Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

"Clean start" VS återskapa back up mellan iPhone 4S -> SE

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Ska nu byta ut en iPhone4S 16GB mot en iPhone SE 64 GB.
iPhone4S har hängt med sedan 2012 och har aldrig återställts eller ominstallerats sedan den köptes.

Tänkte först göra en "clean start", men vill helst slippa att manuellt lägga in alla uppgifter till mina 6 imap-e-postkonton.
På Macarna läggs ju dessa mailkonton till automatisk på en ny dator när jag loggar in med mitt AppleID/CloudID och sedan synkas all mail automatisk med innehållet på mailservrarna (imap).

Kom sedan på att det vore bra att få in gamla sms/iMessage och bilder på den nya iPhone SE. Och 1,5 GB med musik. Men det är inte superviktigt.

Viktigast att jag får starta med en ny fräsch iPhone. Apparna hade jag tänkt ladda hem en efter en.

Så. Om jag gör en backup via iTunes på min Mac och sedan återställer denna backup på min nya iPhone SE - finns det någon risk att "en massa under-åren-hopsamlad-(system)skräpfiler" då följer med in på den nya SE'n?
Vi pratar inte om bilder, musik och dylika filer jag själv lagt in. På Macarna är det ju stor skillnad efter en omformatering.

Övriga delar som kontakter, kalender, anteckningar synkas enkelt då man loggar in på appleid/icloud.

Så mina frågor är:

1. Är det bättre att göra en "Clean start" på en iPhone SE vs återställa en backup från iPhone4S?
Någon som har erfarenhet om det är någon skillnad? Eller för iPhonen bara över informationen, medan själva iOS i sig är rent och fräscht?

2. Kan man "återskapa" enbart mailinställningarna (synkningen görs via imap ändå) på något vis om man väljer en "clean start"?

3. Går det att välja att "återskapa"/överföra bara gamla sms/imessage-meddelanden?

Ledsen om denna frågeställning tagits upp tidigare - men sökte och hittade ingen liknande tråd.

Tack på förhand.

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2016-12-14 21:22

Själv har jag uppgraderat från iPhone 4S till nuvarande 6S Plus via iTunes, utan problem.
SMS/iMessages finns kvar, jag brukar inte radera dessa.

4S>5>5S>6>6S Plus...

Ursprungligen av mattiL:

Själv har jag uppgraderat från iPhone 4S till nuvarande 6S Plus via iTunes, utan problem.
SMS/iMessages finns kvar, jag brukar inte radera dessa.

4S>5>5S>6>6S Plus...

Tack - men du svarade inte alls på de frågor jag ställde. ?
Att det går att återskapa via iTunes back-up vet jag, det var inte det jag frågade om.

Det jag undrade om var:
1. om det blir någon "prestandaförsämring" med återskapa en back-up som innefattar 4,5 år eller om ni rekommenderar en "clean install" på en ny iPhone?
2. Om det går att enbart få in mailinställningarna i en ny iPhone?
3. Om det går att enbart föra över sms/iMessage eller om detta enbart går då man återskapar en backup?

Hoppas på svar från några av de grymt kunniga Mac/iPhone-rävarna på 99mac-forumet. ?

Edit: Autokorruekt ändrade ord..

1. Beror på hur mycket skit du tar med dig, men att städa bort appar mm som du inte använder borde göra susen.

Ursprungligen av barbapappa_86:

1. Beror på hur mycket skit du tar med dig, men att städa bort appar mm som du inte använder borde göra susen.

Exakt. Det är just det som är frågan. Var finns "skiten"? Appar som i grund och botten är bra, men har blivit korrupta under resans gång. Inställningar som gällde tidigare iOS men följer med ändå. Om segheten man upplever bara beror på senaste (möjliga) iOS i IP4S eller om det är beroende på "skit-under-huven"/korrupt data.

Känns som om jag kör en clean install och ominstallerar allt manuellt. Det får ta någon timme. ?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2016-12-15 10:23
Ursprungligen av AndSveMan:

Det jag undrade om var:
1. om det blir någon "prestandaförsämring" med återskapa en back-up som innefattar 4,5 år eller om ni rekommenderar en "clean install" på en ny iPhone?
2. Om det går att enbart få in mailinställningarna i en ny iPhone?
3. Om det går att enbart föra över sms/iMessage eller om detta enbart går då man återskapar en backup?

1. Spara tid och kör in din gamla backup. Det är väldigt sällan det orsakar problem. Du kan ju rensa appar du aldrig använder innan du tar sista backup, mer behövs inte. Segheten på din 4s beror på att det är en 4s. I värsta fall om du får problem så börjar du då om med en "clean install".

2. Det går nog via användarprofiler, men det är inget man vanligtvis använder som privatanvändare utan i företags/skol-miljö.

3. Går kanske via tredjepartsprogram som iExplorer.

OBS - tänk på att om du vill få med sparade hälsodata, wifi-lösenord och nyckelring måsta backupen gjord via iTunes vara krypterad! iCloud-backupen är alltid krypterad.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2016-12-15 20:11

Jag "började om" med en iPhone 4S i våras. Den kändes lika seg efteråt, så jag köpte en SE. Jag tror jag "började om" med den också.

1
Bevaka tråden