelt bestämma vad jag ska anv. De gratis kurserna kan inte riktigt appliceras på testversionen av LR.

Jag är ganska säker på att 30-dagars demon är fullversion. Vilken version av Lightroom har du?

Här hittar du 5.7.1 för macOS. Skiljer sig minimalt mot 6:an.

EDIT: Det som gås igenom på kurserna kan du använda i LR 5/6/CC. Och i demon.
Om du vill ha en bild med mer metadata så importerar du en bild direkt från din (mobil)kamera.

Senast redigerat 2017-01-03 21:58
Ursprungligen av reboot81:

Döp inte om med löpnummer, när LR kan göra det åt dig vid export.
Av mina 350 bilder från julhelgen har jag lagt 50st i samlingen "Julen 2016". Där kan man sortera, dels helt själv med dra-och-släpp eller enligt nedan, både fallande och stigande.
Jag markerar dessa och väljer exportera. Under "Namnge fil" väljer jag "Redigera… och matar in såsom bilden visar.

Här väljer jag löpnummer då jag verkligen vill att de ska presenteras i korrekt ordning oavsett mottagare.

Skulle jag lägga upp bilder på FB i ett album där så skippar jag såklart löpnumret "001 - ", eftersom FB förstår sig på datumordning på bilder. Men om bilderna ska hamna på ett USB-minne för att visas på en TV, ja då är löpnummer toppen.

Kan du välja att exportera till iPhoto/Bilder direkt här? Jag kan bara exportera till HD och importera dem till iPhoto från den. Då får jag inte med ursprungsfilen och filen har minskat i storlek. Har förstått att det beror på att den sparas som jpg. Förlorar den i kvalitet?

Läste att jag ska välja redigera med externt program och att redigering av bilden i LR sparas direkt i iPhoto/Bilder då jag sparar redigeringen. Det får jag inte att fungera.

Har valt exportera i RAW-format och högsta kvalitet på bilden.

Om detta är fel forum så säg till. Har läst på Moderskeppets sida, men inte riktigt funnit svar.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2017-01-10 18:31
Ursprungligen av citygirl76:

Kan du välja att exportera till iPhoto/Bilder direkt här? Jag kan bara exportera till HD och importera dem till iPhoto från den. Då får jag inte med ursprungsfilen och filen har minskat i storlek. Har förstått att det beror på att den sparas som jpg. Förlorar den i kvalitet?

Nej, export kommer aldrig ge dig originalfilen. Filen kan minska eller öka i storlek, allt enligt vilka inställningar du valt. Ja du förlorar i kvalitet när du skapar en ny JPG-fil. Men hur mycket, eller hur litet beror på vald kvalitet. Bilden kan bli allt från skräp till en bild där du inte kan se skillnad mellan original och den exporterade filen. Jag kör med kvalitet 75-95 beroende på slutdestination. Ska bilden upp på FB eller skrivas ut så är kompressionen och förlusten mångfalt större problem än den minimala kvalitetsförlust man får vid export till JPG med hög kvalitet.

Ursprungligen av citygirl76:

Läste att jag ska välja redigera med externt program och att redigering av bilden i LR sparas direkt i iPhoto/Bilder då jag sparar redigeringen. Det får jag inte att fungera.

? Var läste du det? Du kan från LR välja att redigera bilden i tex PS och sedan få tillbaka den redigerade bilden direkt till LR. Mellan LR och Bilder/iPhoto finns ingen koppling.

Ursprungligen av citygirl76:

Har valt exportera i RAW-format och högsta kvalitet på bilden.

Du kan inte exportera i RAW-format med redigeringar - exporterar du till en RAW-bild så får du ut en kopia av filen.
Vanligtvis exporterar man till JPG. Vet du att du behöver större bitdjup osv så kan du ta ut filen som TIF.

@zinned skrev tidigare något jag instämmer med: "För en och samma bild rekommenderar jag dig att du håller dig till en applikation, inte sprider samma bild över två eller flera applikationer."

Med ett litet undantag. De 42 bilder på julen som jag redigerat i LR, och vill dela med mig mha delade album i Bilder till släkt och vänner, ja de kör jag export på, och sedan importerar jag dessa till Bilder för att sedan dela med mig. Men dessa bilder i Bilder explicit för delning – inte för redigering.

