Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Uppgradering till Sierra funkar inte

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2016-12-22 20:24

Hej
Försökte uppgradera från Yosemite till Sierra, men det hängde upp sig. Tog en bild på felmeddelandet, som jag bifogar. Någon som kan utläsa vad som gått galet?
Det är en iMac 2010, i5 processor, 4 GB minne. Den är väldigt trög så jag hoppades på att en uppgradering skulle göra den snabbare.
Hur går jag vidare? Är ganska rudis när det gäller datorer.
Tack på förhand

  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2016-12-22 21:03
Ursprungligen av 38an:

Hej
Försökte uppgradera från Yosemite till Sierra, men det hängde upp sig. Tog en bild på felmeddelandet, som jag bifogar. Någon som kan utläsa vad som gått galet?
Det är en iMac 2010, i5 processor, 4 GB minne. Den är väldigt trög så jag hoppades på att en uppgradering skulle göra den snabbare.
Hur går jag vidare? Är ganska rudis när det gäller datorer.
Tack på förhand

En fråga till. Kan jag ha igång macen utan att bränna in felmeddelandet i skärmen. Eftersom jag inte är så bevandrad i datorvärlden så vågar jag inte göra något innan jag fått hjälp.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2016-12-22 21:13
Ursprungligen av 38an:

En fråga till. Kan jag ha igång macen utan att bränna in felmeddelandet i skärmen. Eftersom jag inte är så bevandrad i datorvärlden så vågar jag inte göra något innan jag fått hjälp.

Med det felmeddelandet kan du inget annat göra än att stänga av datorn.
Därefter kan du gå olika vägar för att fixa problemet – där det första är att som om det händer nästa gång du startar datorn.

  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2016-12-22 22:18

hej Reboot81
Tack för ditt svar. Det funkade!!!! Nu har jag lämnat depressionen:-)
Dock kvarstår problemet med trögheten, ännu värre faktiskt. Vet inte vad göra.

  • Medlem
  • 2016-12-22 22:33
Ursprungligen av 38an:

hej Reboot81
Tack för ditt svar. Det funkade!!!! Nu har jag lämnat depressionen:-)
Dock kvarstår problemet med trögheten, ännu värre faktiskt. Vet inte vad göra.

Antagligen har du en 7200-varvad mekanisk hårddisk och då blir det segt som sirap. Byt ut den mot en SSD. Guide. Sätt också i mer RAM (den tar upp till 32 GB). Någon racermaskin kommer den dock aldrig att bli.

  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2016-12-22 22:59
Ursprungligen av Alix:

Antagligen har du en 7200-varvad mekanisk hårddisk och då blir det segt som sirap. Byt ut den mot en SSD. Guide. Sätt också i mer RAM (den tar upp till 32 GB). Någon racermaskin kommer den dock aldrig att bli.

Tack för ditt svar. Jag kollar vad det finns för SSD -diskar och minnen. Hoppas det blir bättre:-)

Ursprungligen av 38an:

Tack för ditt svar. Jag kollar vad det finns för SSD -diskar och minnen. Hoppas det blir bättre:-)

Kan varmt rekommendera mer RAM, minst 8GB, 16GB borde räcka för vanligt arbete. 32 om du jobbar mkt med bilder. Ramen behövs för att driva alla mjukvaror och operativsystemet och ju med avancera operativsystem, desto mer RAM minne behöver man. Ganska lätt att byta för gemene man. Att byta till SSD kräver lite mer mec. Men min lilla macmini från 2012 (16GB Ram) fick en rejäl skjuts när jag kör bara på SSD. Lycka till/R

Ursprungligen av resenaren:

Kan varmt rekommendera mer RAM, minst 8GB, 16GB borde räcka för vanligt arbete. 32 om du jobbar mkt med bilder. Ramen behövs för att driva alla mjukvaror och operativsystemet och ju med avancera operativsystem, desto mer RAM minne behöver man. Ganska lätt att byta för gemene man. Att byta till SSD kräver lite mer mec. Men min lilla macmini från 2012 (16GB Ram) fick en rejäl skjuts när jag kör bara på SSD. Lycka till/R

Nu tycker jag du tog i lite 16GB räcker gått för bilder och typ Photshop CSx eller CC, men däremot om du jobbar mycket med större filmer så kan mer än 16GB vara att fördra.

