Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ska byta från en privat och en jobb-Mac till bara en ny gemensam maskin, hur gör man detta bäst?

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har en Mac privat och en annan på jobbet och undrar därför hur jag gör detta på bästa sätt?

Idag använder jag samma iCloudkonto på båda vilket jag även avser att göra i framtiden.
Det jag vill är att ha två användare i datorn så att jag inte blandar ihop jobb- och privata saker.
Tänkte använda fingeravtrycksläsaren i den nya för att skifta användare. Borde väl gå att läsa in pekfingret för den privata delen, och långfingret för jobbdelen?

Jag har idag några saker på jobbdatorn som jag inte har på den privata, exempelvis en VPN-klient (NCP).
Jag har också tillgång till vissa mappar i Dropbox i jobbdatorn, och full access i den privata. Kan man göra likadant om det är en och samma maskin? Detta har jag ställt in under Dropboxklienten där man kan välja att utesluta vissa mappar från att synkas.

Kommer detta att gå som en dans, eller bör jag tänka på nåt speciellt?

Spontant så bör det inte vara några problem. Man brukar tex kunna installera program som bara en användare får åtkomst till. Gällande Dropbox så bör du kunna hantera det genom att dela ut mapparna.

Jag kör idag med samma användare på jobbet och hemma, bara bara olika mappar för jobb och privat (på iCloud) så det går väldigt smärtfritt.
Skulle jag spara en fil fel är det ju bara att flytta den.

Ursprungligen av CekariYH:

Jag kör idag med samma användare på jobbet och hemma, bara bara olika mappar för jobb och privat (på iCloud) så det går väldigt smärtfritt.
Skulle jag spara en fil fel är det ju bara att flytta den.

Kan tillägga att vi av säkerhetsskäl inte får lov att lagra viktiga filer lokalt, utan dessa får bara accessas via VPN. Dropbox används bara för ej viktiga filer. Jag vill helst ha två olika användare för att det ska vara tydligt var gränserna går, och min fråga är om det innebär att jag behöver tänka på nåt särskilt eftersom jag inte har erfarenhet att att jobba "dubbelt" i samma maskin?

Kör numer alltid med VPN på på mina Apple-enheter.
Har aldrig provat din variant så jag vet inte om det skulle bli strul, men det är väl inte svårare än om man har två vanliga konton på sin dator gissar jag.

Vet inte heller om två olika fingrar skulle funka för två konton, men varför inte? Skulle det inte funka kan man ju lägga upp "växla användare" i meny-baren så nästan lika smidigt, men glöm inte att vid omstart/kallstart måste du ändå kunna dina lösenord sas..

Systeminställningar/ Användare och grupper: Lås upp hänglåset och...

1
Bevaka tråden