Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Sierra problem med Mail

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2016-12-27 11:20

Kör Sierra, 10.12.2, på en äldre iMac. Funkar alldeles utmärkt förutom mailen.

Håller på och sätter upp två mail-konton. Kontona har använts i många år utan problem.
Det första kontot funkar alldeles utmärkt men inte det andra.
För det mesta vägras lösenordet. Jag vet att lösenordet är korrekt. Jag fick igång kontot en kort stund för att hämta mail men det gick sönder igen när jag försökte få igång att skicka mail.
Bägge kontona har exakt samma inställningar förutom lösenordet. Bägge kontona ligger på samma mailserver.
POP eller IMAP spelar ingen roll.
Jag har försökt att radera kontona och börja om från början utan resultat.

Verkar som att Mail vill leta efter ny epost väldigt ofta. När jag försöker ändra någon inställning för det trasiga kontot så ändras fälten tillbaka till det senaste sparade om jag väntar några sekunder.

Senast redigerat 2016-12-27 12:17
  • Medlem
  • Malmö
  • 2016-12-27 11:26
Ursprungligen av rundale:

Kör Sierra, 10.2.2, på en äldre iMac. Funkar alldeles utmärkt förutom mailen.

Håller på och sätter upp två mail-konton. Kontona har använts i många år utan problem.
Det första kontot funkar alldeles utmärkt men inte det andra.
För det mesta vägras lösenordet. Jag vet att lösenordet är korrekt. Jag fick igång kontot en kort stund för att hämta mail men det gick sönder igen när jag försökte få igång att skicka mail.
Bägge kontona har exakt samma inställningar förutom lösenordet. Bägge kontona ligger på samma mailserver.
POP eller IMAP spelar ingen roll.
Jag har försökt att radera kontona och börja om från början utan resultat.

Verkar som att Mail vill leta efter ny epost väldigt ofta. När jag försöker ändra någon inställning för det trasiga kontot så ändras fälten tillbaka till det senaste sparade om jag väntar några sekunder.

Mail.app har länge länge varit ett sorgebarn i OS X och nu macOS.

Jag rekommenderar dig att ge upp försöken att använda den appen och istället använda en annan, du slipper mycket irritation och gråa hår. Min personliga rekommendation är given - Airmail. Fungerar superbt!

Ursprungligen av rundale:

Kör Sierra, 10.2.2

10.12.2 ska det vara, inte 10.2.2.

Och jag håller med om rekommendationen att titta på andra mailklienter. Jag kör Postbox.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2016-12-27 12:20

Ändrat till 10.12.2.

OK, kanske bäst att börja titta på andra epost-klienter.
Något som rekommenderas, ska bara hantera mail, behöver inte vara några kontakter, kalendrar och annat lull-lull. Det är till mina föräldrar som hatar teknik och de har vant sig vid Mail nu i 7-8 år.

Ursprungligen av rundale:

...Jag har försökt att radera kontona och börja om från början utan resultat...

Även om det kan vara bra att titta på andra mailklienter, så är ju inte Mail så himla dålig som vi kanske får det att låta. Det skulle lika gärna kunna vara problem på andra sidan. Vilken mailleverantör handlar det om?

Här är en lista med gratis mailklienter: https://www.lifewire.com/free-mac-email-progr...
(Airmail och Postbox, som vi har tipsat om, är ju inte gratis.)

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2016-12-27 13:18
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Även om det kan vara bra att titta på andra mailklienter, så är ju inte Mail så himla dålig som vi kanske får det att låta. Det skulle lika gärna kunna vara problem på andra sidan. Vilken mailleverantör handlar det om?

Här är en lista med gratis mailklienter: https://www.lifewire.com/free-mac-email-progr...
(Airmail och Postbox, som vi har tipsat om, är ju inte gratis.)

Det är one.com, där jag har en domän.
99.9% säker att det inte strular där.
Bägge kontona ligger där. Kollar man från iPhonen så funkar bägge kontona. Bara Mail som strular.
Det är inte lösenordet som är problemet i och med att jag lyckades få det att fungera en kort stund.
Mac OS gillade inte certifikatet, okänt, men nu har jag fyllt i att tillåta från mailservern.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2016-12-27 14:40
Ursprungligen av rundale:

Det är one.com, där jag har en domän.
99.9% säker att det inte strular där.
Bägge kontona ligger där. Kollar man från iPhonen så funkar bägge kontona. Bara Mail som strular.
Det är inte lösenordet som är problemet i och med att jag lyckades få det att fungera en kort stund.
Mac OS gillade inte certifikatet, okänt, men nu har jag fyllt i att tillåta från mailservern.

Igen - Mail.app är inte stabil utan lever i mångt och mycket sitt eget liv, fungerar när den känner för det.

Själv har jag använt Mail sen 10.4 och har trots idoga försök inte hittat något bättre alternativ.
Både Airmal och Postbox var det nåt strul med senast jag försökte att byta. Men smaken är ju tack och lov som baken.

Hur som helst är min rekommendation att du:
- Tar bort alla mail i Utkast.
- Tar bort alla SMTP-konton som du inte använder.
- Stänger alla öppna program.
- Går in i Nyckelhanteraren och tar bort alla lösenord som har med dina epostkonton att göra.
- Tar bort certifikaten som har med Mail att göra.
- Efter detta öppnar du Mail igen, fyller i alla lösenord och håller tummarna.

Lycka till!

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2016-12-27 18:14

Sedan finns ju också Connection Doctor (på menyn Window) för diagnosticering av problemen.
Jag har själv använt detta med gott resultat.

Ursprungligen av mattiL:

Sedan finns ju också Connection Doctor (på menyn Window) för diagnosticering av problemen.
Jag har själv använt detta med gott resultat.

Självklart.

+1 på den!

1
Bevaka tråden