Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

min macbook pro startar och stänger av av sig själv

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2016-12-19 13:48

Om jag har på min dator ett längre tag så har jag ibland upptäckt att den stänger av och startar om av sig själv så att man måste logga in på nytt.

Nu när jag stoppade in kontakten i ett annat uttag då jag flyttade datorn, startade den upp av sig själv utan att jag tryckt på powerknappen.

Min macbookpro är från sena 2010, så den är lite gammal, strömkabeln är i dåligt skick, så det kanske är den som spökar? Men det känns inte som att den är glapp

Batteriet är också slut, så så fort strmkabeln tas ur slocknar datorn.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2016-12-19 15:03

Det finns en inställning där du kan välja att datorn startar av sej själv efter strömavbrott. Den är nog påslagen på din.

  • Medlem
  • 2016-12-19 15:13
Ursprungligen av kenjon:

Det finns en inställning där du kan välja att datorn startar av sej själv efter strömavbrott. Den är nog påslagen på din.

intressant, var finns den? Sökte, men hittade inte

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2016-12-19 15:25

Äpplet - Systeminställningar - Strömsparare
Kan heta olika beroende på OSX-version

  • Medlem
  • 2016-12-20 10:54
Ursprungligen av kenjon:

Äpplet - Systeminställningar - Strömsparare
Kan heta olika beroende på OSX-version

Jo det var där jag gick in, alltså på strömsparare.

Hittade dock ingen sådan funktion.

Finns två olika huvudtabbar, "batteri" och "strömadaptor"

Om jag klickar på strömadaptor så får jag upp valalternativ att kryssa för:
låta hårddisken sova när när möjlighet finns
vara vaken för tillgång till nätverk'
automatiskt reducera ljus innan display går i vila.

Och kan också ställa in reglar display sömn, och dator sömn

Finns också en tab som heter batteri, och där finns ungefär sammalaternativ

Går inte att välja att datorn skall starta upp automatiskt, inte vad jag kan se, jag har SnöLeopard

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2016-12-20 12:19

Då beror det troligen på gammal version av OSX
Jag har bara en gammal dator med 10.5, där finns fliken Alternativ med valet.....
Det beror kanske på att du har en laptop. Min är en Macmini.

  • Medlem
  • 2016-12-20 13:26
Ursprungligen av kenjon:

Då beror det troligen på gammal version av OSX
Jag har bara en gammal dator med 10.5, där finns fliken Alternativ med valet.....
Det beror kanske på att du har en laptop. Min är en Macmini.

Min dator är inte direkt ny, den är från sena 2010, eller tidiga 2011, har OSX 10.6.8

  • Medlem
  • 2016-12-21 16:25

Någon som har en aning om vad som kan göras? Eller vad som händer?

Ursprungligen av oleom:

Någon som har en aning om vad som kan göras? Eller vad som händer?

Svårt att svara på. Kan vara hårddisken, kan vara moderkortet etc. Tror att du behöver lämna den på service. Har du en extern hårddisk så kan du alltid boota från den bara för att försöka exkludera hårddisken. Men som sagt, tror inte du kan lösa det själv. Kan ha fel, så någon kanske vet mer.

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2016-12-21 18:28

Svullet batteri?
(eller en ny funktion från Apple för att spara på batterit? )

Det finns som påpekats tidigare funktioner för att starta när strömsladd sätts i eller om strömmen försvinner bland annat. Allt syns inte i inställningsrutan på en laptop dock (på samma sätt som att inställningar för batteri inte syns på en Imac).

Om man öppnar en terminal och skriver "pmset -g" får man fram en lista på olika funktioner som har med "power management" att göra. Gissningsvis är flaggan med "autorestart" satt på din dator (kanske även acwake, men det är mindre troligt).
För att få se en logg på vad som har väckt datorn kan du skriva in "pmset -g log". Det skulle också kunna vara som så att du har schemalagt uppstart och avstängning? De ser du i så fall med "pmset -g sched" men de ska också gå att få fram i systeminställningar (I El Capitan är det under Systeminställningar->Strömsparare, knappen Schema).
Dessa bör visserligen alla återställas till standardvärden om du nollställer SMC som nämnts i ett tidigare inlägg.

  • Medlem
  • 2016-12-25 13:17

Jag provar detta, tack

  • Medlem
  • 2016-12-25 13:23
Ursprungligen av suddgummi:

Det finns som påpekats tidigare funktioner för att starta när strömsladd sätts i eller om strömmen försvinner bland annat. Allt syns inte i inställningsrutan på en laptop dock (på samma sätt som att inställningar för batteri inte syns på en Imac).

Om man öppnar en terminal och skriver "pmset -g" får man fram en lista på olika funktioner som har med "power management" att göra. Gissningsvis är flaggan med "autorestart" satt på din dator (kanske även acwake, men det är mindre troligt).
För att få se en logg på vad som har väckt datorn kan du skriva in "pmset -g log". Det skulle också kunna vara som så att du har schemalagt uppstart och avstängning? De ser du i så fall med "pmset -g sched" men de ska också gå att få fram i systeminställningar (I El Capitan är det under Systeminställningar->Strömsparare, knappen Schema).
Dessa bör visserligen alla återställas till standardvärden om du nollställer SMC som nämnts i ett tidigare inlägg.

Tack, jag provade detta, pmset -g

ser ut såhär:
Active Profiles:
Battery Power 1
AC Power 2*
Currently in use:
lidwake 1
halfdim 1
sms 1
hibernatefile /var/vm/sleepimage
gpuswitch 2
disksleep 10
sleep 10
hibernatemode 3
displaysleep 10
ttyskeepawake 1
acwake 0
womp 1

Vet inte vad ovan betyder dock

Provade även pmset -g sched
fick inga schemalagda händelser

provade pmset -g log

fick detta

* Domain: sleep
- Message: Sleep: Success - AC 0 - Idle Sleep
- Time: 12/25/16 1:15:13 PM GMT+01:00
- Signature: Success
- UUID: en massa siffror och bokstäver
- Result: Success
- Sleep count : 1

* Domain: wake
- Message: Wake: Success - AC 0 - EHC2
- Time: 12/25/16 1:15:13 PM GMT+01:00
- Signature: Success
- UUID: en massa siffror och bokstäver
- Result: Success

* Domain: hibernatestats
- Message: Hibernate Statistics
- Time: 12/25/16 1:15:13 PM GMT+01:00
- Signature: hibernatemode=3
- UUID: en massa siffror och bokstäver
- Time to write image (ms): 4367

Ser allt okej ut?

1
Bevaka tråden