Ursprungligen av CekariYH:

Nu tycker jag du tog i lite 16GB räcker gått för bilder och typ Photshop CSx eller CC, men däremot om du jobbar mycket med större filmer så kan mer än 16GB vara att fördra.

Pst, jag jobbar med bilder och film....... om man arbetar med bilder som skall ha samma stil och känsla så kanske man behöver ha flera öppna samtidigt, tex så arbetar jag nu med ett grafiskt projekt där maskinen ständigt varnar för att det virutuella minnet inte ens räcker till på en maskin med 16GB med RAM. Så CekariYH, istället för att kommentera mitt inlägg där jag tydligt anger "16GB borde räcka för vanligt arbete. 32 om du jobbar mkt med bilder". Skriv istället vad du tycker utifrån din erfarenhet. Tex, jag tycker 16 GB räcker....

  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2016-12-23 14:27

Tack för era svar! Ska ta och kolla vad det finns för minnen till att börja med. Om det inte blir mycket bättre så skaffar jag en SSD- disk.
Spelar det någon roll vilka minneskort man väljer? Något att tänka på? Kanske finns beskrivet på Apples hemsida?

  • Medlem
  • 2016-12-23 14:49
Ursprungligen av 38an:

Tack för era svar! Ska ta och kolla vad det finns för minnen till att börja med. Om det inte blir mycket bättre så skaffar jag en SSD- disk. ...

SSD betyder mer för den allmänna prestandan än mer RAM.

Ursprungligen av 38an:

... Spelar det någon roll vilka minneskort man väljer? Något att tänka på? Kanske finns beskrivet på Apples hemsida?

Ja, du ska ha 204-pin PC3-10600 (1333 MHz) DDR3 SO-DIMM. Köp helst Mactestade minnen.

Ursprungligen av resenaren:

Pst, jag jobbar med bilder och film....... om man arbetar med bilder som skall ha samma stil och känsla så kanske man behöver ha flera öppna samtidigt, tex så arbetar jag nu med ett grafiskt projekt där maskinen ständigt varnar för att det virutuella minnet inte ens räcker till på en maskin med 16GB med RAM. Så CekariYH, istället för att kommentera mitt inlägg där jag tydligt anger "16GB borde räcka för vanligt arbete. 32 om du jobbar mkt med bilder". Skriv istället vad du tycker utifrån din erfarenhet. Tex, jag tycker 16 GB räcker....

Tja, jag jobbar med RAW bilder som är ca 83Mb styck (på disk) och ca 230-260MB som pds och kan jobba utan problem med 10 öppna samtidigt, Stackar eller HDR-mergar eller Pano-mergar kan det bli allt från 5-60 images samtidigt, men dessa måste vara sparade först. Fortfarande inga problem.
Behöver jag jobba med tex FCP X så går det rätt smidigt också om jag inte jobbar med många bilder samtidigt, så dessa har jag gjort klart innan. Längre (större) FCP projekt kan gå lite segt så när det blir lite för slött så delar jag upp projektet i mindre delar och sen vid export så slår jag ihop dom och så får FCP jobba mens jag sover eller är på jobbet

