Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Buckla på min MacBook PRO

Tråden skapades och har fått 27 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2016-12-19 20:18

Hej alla!!
Jag har precis fått en väns MacBook PRO (Ja han är otroligt generös) enda problemet är att han har tappat den så att det är en buckla på vänstra sidan. Det orsakar inga direkta problem.. förutom att skärmen inte går att stänga helt.. kan bifoga bilder. Jag vet att det skulle kosta en hel del att laga det. Så jag tänkte höra med er, om man skulle beställa ett nytt case.. båda top och lower och byta ut det? Är det något som rekommenderas? Jag skulle självklart lämna in den till någon som är erfaren. Vad har ni för erfarenheter? Även erfarenheter av beställningar från utlandet välkomnas!!

Skulle verkligen vara tacksam för ett svar. Detta är min första Mac så konvertera mig gärna haha!!

Vilken MacBook Pro-modell är det?

  • Medlem
  • 2016-12-19 21:09
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Vilken MacBook Pro-modell är det?

Hej Jesper!
Det är en tidig 2015.. vet inte om det här numret säger dig något (A1502), som sagt jag har ingen koll på Mac.

  • Medlem
  • Västerbotten
  • 2016-12-19 21:18
Ursprungligen av Rams:

Hej Jesper!
Det är en tidig 2015.. vet inte om det här numret säger dig något (A1502), som sagt jag har ingen koll på Mac.

Det säger egentligen inte så mycket!
Kolla under Äpplet den här datorn-Där står det
Ser annars ut som tåget kört över datorn

  • Medlem
  • 2016-12-19 21:23
Ursprungligen av Lg777742:

Det säger egentligen inte så mycket!
Kolla under Äpplet den här datorn-Där står det
Ser annars ut som tåget kört över datorn

Sökte på serienumret.. det här är vad jag fick fram:

MacBook Pro (Retina, 13-inch,Early 2015)

Ja du.. vette fan hur han lyckades med det här

Om den är så pass ny, och du har fått den gratis, så kan det kanske vara lönt att köpa nytt case. Men jag har tyvärr inga tips om var man köper detta bäst, så det får någon annan stå till tjänst med.

  • Medlem
  • 2016-12-19 21:33
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Om den är så pass ny, och du har fått den gratis, så kan det kanske vara lönt att köpa nytt case. Men jag har tyvärr inga tips om var man köper detta bäst, så det får någon annan stå till tjänst med.

Och "ingen koll" stämmer ju inte. Om du vet att den heter A1502 och att den också kallas "tidig 2015", så har du rätt bra koll.

Ja med tanke på att man är student också.. det jag har hittat är t ex;
http://www.ebay.co.uk/itm/New-US-Keyboard-Top...

Men blir svårt när man inte vet riktigt vad man bör tänka på.. och ifall man kan fortfarande använda sin SV tangentbord.

Tacksam för din tid!

Senast redigerat 2016-12-19 21:48
  • Medlem
  • Västerbotten
  • 2016-12-19 21:39
Ursprungligen av Rams:

Ja med tanke på att man är student också.. det jag har hittat är t ex;
http://www.ebay.co.uk/itm/New-US-Keyboard-Top...

Men blir svårt när man inte vet riktigt vad man bör tänka på.. och ifall man kan fortfarande använda sin sin SV tangentbord.

Tacksam för din tid!

Om du kollar under Äpplet
Den här datorn
sen står det modell

Det där A1502 säger inget

Om du inte ger rätt information så får du heller inte rätt svar...
Man kan ju tro att det är annat om du inte ger den infon.
Den där är inte tappad i golvet precis.

  • Medlem
  • 2016-12-19 21:46
Ursprungligen av Lg777742:

Om du kollar under Äpplet
Den här datorn
sen står det modell

Det där A1502 säger inget

Om du inte ger rätt information så får du heller inte rätt svar...
Man kan ju tro att det är annat om du inte ger den infon.
Den där är inte tappad i golvet precis.

Det där med att kika under datorn, var precis det jag gjorde och det var exakt det jag fick fram, nämligen A1502. Jag vet inte riktigt vilken information du syftar på men om du vill vara behjälplig kan du gärna förklara, så ska jag försöka ge dom svaren. Märkligt att någon annan här på tråden tyckte att den informationen räckte.

Vad du tror tänker jag inte spekulera i eller ägna någon tid åt. Så jag tackar dig för din tid! Och god jul på dig

Ursprungligen av Lg777742:

Det säger egentligen inte så mycket!...

Ursprungligen av Lg777742:

...Det där A1502 säger inget...

Håller absolut inte med!

