Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Utbytesenhet 7+?

Tråden skapades och har fått 35 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Hej

Tappade min 7+ på marken, skärmen gick sönder, lämnade in den på service. Nu ska jag få en utbytesenhet, vad är det för något, får jag en gammal eller ny mobil?

Ursprungligen av Apilot:

Hej

Tappade min 7+ på marken, skärmen gick sönder, lämnade in den på service. Nu ska jag få en utbytesenhet, vad är det för något, får jag en gammal eller ny mobil?

Fråga dom du lämnade in den hos.

Ursprungligen av barbapappa_86:

Fråga dom du lämnade in den hos.

De se att det är nya delar. Men läste här på forumet tror jag att vissa delar är begagnade delar andra är nya. Är det så?

Ursprungligen av Apilot:

De se att det är nya delar. Men läste här på forumet tror jag att vissa delar är begagnade delar andra är nya. Är det så?

Nya delar i din gamla telefon, eller en helt ny telefon? Vart lämnade du in den?

Ursprungligen av barbapappa_86:

Nya delar i din gamla telefon, eller en helt ny telefon? Vart lämnade du in den?

Conmodo AB Tele2 i Malmö, men nu sa kvinnan att jag skulle få nya delar till mobilen. Är det nya delar eller inte. Tror inte att det finns gamla delar till iphone 7.

Ni som har utbytesenhet, fungeade allt lika bra som innan, allstå kameran och allt?

Ursprungligen av Apilot:

Conmodo AB Tele2 i Malmö, men nu sa kvinnan att jag skulle få nya delar till mobilen. Är det nya delar eller inte. Tror inte att det finns gamla delar till iphone 7.

Ni som har utbytesenhet, fungeade allt lika bra som innan, allstå kameran och allt?

Hur ska vi veta hur Conmondo hanterar det. Jag antar att det är som dom säger. Om det inte fungerar som det ska när du får tillbaka den så får du helt enkelt reklamera.

  • Medlem
  • 2016-12-16 21:31
Ursprungligen av Apilot:

Conmodo AB Tele2 i Malmö, men nu sa kvinnan att jag skulle få nya delar till mobilen. Är det nya delar eller inte. Tror inte att det finns gamla delar till iphone 7.

Ni som har utbytesenhet, fungeade allt lika bra som innan, allstå kameran och allt?

Vet inte alls hur denna firma jobbar. Men om man lämnar in telefonen hos Apple så får man en utbytestelefon. Dvs att själva logikkortet/kretskortet/telefondelen är en utbytesenhet, men skärm, skal, kamera och batteri är nytt.

Ursprungligen av Dalle:

Vet inte alls hur denna firma jobbar. Men om man lämnar in telefonen hos Apple så får man en utbytestelefon. Dvs att själva logikkortet/kretskortet/telefondelen är en utbytesenhet, men skärm, skal, kamera och batteri är nytt.

De samarbetar med Apple, de skickade nya delar från Apple enligt dem. Så är det nya utbytenheter eller gamla?

Ursprungligen av Apilot:

De samarbetar med Apple, de skickade nya delar från Apple enligt dem. Så är det nya utbytenheter eller gamla?

Läs mitt inlägg #6.

  • Medlem
  • 2016-12-16 21:58
Ursprungligen av Apilot:

De samarbetar med Apple, de skickade nya delar från Apple enligt dem. Så är det nya utbytenheter eller gamla?

Som sagt, ingen här kommer troligtvis kunna svara på hur just denna firma jobbar. Men det är väl ingen högoddsare att de skickar telefonen direkt till Apple och får en utbytesenhet som de sedan skickar till dig?
Du skriver att du lämnade in den till en firma i Malmö, hade du lämnat in den direkt till Apple Store i Malmö så hade du fått en utbytesenhet direkt och sluppit vänta.

Ursprungligen av Apilot:

Hej

Tappade min 7+ på marken, skärmen gick sönder, lämnade in den på service. Nu ska jag få en utbytesenhet, vad är det för något, får jag en gammal eller ny mobil?

Vanligtvis får man en "refurb" vid utbyte. Apple kan till exempel byta skärmen på din och skicka ut den som ersättning på samma sätt. Men den du får i utbyte kommer knappast att upplevas som gammal utan bör vara i prima skick trots att den inte är helt ny.

Ursprungligen av marcushedenstrom:

Vanligtvis får man en "refurb" vid utbyte. Apple kan till exempel byta skärmen på din och skicka ut den som ersättning på samma sätt. Men den du får i utbyte kommer knappast att upplevas som gammal utan bör vara i prima skick trots att den inte är helt ny.

Låter inte bra. betalat över 9000k för mobilen och jag får andrahands delar även om jag skulle uppleva det som ny. Ska kontakta tele2 och apple Måndag.