"38:an" har ju en iMac 2010, i5 processor, 4 GB minne och skriver att han "är ganska rudis när det gäller datorer". Så jag tycker att det snabbaste sättet att få upp prestandard på datorn är RAM 2x8gb så att du får 16 är bra, 2*16 som ger 32 är bättre om man arbetar med mycket bilder, eller stora system (kan det vara ca 600 kr i prisskillnad för 2 x16gb mot 2x8gb. Kanske är det värt att spara dessa pengar till en ny maskin. Troligtvis kan man anta att det är en 7200 varvare HD i iMac och de fungerar ju att köra på även om en SSD är snabbare. Problemet med att installera en SSD är att man måste ha en säkertskopia eller köpa en extern kabinett och kopiera över filerna och för den ovane så är det kanske inte så lätt och säkert enkelt att bli ganska osäker på hur man ska göra det på rätt sätt eller så har 38:an en TimeMachine så blir det lättare. Så det låter rätt att installera RAM minne först och se vad som händer och sedan SSD (som inte är så svårt om man är händig och kan följa instruktioner som finns på www). Är inte expert men är det inte så att man skall tänka över valet av SSD. Kört med både med RAM anpassade för mac och ram som inte är anpassade men har rätt "kontakt" utan några problem (kanske har jag haft tur). Lycka till/R

Kanske lite mer minne för några hundralappar, och kanske en ny fräsch installation av OS X "från scratch".

Mer än så skulle jag nog inte göra med en dator som är nästan 7 år gammal.

Om man inte vill göra en ny fräsch installation av OS X, så skulle jag åtminstone rekommendera att skapa en ny användare på datorn, för att se om det är lika trögt där. Om det funkar bättre då, så kan man dra lite slutsatser utifrån det.

Och vi vet ju inte alla detaljer heller. "Trög" är ett relativt begrepp. Det kan vara hårddisken som är på väg att ge upp. (Och ska man ändå byta disk, så förordar jag såklart en SSD.) Eller så kan det ju vara så enkelt som att hårddisken är proppfull. Då kan det också bli väldigt trögt.

@38an – Hur mycket ledigt utrymme har du på hårddisken?

Kanske skulle man låta någon mer kunnig titta på datorn, och göra en bedömning om det är en "normal" förväntad tröghet, eller om det mer känns som ett hårdvarufel.

  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2016-12-23 18:20

hej igen och Tack för alla tips!
Har skapat en ny användare. Lika trögt. Har kvar 200 av 1000 gig på hårddisken så den är inte full.
Har en timecapsule så då kanske det är ide' att skaffa en SSD. Min tanke är att kolla om det funkar bättre med mer minne eftersom det blir billigare och lätt att byta själv. Är inte teknisk bevandrad så jag får lämna in macen om det blir aktuellt med SSD och då rullar kronorna iväg. Frågan är om det är någon ide' eftersom macen närmar sig sitt 7:e dator-år.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2016-12-25 10:26
Ursprungligen av 38an:

hej igen och Tack för alla tips!
Har skapat en ny användare. Lika trögt. Har kvar 200 av 1000 gig på hårddisken så den är inte full.
Har en timecapsule så då kanske det är ide' att skaffa en SSD. Min tanke är att kolla om det funkar bättre med mer minne eftersom det blir billigare och lätt att byta själv. Är inte teknisk bevandrad så jag får lämna in macen om det blir aktuellt med SSD och då rullar kronorna iväg. Frågan är om det är någon ide' eftersom macen närmar sig sitt 7:e dator-år.

2X8 utöver dina nuvarande minne borde räcka. Är dessutom enkelt att installera själv.
Att lägga verkstadspengar på en 7 år gammal dator känns lite ovärt.
Kanske någon här på 99 kan ställa upp? Bytet är inte särskilt svårt, enda som krävs är en/två torxmejslar.

  • Medlem
  • 2016-12-25 10:44
Ursprungligen av 38an:

... Är inte teknisk bevandrad så jag får lämna in macen om det blir aktuellt med SSD och då rullar kronorna iväg. Frågan är om det är någon ide' eftersom macen närmar sig sitt 7:e dator-år.

Om du inte kan byta själv är det inte värt det. SATA har den långsammare 3 Gbps-hastigheten (senare har 6 Gbps). Du kan naturligtvis återanvända SSD:n i en senare modell. Men lämna in? Nej.

1
Bevaka tråden