Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

För film och grafik: Nya MBP 15" eller maxad iMac 27"

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Malmö
  • 2016-12-20 19:57

Hej
Är redo för en rejäl uppdatering av maskinparken hemma och behöver en semi-pro burk med krut i. Jag arbetar med film och motion graphics och behöver hyfsad prestanda då jag arbetar en del hemma, men det tyngsta arbetet görs på en Mac Pro (8-core) på jobbet.

De program jag använder mest är Adobe After Effects, Premiere Pro, Photoshop och ibland en del Cinema 4D.

Tidigare hade jag bestämt mig för en iMac 27" 5K med största processorn, 16 Mb minne, 3 Tb fusion drive och största grafikkortet.
Men sen dök nya MBP'n upp och visar sig vara överjävlig på grafiska applikationer trots "blygsamma" prestanda på pappret (säger ryktet).

Så då plockade jag ihop ett paket på Apple Store med en MBP 15", i7 2,7 GHz, 512 Gb minne och stora grafikkortet.

Båda lösningarna landar på en bit över 32 000 och det är mycket pengar. Jättemycket.
Men vill man ha prestanda så kostar det.. därför vill jag ha goda råd innan beslutet tas.

Mina dilemman:
iMac'en är något åldersstigen men man har allt i ett paket. Och en fantastisk skärm. Störigt om de sedan släpper en ny i feb som krossar föregångaren.
MBP'n är ny och fräsch men här måste man sedan bygga ut med extern skärm och ytterligare lagring. Att den är portabel är ingen dealbreaker för mig.

Hjälp!

Vad har du för panel?
Låter som du vill ha en early 2017 imac 5k och inte en notebook?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2016-12-20 20:36
Ursprungligen av Mjukisdjur:

Vad har du för panel?
Låter som du vill ha en early 2017 imac 5k och inte en notebook?

Ja, men det finns ju inget som antyder att det blir just en Early 2017 iMac. Det kan ju lika bra bli en May 2017 eller senare. Jag vågar inte lita på rykten.
Och är det en Notebook det handlar om och inte "Pro"?

Att sitta stationärt med en ny MBP måste ju innebära dongelhelvete deluxe...

tvärtom, en usb-c dock så har du precis allt i en enda kabel

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2016-12-21 13:48

Kan du vänta, så vänta. En ny iMac har betydligt bättre skärm än en MacBookPro.

Ska man inte flytta runt sitt verktyg - utan de facto sitter där man sitter - så finns det ingen anledning att köpa laptop. Tycker jag.

Jag har en polare som köpte en MBP och en fin stor skärm...han har nu suttit och jobbat med grejerna i flera år...och han har inte flyttat MBP'n en millimeter. Han hade givetvis kunnat köpa ern kraftfullare iMac för pengarna han la ut på grejerna.

Ursprungligen av Demiurgen:

Ska man inte flytta runt sitt verktyg - utan de facto sitter där man sitter - så finns det ingen anledning att köpa laptop. Tycker jag.

Jag har en polare som köpte en MBP och en fin stor skärm...han har nu suttit och jobbat med grejerna i flera år...och han har inte flyttat MBP'n en millimeter. Han hade givetvis kunnat köpa ern kraftfullare iMac för pengarna han la ut på grejerna.

Håller med, vet man att man inte behöver datorn bortom skrivbordet finns det ingen anledning att köpa en laptop, men vill man vara mobil så funkar det ju också med en laptop eller båda typerna om man har råd.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2016-12-21 21:54

Det får väl bli en iMac då… eller?

Finns det någon här på forumet som äger en MBP 2016 med liknande prestanda och pysslar med ungefär samma saker som jag så är jag supernyfiken på hur datorn upplevs?

Jag antar att det är nyhetens behag som gör att MBP'n lockar, men om förnuftet får råda så blir det nog iMac'en. Synd att den är ett och ett halvt år gammal bara. Känns ganska daterad.

Tyvärr så behöver jag uppdatera min dator ganska snart vilket gör att jag inte har möjlighet att vänta till sommaren eller vad det nu kan tänkas bli för leveransdatum.

Ursprungligen av Ulo:

Finns det någon här på forumet som äger en MBP 2016 med liknande prestanda och pysslar med ungefär samma saker som jag så är jag supernyfiken på hur datorn upplevs?

Jag antar att det är nyhetens behag som gör att MBP'n lockar, men om förnuftet får råda så blir det nog iMac'en. Synd att den är ett och ett halvt år gammal bara. Känns ganska daterad.

Tyvärr så behöver jag uppdatera min dator ganska snart vilket gör att jag inte har möjlighet att vänta till sommaren eller vad det nu kan tänkas bli för leveransdatum.

Jag har en MBPr 2016 på beställning men den verkar dröja tyvärr...

  • Medlem
  • Malmö
  • 2016-12-21 22:01
Ursprungligen av CekariYH:

Jag har en MBPr 2016 på beställning men den verkar dröja tyvärr...

Intressant. Hur resonerade du kring ditt köp? Varför inte iMac'en?

Ursprungligen av Ulo:

Intressant. Hur resonerade du kring ditt köp? Varför inte iMac'en?

Har redan en Mac Pro och min MBPr från 2012 börjar ju bli lite gammal men funkar ju kalas annars, en verklig trotjänare men efter fyra+ år så är jag lite osäker på hur länge till den vill vara med då jag använder den väldigt mycket både här och där sas.

1
Bevaka tråden