Ursprungligen av marcushedenstrom:

Vanligtvis får man en "refurb" vid utbyte. Apple kan till exempel byta skärmen på din och skicka ut den som ersättning på samma sätt. Men den du får i utbyte kommer knappast att upplevas som gammal utan bör vara i prima skick trots att den inte är helt ny.

Tänk om små smutspartiklar kommer in i lensen på kameran, tänk om mobilen fungerar sämre?

  • Medlem
  • 2016-12-17 20:07
Ursprungligen av Apilot:

Tänk om små smutspartiklar kommer in i lensen på kameran, tänk om mobilen fungerar sämre?

Du tror inte att det finns kvalitetskrav även på en reparerad enhet?

Din telefon som gick sönder var ju begagnad. Då är det väl OK att utbytestelefonen också är begagnad?

Om jag krockar sönder min 2 år gamla bil fullständigt, då får jag värdet av en två år gammal bil i ersättning från försäkringsbolaget. Jag får inte en fabriksny bil. Då hade ju jag tjänat på olyckan.

Vill du ha en ny telefon så får du köpa dig en ny telefon.

Ursprungligen av Apilot:

Låter inte bra. betalat över 9000k för mobilen och jag får andrahands delar även om jag skulle uppleva det som ny. Ska kontakta tele2 och apple Måndag.

Om en skulle ersätta med nya enheter och slänga den gamla i köttkvarnen hade de varit ännu dyrare.

Säger inte att det är rätt, bara att det är så här det går till.

Ursprungligen av Apilot:

Tänk om små smutspartiklar kommer in i lensen på kameran, tänk om mobilen fungerar sämre?

De kollas noggrannt. Jag har fåt byta ut både en 3GS och en 6, och båda de jag fick ut var helt felfria.

Jag har fått ut säkert 10 utbytesenheter till barnen och alla har varit i skick som nya och fungerat u.a. Det har inte gått att avgöra om dom varit splitter nya eller inte!

Det var en man i Danmark som stämde Apple kring detta med "begagnad/utbytesenhet" och fick rätt och Apple var tvungna att leverera en helt fabriksny iPhone.

edit: Hittade länken; http://macworld.idg.se/2.1038/1.671701/apple-...

Citat:

Apples val att ge en renoverad telefon bryter mot dansk lag och nu behöver Apple ge David Lysgaard en ny telefon. Konflikten blossade upp under 2014 då företaget menade att Iphone innehållandes återvunna delar är likvärdiga helt nya då de går igenom strikta kontroller, och som följd stämde David Lysgaard. Men domstolen köpte inte Apples begäran.

Vet inte vad som gäller i Sverige.

  • Medlem
  • 2016-12-18 19:45
Ursprungligen av Apilot:

Låter inte bra. betalat över 9000k för mobilen och jag får andrahands delar även om jag skulle uppleva det som ny. Ska kontakta tele2 och apple Måndag.

Fast nu förstörde du ju din 9000k-telefon, varför skulle du ha rätt till en ny utan vidare?

Har man förstört den på ett sådant sätt att den inte går att laga får man en ersättningstelefon för ca halva nypriset, om man nu inte har någon form av försäkring som täcker summan. Tycker du då att försäkringen du har borde täcka en ny istället får du ju titta i villkoren.

Ursprungligen av keptang:

Det var en man i Danmark som stämde Apple kring detta med "begagnad/utbytesenhet" och fick rätt och Apple var tvungna att leverera en helt fabriksny iPhone.

Kan inte läsa danska så bra, men tittar man i originaltexten nämns det "flera reklamationer". Alltså troligen inte att han skulle ha förstört den. Vi har ju en liknande konsumentlag i Sverige att efter 2-3 reparationer av samma fel så har man rätt till en fabriksny vara eller att häva köpet. Men så klart inte om det är självförvållat. MW a la Aftonbladet innehöll ju knappt någon fakta.

http://www.domstol.dk/glostrup/nyheder/domsre...

Ursprungligen av erak:

Fast nu förstörde du ju din 9000k-telefon, varför skulle du ha rätt till en ny utan vidare?

Har man förstört den på ett sådant sätt att den inte går att laga får man en ersättningstelefon för ca halva nypriset, om man nu inte har någon form av försäkring som täcker summan. Tycker du då att försäkringen du har borde täcka en ny istället får du ju titta i villkoren.

Kan inte läsa danska så bra, men tittar man i originaltexten nämns det "flera reklamationer". Alltså troligen inte att han skulle ha förstört den. Vi har ju en liknande konsumentlag i Sverige att efter 2-3 reparationer av samma fel så har man rätt till en fabriksny vara eller att häva köpet. Men så klart inte om det är självförvållat. MW a la Aftonbladet innehöll ju knappt någon fakta.

http://www.domstol.dk/glostrup/nyheder/domsre...

