Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur kopplar jag 2 Airport Extreme till mitt modem

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har den nyaste AE som är kopplad till ett vanligt ADSL-modem (bandbredd ger ca 13-15 Mbit). Jag har sedan min MacbookPro, iMac, iPad och 2 iPhone kopplade trådlöst samt TV:n via Apple-TV. Allt funkar tillfredsställande.
Jag har nu dragit en kabel ca 75 meter till en annan byggnad och där placerat en äldre AE. Vid en första mätning gav den full bandbredd. Men efter en dag sjönk bandbredden på den första till 6-8 Mbit utan att något var inkopplat på den äldre AE. Jag har den i brygga direkt ansluten till den första AE. Min fråga är om detta är rätt eller kan jag placera en switch efter modemet och koppla de båda AE till switchen. Ska bandbredden verkligen försämras även om nätet inte är belastat på den ena AE:en.
Se skiss på min fråga.

Mvh
Lars

Lösningen med switch borde väl nästan bli sämre. Den lösningen kräver att båda routrarna får IP-adress från internetleverantören - och det är inte säkert att ditt abonnemang tillåter det. Och det är ju inte heller säkert att du får den kommunikation du önskar mellan dina två "nätverks-halvor".

- I din nuvarande lösning, är du säker på att den ena routern är i bryggläge, så att inte båda försöker slåss om att dela ut iP-adresser?
- När du pratar bandbredd - menar du bara trådlöst då?
- Har du ställt in det som två separata trådlösa nätverk, med olika ID?

Senast redigerat 2016-12-01 11:13

Tack för ditt snabba svar. Jag inhandlade ett nytt ADSL-modem med inbyggd router idag. Tänkte koppla mina 2 AE till modemet och sätta båda i brygga. Hoppas det går vägen.

1
Bevaka tråden