Det säger fullt tillräckligt. Både "A1502" och "tidig 2015" säger exakt vilken modell det är.

Jag frågade om modellen för att få veta en ungefärlig ålder – för att kunna bedöma om det överhuvudtaget skulle vara lönt att ge sig på att byta case.

Mer detaljerad information, t.ex. om den har 2,7 eller 2,9 GHz processor, och om den har 8 eller 16 GB minne – det spelar inte så stor roll i det här sammanhanget.

  • Medlem
  • Västerbotten
  • 2016-12-19 22:00
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Håller absolut inte med!

Det säger fullt tillräckligt. Både "A1502" och "tidig 2015" säger exakt vilken modell det är.

Jag frågade om modellen för att få veta en ungefärlig ålder – för att kunna bedöma om det överhuvudtaget skulle vara lönt att ge sig på att byta case.

Mer detaljerad information, t.ex. om den har 2,7 eller 2,9 GHz processor, och om den har 8 eller 16 GB minne – det spelar inte så stor roll i det här sammanhanget.

Jag var bara intresserad av vilken årsmodell!Det lät så osäker från början.
Men om det är en 2015 Retina då är det nog värt byta Case!Så dyra är dom inte.Om nu inte annat har tagit skada med om man ser på bilden.Case är ju inte så dyra.Om man tänker på Datorns värde

MVH/Lg

Ursprungligen av Lg777742:

Jag var bara intresserad av vilken årsmodell!...

Men han skrev ju både "tidig 2015" och "A1502". Båda benämningarna säger exakt vilken modell det är.

http://www.everymac.com/systems/apple/macbook...

Att t.ex. säga att "den är från 2015" säger ju mycket mindre. Då kan det hända att man menar en 2014-modell som är inköpt 2015. Och bara "2015" räcker ju inte heller, för det finns ju både "early 2015" och "mid 2015".

Just i det här fallet hade det kanske räckt med 2015, men benämningarna han använde är faktiskt mer exakt än att bara ange ett år.

  • Medlem
  • Västerbotten
  • 2016-12-19 22:18
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Men han skrev ju både "tidig 2015" och "A1502". Båda benämningarna säger exakt vilken modell det är.

http://www.everymac.com/systems/apple/macbook...

Att t.ex. säga att "den är från 2015" säger ju mycket mindre. Då kan det hända att man menar en 2014-modell som är inköpt 2015. Och bara "2015" räcker ju inte heller, för det finns ju både "early 2015" och "mid 2015".

Just i det här fallet hade det kanske räckt med 2015, men benämningarna han använde är faktiskt mer exakt än att bara ange ett år.

Läste bara hans fråga från början!När det inte stod det! Ville bara veta om det var en Retina!Om det var värt lägga pengarna på ett nytt Case

Ursprungligen av Lg777742:

...När det inte stod det!...

Vadå "inte stod". I ditt första inlägg har du ju t.o.m citerat hans inlägg där modellbenämningarna står. Kan du inte bara erkänna att du var lite ute och cyklade med din frågeställning?

  • Medlem
  • Västerbotten
  • 2016-12-19 22:32
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Vadå "inte stod". I ditt första inlägg har du ju t.o.m citerat hans inlägg där modellbenämningarna står. Kan du inte bara erkänna att du var lite ute och cyklade med din frågeställning?

Du tror jag sitter och läser allt här va?
Så lägg ner ditt tjat nu

Ursprungligen av Lg777742:

Du tror jag sitter och läser allt här va?...

Nej, inte allt kanske, men jag tror att du åtminstone läser de inlägg som du citerar. Det är väl det minsta man kan begära.

Men tack för ett gott skratt iallafall. Det senaste inlägget är ju ren humor.

Senast redigerat 2016-12-20 10:11
  • Medlem
  • Mölndal
  • 2017-01-01 14:18

Det är möjligen inte så att tidigare ägaren har tecknat Apple Care för den? I så fall är det ju lättlöst. Annars kanske hemförsäkringen tar det om bytet är mycket dyrare än självrisken?

Hemförsäkring skulle jag säga. Om man nu har en olycksfallsförsäkring dvs.

  • Medlem
  • 2017-01-01 16:24
Ursprungligen av Lesell:

Det är möjligen inte så att tidigare ägaren har tecknat Apple Care för den? I så fall är det ju lättlöst. Annars kanske hemförsäkringen tar det om bytet är mycket dyrare än självrisken?

Nu har ju datorn tappats och det är inget som AppleCare täcker. För iPrylarna finns AppleCare+ som täcker "plötsliga och oförutsedda händelser" mot en mindre självrisk men motsvarande för Mac finns inte.