Iphone lagar inte telefoner, utan byter ut trasiga delar, även om det rör sig om 1 mm spricka. Vad jag har förstått byter de ut till andra andra hands mobil delar.

Men i det här fallet vet jag inte om det är andra handsfall med tanke på att det rör sig om iphone 7+, så tror jag inte att det finns några gamla delar ännu på lager.

Men ska ringa verkstaden imorgon.

Nu idag har jag hämtat ut Iphonen på utsidan är den okej, men har märkt konstiga saker med den, får ibland trycka 2 gånger på en app för att öppna, och nu har några appar klonats sig och tagit andra appars namn. Kolla på bild
Jag är säker på att jag har fått en avänd mobil eller en test telefon!

@Apilot, det lär inte ha någon betydelse.
Följ stegen här; http://www.99mac.se/forum/t/301416-felsoka-ip... i tur och ordning så kommer det lösa sig.

Ursprungligen av Apilot:

Hej

Tappade min 7+ på marken, skärmen gick sönder, lämnade in den på service. Nu ska jag få en utbytesenhet, vad är det för något, får jag en gammal eller ny mobil?

Jävla mobil jävel, är fan inte nöjd! Hjälp mig snälla! Har hitta fler problem med mobilen

1. måste ta ut kabeln stoppa in den igen om jag vill lyssna på musik, kabeln är ej trasigt helt ny. detta har hänt 2 gånger bara.
2 dålig samtalsljud, som att höra på en mobil med högtalaren på.

Vad fan ska jag göra?

  • Medlem
  • 2016-12-23 23:01
Ursprungligen av Apilot:

Jävla mobil jävel, är fan inte nöjd! Hjälp mig snälla! Har hitta fler problem med mobilen

1. måste ta ut kabeln stoppa in den igen om jag vill lyssna på musik, kabeln är ej trasigt helt ny. detta har hänt 2 gånger bara.
2 dålig samtalsljud, som att höra på en mobil med högtalaren på.

Vad fan ska jag göra?

Testa att göra en återställning först,
https://support.apple.com/sv-se/HT201252
https://support.apple.com/sv-se/HT201274

Det kan vara mjukvararelaterat, om problemet kvarstår så återstår service. Testa också med att tvinga fram en omstart innan återställning,
https://support.apple.com/sv-se/HT201559

Citat:

Från Apples supportartikel

Tvinga iPhone 7 eller 7 Plus att starta om: Tryck på och håll ned vilo-/väckningsknappen och volymsänkningsknappen under minst tio sekunder tills Apple-logotypen visas

På iPhone 6s eller tidigare, iPad eller iPod Touch: Tryck på och håll ned vilo-/väckningsknappen och hemknappen under minst tio sekuner tills Apple-logotypen visas.

Ursprungligen av Apilot:

Jävla mobil jävel, är fan inte nöjd! Hjälp mig snälla! Har hitta fler problem med mobilen

1. måste ta ut kabeln stoppa in den igen om jag vill lyssna på musik, kabeln är ej trasigt helt ny. detta har hänt 2 gånger bara.
2 dålig samtalsljud, som att höra på en mobil med högtalaren på.

Vad fan ska jag göra?

Reklamera om inga av alternativen som du fått ovan hjälper.
Är verkstan som utförde jobbet Apple-certifierad?

Ursprungligen av CekariYH:

Reklamera om inga av alternativen som du fått ovan hjälper.
Är verkstan som utförde jobbet Apple-certifierad?

Det tror jag har tele2 abonnemang!

Ursprungligen av Apilot:

Det tror jag har tele2 abonnemang!

Var det tele2 som du lämna in den till?
Vet ej 100%, men dom utför väl inga reparationer själva utan dom har väl lämnat den till en verkstad i sin tur.

Ursprungligen av CekariYH:

Var det tele2 som du lämna in den till?
Vet ej 100%, men dom utför väl inga reparationer själva utan dom har väl lämnat den till en verkstad i sin tur.

Men det klart att de inte utför reperartioner, men det dem som är ytterst ansvariga

  • Medlem
  • 2016-12-23 23:42

Jag förstår din oro, men om det skulle bli problem framöver så har du ju konsumentköplagen. Tillverkaren/säljaren har två försök på sig och om samma problem kvarstår efter det så har du i regel (ledande beslut från ARN som blivit praxis) rätt att häva köpet eller få en helt ny produkt. Det fick jag när min HP krånglade, och så gör nästan alla försäljare.

Bevaka tråden