Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iMac 27" 5K Retina - Dålig?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej,

Har alltid velat ha en iMac för foto-videoredigering och musik.

Så idag var jag iväg och kollade på iMac 27" 5K Retina Basic versionen, den med 1TB HDD istället för SSD eller FusionDrive, i5-6500 3.2GHz 4 kärnig och 8gb ram.

Den var skit, rent ut sagt. Det tog ca 5 minuter att bara starta upp datorn, sedan när man kom in på skrivbordet tog det ytterligare ca 3 minuter för att ha laddat klart allt så att man kunde öppna program, annars stod bara programmet man klickade på "hoppandes".
Efter ca 6 minuter då jag antar att skrivbordet hade laddat klart öppnade jag ett program och även där tog det 5 - 10 sekunder innan det dök upp, spelar ingen roll vilket det var för något.

Musen ville "fastna" på programmen och alternativen där man kan kryssa, minimera programmen och så vidare. Bilden i övrigt var kanon, på skrivbordet i alla fall... Öppnade man bilder eller iMovie och spelade upp en video var kvalitén SKIT, liksom 720p om ens det. Filmen laggade dessutom.

Var detta ett demo-måndagsexemplar eller kommer datorn jag köper att bete sig likadant?
Det var inte mina förväntningar överhuvudtaget. Eller det kanske bara är Basic versionen?

Ska man köpa den dyra versionen med FusionDrive eller SSD ? Har hört att FusionDrive inte är så bra också...
Vill inte lägga 20k+ för att få den här prestandan.

Troligtvis pga demoex. En ny iMac tar inte fem minuter att starta upp.
Jag hade kört på en i7:a samt SSD. Utveckla gärna med info om vilka program du har tänkt att köra så får du färre frågor

Ursprungligen av barbapappa_86:

Troligtvis pga demoex. En ny iMac tar inte fem minuter att starta upp.
Jag hade kört på en i7:a samt SSD. Utveckla gärna med info om vilka program du har tänkt att köra så får du färre frågor

Jag hoppas att det bara var en dålig demoex.
Programmen jag tänkt köra är Lightroom CC, Photoshop CS6, Adobe Premiere, Final Cut X, Davinci Resolve, musikprogram vet jag ej ännu.

Ser inte vart man kan köpa imacen med SSD förutom FusionDrive?

http://www.apple.com/se/shop/buy-mac/imac?pro...
Eller leta i butiker. SSD är ett måste.

Ursprungligen av Androidh:

Jag hoppas att det bara var en dålig demoex.
Programmen jag tänkt köra är Lightroom CC, Photoshop CS6, Adobe Premiere, Final Cut X, Davinci Resolve, musikprogram vet jag ej ännu.

Ser inte vart man kan köpa imacen med SSD förutom FusionDrive?

Ska du köra dessa tunga program tror jag nog att du ska ha en SSD och minst 16GB RAM samt en snabb lös hårddisk på minst 4TB med minst USB 3 annars blir du snabbt besviken.

Ursprungligen av CekariYH:

Ska du köra dessa tunga program tror jag nog att du ska ha en SSD och minst 16GB RAM samt en snabb lös hårddisk på minst 4TB med minst USB 3 annars blir du snabbt besviken.

Om jag väljer en 256GB flashlagring istället då? Diverse lösa hårddiskar och mer ram är inte aktuellt för tillfället, men det kommer att uppgraderas efterhand.

Ursprungligen av Androidh:

Om jag väljer en 256GB flashlagring istället då? Diverse lösa hårddiskar och mer ram är inte aktuellt för tillfället, men det kommer att uppgraderas efterhand.

Några filmsnuttar i tex FC X kommer att käka upp 256GB gaska snabbt, så en lös HDD eller hellre en DAS med flera HDD skulle iaf jag köpa för bilder och film.

Edit: Vet inte om den går att få med mindre än 1TB, inte via Apples hemsida iaf.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2016-11-30 18:46

256GB är minimum skulle jag vilja påstå. Samtidigt är det tillräckligt för OS + program + det man jobbar på för tillfället.
Ja, 512/1014GB kostar skjortan, men det är samtidigt sjukt snabb lagring.

RAM kan du alltid lägga till i efterhand, och lagring kan du alltid köra med USB3 diskar. Långt ifrån samma hastighet som den interna, men fullt fungerande.

Ursprungligen av Androidh:

Hej,

Har alltid velat ha en iMac för foto-videoredigering och musik.

Så idag var jag iväg och kollade på iMac 27" 5K Retina Basic versionen, den med 1TB HDD istället för SSD eller FusionDrive, i5-6500 3.2GHz 4 kärnig och 8gb ram.

Den var skit, rent ut sagt. Det tog ca 5 minuter att bara starta upp datorn, sedan när man kom in på skrivbordet tog det ytterligare ca 3 minuter för att ha laddat klart allt så att man kunde öppna program, annars stod bara programmet man klickade på "hoppandes".
Efter ca 6 minuter då jag antar att skrivbordet hade laddat klart öppnade jag ett program och även där tog det 5 - 10 sekunder innan det dök upp, spelar ingen roll vilket det var för något.

Musen ville "fastna" på programmen och alternativen där man kan kryssa, minimera programmen och så vidare. Bilden i övrigt var kanon, på skrivbordet i alla fall... Öppnade man bilder eller iMovie och spelade upp en video var kvalitén SKIT, liksom 720p om ens det. Filmen laggade dessutom.

Var detta ett demo-måndagsexemplar eller kommer datorn jag köper att bete sig likadant?
Det var inte mina förväntningar överhuvudtaget. Eller det kanske bara är Basic versionen?

Ska man köpa den dyra versionen med FusionDrive eller SSD ? Har hört att FusionDrive inte är så bra också...
Vill inte lägga 20k+ för att få den här prestandan.

Fusion Drive eller SSD gör en gigantisk skillnad och man är igång inom några sekunder efter det att man loggat in. Med andra ord den enskilt och särklassigt viktigaste förbättringen av prestandan du kan göra på basmodellen.

1
Bevaka tråden