Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mellanslagstangenten fastnar (Macbook, Early 2016)

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har på senare tid fått problem med att min mellanslagstangent på Macbook Late 2016 fastnar eller blir väldigt stum. Den kräver helt enkelt mycket hårdare tryck för att den ska reagera. Är det fler som har upplevt detta problem, och har en lösning eller en idé om vad det är som kan vara fel? Jag har tagit lös tangenten redan och rensat på undersidan för att utesluta att det är skräp som hindrar. Apples nya butterfly-tangenter har ju en så otroligt låg höjd att det inte finns mycket utrymme att spela på. Men det blev bara marginellt bättre.

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2017-01-01 13:54

Om datorn är så ny borde du kunna få det fixat på garantin, så skruva inte för mycket ännu.

Du har inte råkat dränka datorn med läsk eller annan sockerbaserad dryck?

Ursprungligen av mattiL:

Om datorn är så ny borde du kunna få det fixat på garantin, så skruva inte för mycket ännu.
Du har inte råkat dränka datorn med läsk eller annan sockerbaserad dryck?

Näpp. Aldrig spillt något på maskinen.

Har problem med min ibland (Early 2015), dock bara ute i hörnen
har aldrig spillt något i den, däremot kan jag tänka mig att det kommit ner något skräp
eller så börjar den bli sliten, den används ju trots allt ganska ofta och då nästan enbart på sidorna

Ursprungligen av disktant:

Har problem med min ibland (Early 2015), dock bara ute i hörnen
har aldrig spillt något i den, däremot kan jag tänka mig att det kommit ner något skräp
eller så börjar den bli sliten, den används ju trots allt ganska ofta och då nästan enbart på sidorna

Min är helt död ute i kanterna men fungerar med hårda tryck i mitten. I mitt fall oavsett inte normalt för en två månader gammal maskin.

  • Medlem
  • 2017-01-01 17:28

@jakobnilsson, du pratade väl om det här i något podavsnitt? Det borde gå att fixa med lufttryck tror jag det var, hör med Apple! Pilla inte för mycket själva bara så ni blir av med garantin.

Luft under tangenterna

Jag tänkte föreslå att du skulle prova blåsa in luft runt tangenten för att få bort ev små hindrande smutspartiklar som lagt sig in under i det lilla utrymmet som finns. Men du har redan tagit bort tangenten (hur lyckades du med det?) och gjort rent.
På Apples support finns annars mitt redan föreslagna tips: https://support.apple.com/sv-se/HT205662
Har provat det med framgång på en (pil) tangent med samma problem som du beskriver. Det räckte i mitt fall att blåsa ordentligt med munnen på min MacBook (tidig 2015). Alternativet kan annars bli ett byte av tangentbordet (då Apple inte byter enskilda tangenter) vilket kan kosta ca 5.000kr via auktoriserad Apple-verkstad men du har garantitid kvar om datorn är från i höstas.

Claes

"Jag har på senare tid fått problem med att min mellanslagstangent på Macbook Late 2016 fastnar eller blir väldigt stum. Den kräver helt enkelt mycket hårdare tryck för att den ska reagera. Är det fler som har upplevt detta problem, och har en lösning eller en idé om vad det är som kan vara fel? Jag har tagit lös tangenten redan och rensat på undersidan för att utesluta att det är skräp som hindrar. Apples nya butterfly-tangenter har ju en så otroligt låg höjd att det inte finns mycket utrymme att spela på. Men det blev bara marginellt bättre."

Ursprungligen av WiFi:

@jakobnilsson, du pratade väl om det här i något podavsnitt? Det borde gå att fixa med lufttryck tror jag det var, hör med Apple! Pilla inte för mycket själva bara så ni blir av med garantin.

Stämmer, hade precis samma problem med några tangenter. Tog den till Apple-butiken i Täby, de lossade knappen lite med ett plektrum-liknande verktyg och blåste med tryckluft. Löste problemet!

Ursprungligen av jakobnilsson:

Stämmer, hade precis samma problem med några tangenter. Tog den till Apple-butiken i Täby, de lossade knappen lite med ett plektrum-liknande verktyg och blåste med tryckluft. Löste problemet!

Det verkar inte vara problemet i mitt fall. Har rensat helt under mellanslagstangenten.

Ursprungligen av Claes Ericson:

Jag tänkte föreslå att du skulle prova blåsa in luft runt tangenten för att få bort ev små hindrande smutspartiklar som lagt sig in under i det lilla utrymmet som finns. Men du har redan tagit bort tangenten (hur lyckades du med det?) och gjort rent.
På Apples support finns annars mitt redan föreslagna tips: https://support.apple.com/sv-se/HT205662
Har provat det med framgång på en (pil) tangent med samma problem som du beskriver. Det räckte i mitt fall att blåsa ordentligt med munnen på min MacBook (tidig 2015). Alternativet kan annars bli ett byte av tangentbordet (då Apple inte byter enskilda tangenter) vilket kan kosta ca 5.000kr via auktoriserad Apple-verkstad men du har garantitid kvar om datorn är från i höstas.

Det var ganska mycket småpill med att lyckas ta lös den, men man tar ett tunt verktyg (exv en pytteliten vanlig platt skruvmejsel eller ett plektrum) och lyfter försiktigt upp tangenten längs sidorna. Det sitter åtta små fästen som håller butterfly-underdelen på plats. När man väl lyckats med det så får man pilla bort underdelen, och det är där det blir klurigt. För det är så otroligt sköra fästen som håller samman överdel och underdel så man riskerar bryta av dem med minsta lilla kraft som används fel. När du fått lös båda så har du delarna som är på bilden.

Det kluriga är sedan att få fast dem igen. Det tog lite tid. Butterfly-delen ska tydligen snäppas dit i sina fästen. Fick försöka några gånger för att fästa den riktigt, men det gick tillslut. Men tillslut satt den fast. Man får vara försiktig så ingenting går sönder. När den väl sitter så var det busenkelt att sätta fast den övre delen som är själva tangenten.

Jag ska testa guiden, men tror inte den hjälper.

Hade detta problem på alla mina Macbooks. Nu har jag samma problem på min Pro. X och C är helt stumma och ger ingen feedback. Space börjar även kännas annorlunda. Detta är helt åt helvetet då det känns som att jag inte trycker på tangenten och måste stanna upp i mitt skrivande. Orkar inte lämna in den till Apple heller.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2017-07-06 16:26

Jag har en MBP -17. alltså några veckor gammal. Fick detta problem just på mellanslagstangenten, högra kanten blev helt stum. Nu fungerar den igen, utan åtgärd. Men känns ju mindre bra om det är så känsligt för partiklar.

Jag hade liknande problem med min 1.5 år gamla macbook air. Det visade sig att batteriet hade börjat svälla, gick på garantin och fick nytt batteri inom en vecka.

Jag trycke till lite hårt några gånger så hoppade min space igång igen
måste ha legat en smula under eller nått

1
Bevaka tråden