Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Problem med att app-store inte kommer åt servrar

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej,

Jag har ett odelikat-problem med en macbook-pro early 2015. Jag kan ansluta till internet och kan surfa på ett begränsat antal hemsidor, vet inte vilka exakt ska tilläggas att facebook går bra, apple.com går inte. Safari lyckas heller inte ansluta till google genom startsidan men jag kan surfa in på google.se och kommer in den vägen. Jag får följande felmeddelande från Safari: "Safari kan inte öppna sidan www.apple.com/se eftersom Safari inte kan ansluta till servern www.apple.com"

Detta problem uppstår även i app store. Där ingen ikon visas och jag kan inte starta några uppdateringar då den hävdar att app store inte har anslutning till servern. Dock ska jag säga att det fungerar genom säker start, men problemet är kvar efter att jag sedan startar normalt igen.

Jag har provat att rensa dns-cache och jag har även provat att byta dns-adresser.
Ingenting hjälper!

Är det någon som känner igen sig och kan assistera med lite tips?

/Niklas

Ett par tips:
- Prova att skapa en ny användare i datorn, och se om den beter sig likadant där.
- Prova en annan webbläsare.

Och ett par frågor:
- Vilka DNS-adresser provade du att byta till?
- Vilken version av macOS kör du?

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Ett par tips:
- Prova att skapa en ny användare i datorn, och se om den beter sig likadant där.
- Prova en annan webbläsare.

Och ett par frågor:
- Vilka DNS-adresser provade du att byta till?
- Vilken version av macOS kör du?

Jag provade dels att googles 8.8.8.8 samt 8.8.4.4 sedan har jag provat att ta bort och bli tilldelad automatiskt från routern som min telefon får.

Senaste, sierra

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Ett par tips:
- Prova att skapa en ny användare i datorn, och se om den beter sig likadant där.
- Prova en annan webbläsare.

Och ett par frågor:
- Vilka DNS-adresser provade du att byta till?
- Vilken version av macOS kör du?

Jag tillägger även nu att jag provade att gå in som gästsnvändare med endast safari som åtkomst, då gick alla sidor att surfa in på

/Niklas

Vilka tillägg/plugins har du i Safari?

Har du provat en annan webbläsare (med din vanliga användare)?

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Vilka tillägg/plugins har du i Safari?

Har du provat en annan webbläsare (med din vanliga användare)?

Jag har plockat bort alla tillägg i safari!
Jag har provat Chrome, men det är bara olika sidor som inte fungerar. Nu senast så började apple.com att fungera. Jag kan dock inte hämta appar från app store, den hävdar fortfarande att den inte kommer åt servern.

Allt fungerar ju som sagt i säker start så jag tänkte blåsa om datorn och testa så.

Tack Jesper för hjälpen vad tror du kan vara problemet? Av rent intresse?

1
Bevaka tråden