Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Iphoto och Itunes känner inte av Iphone/Ipad

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Uppdaterade Iphone/Ipad till iOS 10.2 för ett tag sedan. När jag idag skulle importera bilder från Ipad och Iphone fungerade det inte. I Iphoto står "Bilderna i kamerarullen på "iPhone" kan inte importeras eftersom enheten är låst med lösenkod" Detta står även om enheten är upplåst. På telefonen står det samtidigt "Vill du lita på den här datorn?" och där trycker jagLita på.

Inte heller får Iphonen/Ipaden kontakt med Itunes utan där står det "Itunes kunde inte ansluta till iPhone-enheten "Iphone" eftersom ett ogiltigt svar mottogs från enheten.".

Innan jag uppdaterade Iphonen/Ipad hade det bara varit att koppla in enheten med kabeln i datorn så har jag kunnat importera bilderna.

Min Imac är från 2010 med programvara Mac OS X Lion 10.7.5. Iphoto 11 Version 9.2.1

Tacksam för er hjälp!

Startat om samtliga enheter? Vad har du testat för att lösa det?

Om man uppdaterar en del av ekvationen (i det här fallet iOS), men behåller andra väldigt gamla delar (i det här fallet OS X Lion och iPhoto '11) - så kommer man förr eller senare att stöta på problem. Kompatibiliteten behålls inte hur långt bakåt som helst.

Så det är nog helt enkelt dags att uppdatera både OS X och iPhoto. (Eller låta bli att uppdatera iOS.)

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Om man uppdaterar en del av ekvationen (i det här fallet iOS), men behåller andra väldigt gamla delar (i det här fallet OS X Lion och iPhoto '11) - så kommer man förr eller senare att stöta på problem. Kompatibiliteten behålls inte hur långt bakåt som helst.

Så det är nog helt enkelt dags att uppdatera både OS X och iPhoto. (Eller låta bli att uppdatera iOS.)

Med facit i hand har jag förstått att jag aldrig borde ha uppdaterat iphonen/ipaden. Jag har uppdaterat till den senaste programuppdateringen som finns. Menar du att jag borde köpa ett ny programvara? Vet du hur jag går till väga för att göra det?

Ursprungligen av barbapappa_86:

Startat om samtliga enheter? Vad har du testat för att lösa det?

Provat att starta om alla enheter men inget fungerar. Har haft problem en gång tidigare men då gick det till slut att importera bilderna om jag hade öppnat bilderna på iphonen/ipaden innan jag kopplade in kabeln. Men idag fungerar inget...

Ursprungligen av Allanmac:

...Menar du att jag borde köpa ett ny programvara? Vet du hur jag går till väga för att göra det?

Du behöver inte köpa. Det är bara att hämta från Mac App Store. Gratis.

Men... Det beror ju på vilken datormodell du har. Om den är gammal så klarar den kanske inte högre än Lion.

Tillägg:
Jag ser nu att det handlar om en iMac från 2010. Den klarar ända upp till senaste macOS 10.12 Sierra. Varför har du stannat kvar på 10.7 Lion i alla dessa år?

Tillägg 2:
Guide för uppgradering finns här: http://www.apple.com/se/macos/how-to-upgrade/

Tillägg 3:
Backup! Backup! Backup! Missa inte att ta fullständig backup först, innan du uppgraderar! Detta står ju i ovanstående guide, men jag nämner det ändå.

Tillägg 4:
Exakt vilken iMac-modell är det? Hur mycket internminne (RAM) har den?

Senast redigerat 2016-12-20 15:03
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Du behöver inte köpa. Det är bara att hämta från Mac App Store. Gratis.

Men... Det beror ju på vilken datormodell du har. Om den är gammal så klarar den kanske inte högre än Lion.

Tillägg:
Jag ser nu att det handlar om en iMac från 2010. Den klarar ända upp till senaste macOS 10.12 Sierra. Varför har du stannat kvar på 10.7 Lion i alla dessa år?

Tillägg 2:
Guide för uppgradering finns här: http://www.apple.com/se/macos/how-to-upgrade/

Tillägg 3:
Backup! Backup! Backup! Missa inte att ta fullständig backup först, innan du uppgraderar! Detta står ju i ovanstående guide, men jag nämner det ändå.

Tillägg 4:
Exakt vilken iMac-modell är det? Hur mycket internminne (RAM) har den?

1. Anledningen till att jag stannat på 10.7 Lion i alla år är att det har fungerat bra helt enkelt.
2. Tack!
3. Varför måste jag göra en Backup? Kommer t ex mina bilder försvinna?
4. 3,06 GHz Intel Core i3. Hur stort internminne jag har vet jag helt ärligt inte och hittar inte info någonstans heller.

Ursprungligen av Allanmac:

3. Varför måste jag göra en Backup? Kommer t ex mina bilder försvinna?

Om något med datorn går åt fanders så är din data förlorad.

Ursprungligen av Allanmac:

...3. Varför måste jag göra en Backup? Kommer t ex mina bilder försvinna?
4. 3,06 GHz Intel Core i3. Hur stort internminne jag har vet jag helt ärligt inte och hittar inte info någonstans heller.

3. Man ska alltid ha backup. Men det är extra viktigt vid en stor uppgradering. Om man har otur så kan ju något gå fel. Oförutsedda händelser har ju en förmåga att dyka upp när man minst önskar det. Men normalt sett ska inget försvinna.

Om du inte har någon form av backup idag, så lever du farligt. När det gäller hårddiskar så är inte frågan om de går sönder, utan när.

4. Gå till Apple-menyn och välj "Om den här datorn". Där kan du se hur mycket minne du har.
Om du inte gjorde något tillägg vid köpet av datorn, så lär det vara 4 GB. Detta är i minsta laget, och bör utökas till (minst) 8 GB.

Senast redigerat 2016-12-20 16:29
  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2016-12-20 16:40

Instämmer med Jesper ang 4GB.

Datorn kan fungera finfint på gamla versioner av operativsystem, men ett superstort skäl till att uppdatera är att nya versioner täcker säkerhetsproblem som upptäckts genom åren.

Det talas ofta om hatet på nätet men sällan om all den kärlek som är betydligt större på diverse forum som 99mac.se med flera. Jag ställde en fråga här i eftermiddag då jag hade ett problem med att importera bilder från min Iphone. Nu sitter jag här några timmar senare med Mac OS Sierra installerat och det går utmärkt att importera bilder. Stort tack till alla som osjälviskt investerade er tid för att hjälpa mig med mitt problem och ett särskilt tack till Jesper Ohlsson för dina tydliga svar på mina frågor.

1
Bevaka tråden