Ursprungligen av reboot81:

Nej, export kommer aldrig ge dig originalfilen. Filen kan minska eller öka i storlek, allt enligt vilka inställningar du valt. Ja du förlorar i kvalitet när du skapar en ny JPG-fil. Men hur mycket, eller hur litet beror på vald kvalitet. Bilden kan bli allt från skräp till en bild där du inte kan se skillnad mellan original och den exporterade filen. Jag kör med kvalitet 75-95 beroende på slutdestination. Ska bilden upp på FB eller skrivas ut så är kompressionen och förlusten mångfalt större problem än den minimala kvalitetsförlust man får vid export till JPG med hög kvalitet.

? Var läste du det? Du kan från LR välja att redigera bilden i tex PS och sedan få tillbaka den redigerade bilden direkt till LR. Mellan LR och Bilder/iPhoto finns ingen koppling.

Du kan inte exportera i RAW-format med redigeringar - exporterar du till en RAW-bild så får du ut en kopia av filen.
Vanligtvis exporterar man till JPG. Vet du att du behöver större bitdjup osv så kan du ta ut filen som TIF.

@zinned skrev tidigare något jag instämmer med: "För en och samma bild rekommenderar jag dig att du håller dig till en applikation, inte sprider samma bild över två eller flera applikationer."

Med ett litet undantag. De 42 bilder på julen som jag redigerat i LR, och vill dela med mig mha delade album i Bilder till släkt och vänner, ja de kör jag export på, och sedan importerar jag dessa till Bilder för att sedan dela med mig. Men dessa bilder i Bilder explicit för delning – inte för redigering.

Jag ska hålla mig till ett program! Det fanns så mycket positivt med LR att jag ville testa. Nu blir fotona enorma då jag exporterar dem, mycket större än originalfilerna. Jag provade att klicka i och ur nedan visade ruta, men det verkar inte spela ngn roll. Läste på om RAW och jpg som parallella bilder, men det verkar för komplicerat.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2017-01-10 21:26
Ursprungligen av citygirl76:

Jag ska hålla mig till ett program! Det fanns så mycket positivt med LR att jag ville testa. Nu blir fotona enorma då jag exporterar dem, mycket större än originalfilerna. Jag provade att klicka i och ur nedan visade ruta, men det verkar inte spela ngn roll. Läste på om RAW och jpg som parallella bilder, men det verkar för komplicerat.

Det där är inställningsfliken för programmet LR.
Det finns förvisso ett val för storlek, men som du ser gäller det import (om man väljer att konvertera sin kameras råformat till DNG vid import). Då kan man även välja hur stor förhandsvisningsbilden som skapas skall vara.

Du vill ändra storleken på bilden som exporteras i själva exportera dialogrutan:

Där finns flera val. Jag har i flera år klarat mig på "lång kant" och "Förstora inte". Lång kant sätter begränsning på den längsta sidan, och sedan anpassar LR den korta sidan så det passar proportionerligt.
För webb 1024, för delning där jag vill få en "stor" bild 2048. Sist skulle jag skapa bilder för att visa på en 4k TV, då tryckte jag in 3840.
Upplösning kan/bör du strunta i, såvida du inte vet varför du ska ändra på den. Har inget med kvalitet att göra.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2017-01-11 09:14
Ursprungligen av citygirl76:

Läste att jag ska välja redigera med externt program och att redigering av bilden i LR sparas direkt i iPhoto/Bilder då jag sparar redigeringen. Det får jag inte att fungera.

iPhoto hade en funktion där man kunde specificera en extern redigerare, t.ex. Photoshop. Då kunde man, i iPhoto, välja en bild, välja "redigera med extern redigerare", få upp bilden i Photoshop, redigera, göra save i Photoshop, och då hade iPhoto koll på alla filer och sparade originalet. Så att man kunde gå tillbaka om man senare ångrade redigeringarna. Man behövde alltså inte själv ägna sig åt filhantering.

Programmet Bilder som ersätter iPhoto har inte denna funktionalitet (vad jag vet).

Använder du iPhoto (som idag är föråldrat) eller det nyare Bilder (som saknar funktionalitet som iPhoto hade)?

Du nämner RAW. Detta är inget format som jag skulle välja att exportera en bild till. RAW använder jag för att min kamera kan ge mig RAW-bilder istället för jpeg. Om man använder RAW rekommenderar jag att man använder programvara som är speciellt gjort för det. T.ex. Lightroom. Jag skulle inte välja programmet Bilder (eller iPhoto) om jag jobbade med RAW-bilder.

Om dina bilder redan är i jpeg så skulle jag glömma RAW. Fortsätt med bilderna som de är. Tänk ut ett arbetsflöde (var kommer bilderna ifrån, vad vill du göra, vart ska de ta vägen). Grundtipset är att bilderna inte bör bollas fram och tillbaka mellan program om du inte har en speciell anledning till det.

1
Bevaka tråden