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2017-01-01 16:31
Ursprungligen av Ljung:

Nu har ju datorn tappats och det är inget som AppleCare täcker. För iPrylarna finns AppleCare+ som täcker "plötsliga och oförutsedda händelser" mot en mindre självrisk men motsvarande för Mac finns inte.

Hmm... Jag ska inte säga att du inte har rätt men säljaren till min MBP 13" för snart 2 år sedan sa att det täckte även drulle... Men det kan ju ha varit fel av honom eller ha ändrats, vad vet jag.

Hur som, drulletillägget för hemförsäkringen ska täcka sådant oavsett. Mot självrisk givetvis.

Ursprungligen av Lesell:

Hmm... Jag ska inte säga att du inte har rätt men säljaren till min MBP 13" för snart 2 år sedan sa att det täckte även drulle... Men det kan ju ha varit fel av honom eller ha ändrats, vad vet jag.

Hur som, drulletillägget för hemförsäkringen ska täcka sådant oavsett. Mot självrisk givetvis.

Ingen olycksfallsförsäkring

http://www.apple.com/se/support/products/mac....

Ursprungligen av Lesell:

...Men det kan ju ha varit fel av honom eller ha ändrats, vad vet jag....

Ja, det var fel av honom. Det ingår inte, och har aldrig ingått, i "Apple Care".

I "Apple Care Plus" som man kan köpa till iPhone och iPad – där ingår lite mer.

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2017-01-01 18:06

I'll be darned...

  • Medlem
  • 2017-01-08 20:18

Hej alla!
Nu valde jag ett annat alternativ.. jag beställde hem ett top case från nätet, det enda som återstår nu är att hitta någon som kan byta.. har ni förslag?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2017-01-08 20:49
Ursprungligen av Rams:

.. det jag har hittat är t ex;
http://www.ebay.co.uk/itm/New-US-Keyboard-Top...

Men blir svårt när man inte vet riktigt vad man bör tänka på.. och ifall man kan fortfarande använda sin SV tangentbord.

Ursprungligen av Rams:

Hej alla!
Nu valde jag ett annat alternativ.. jag beställde hem ett top case från nätet, det enda som återstår nu är att hitta någon som kan byta.. har ni förslag?

Det är skillnad på English/US tangentbordslayout och svensk, titta på returtangenten och vänster shift! English/US har en tangent mindre. International English har samma tangentbordslayout som svensk och de flesta andra språk.

Nu går det ju bra att använda ett annat språks tangentbord om man minns var tecknena sitter på det språk man ställer in att man använder, kanske kompletterat med klistermärken. Men det underlättar betydligt om du köpt ett International English eller annan europeisk layout, med samma antal och form på tangenterna.

Keyboard localizations

  • Medlem
  • 2017-01-08 20:54
Ursprungligen av IngoX:

Det är skillnad på English/US tangentbordslayout och svensk, titta på returtangenten och vänster shift. English/US har en tangent mindre. International English har samma tangentbordslayout som svensk och de flesta andra språk.

Nu går det ju bra att använda ett annat språks tangentbord om man minns var tecknena sitter på det språk man ställer in att man använder, kanske kompletterat med klistermärken. Men det underlättar betydligt om du köpt ett International English eller annan europeisk layout, med samma antal och form på tangenterna.

Hej!! Tack verkligen för att du tar dig tiden! Det har jag faktiskt ordnat! Beställde ett EU tangentbord och den överensstämmer med den jag har.. då det är inga problem med själva tangentbordet som jag har så kan jag nog fortsätta använda det. Det enda som återstår nu är någon som har erfarenheter av att byta topcase..

Senast redigerat 2017-01-08 22:36
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2017-01-08 21:41
Ursprungligen av Rams:

Det har jag faktiskt ordnat! Beställde ett EU tangentbord och den överensstämmer med den jag har.. då det är inga problem med själva tangentbordet som jag har så kan jag nog fortsätta använda det. Det enda som återstår nu är någon som har erfarenheter av att byta topcase..

Bra! Har inget tips om person eller verkstad, men du får nog mer specifika förslag om du talar om var i vida världen du bor

Det här är jobbet som behöver göras:
MacBook Pro 13" Retina Display Early 2015 Upper Case Replacement

  • Medlem
  • 2017-01-08 21:55
Ursprungligen av IngoX:

Bra! Har inget tips om person eller verkstad, men du får nog mer specifika förslag om du talar om var i vida världen du bor

Det här är jobbet som behöver göras:
MacBook Pro 13" Retina Display Early 2015 Upper Case Replacement

Stockholm!

1
Bevaka tråden