Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kalenderkapning

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Inför Black Friday har jag fått säljerbjudanden inlagda i mina kalendrar både i går och i dag. Det är tydligen ett kinesiskt företag som kapat uppgifter i iClouid. Jag ser flera adresser liknande min där. Det finns ingen möjlighet att ta bort "aktiviteten". Är någon fler drabbad och hur blir man av med eländet? Det lär växa för varje dag. Vågar inte klicka på deras knappar "Avböj" eftersom jag då bekräftat mottagandet.. Bif en skärmdump och hoppas på råd.

Verkar vara vääääldigt många som fått detta (och liknande). Måste ha läckt ut en lista med email-adresser från Apple.
Ignorera det bara / rapportera till Apple.

https://discussions.apple.com/thread/7753089?...

https://9to5mac.com/2016/11/09/icloud-photo-s...

  • Medlem
  • Lidingö
  • 2016-11-25 20:30

http://tekniksmart.se/icloud-anvandare-drabba...
Är en lösning som jag hittat.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2016-11-25 20:46

Samma sak som rapporterats om i denna tråd tidigare. Jag har fått en del tidigare men senaste dagarna har det börjat dyka upp fler inbjudningar. Bara idag två stycken (bl.a. den du visar på bilden)!

Än har jag inte orkat satt mig in i hur jag totalt ska blockera detta spam. Men blir det värre kommer jag att vidta åtgärder. Hoppas att funktioner för att spärra detta spam är under utveckling hos Apple.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2016-11-26 08:19

Jag har tryck decline när såna dykt upp. Fick två igår, Annars har det inte varit ofta de kommer.

Ursprungligen av Json_81:

Jag har tryck decline när såna dykt upp. Fick två igår, Annars har det inte varit ofta de kommer.

Grattis! Då har du bekräftat för spammaren att din e-postadress fungerar och är aktiv. Adressen blir mer värdefull och du kommer att få än mer spam framöver.

Tack för stöd och tips. I dag är kalendern ren från "BlackFiday"-spammen. Kanske Apple har reagerat.

Ursprungligen av keptang:

Verkar vara vääääldigt många som fått detta (och liknande). Måste ha läckt ut en lista med email-adresser från Apple.
Ignorera det bara / rapportera till Apple.

https://discussions.apple.com/thread/7753089?...

https://9to5mac.com/2016/11/09/icloud-photo-s...

Jag drabbades också av det där så jag har full förståelse men jag förstår inte varför det ska vara Apple som har läckt ut mailadresserna så där tror jag att du pekar åt fel håll.

Jag ska dock erkänna att jag ha inte kollat länkarna för att se om det där står någonting som kan peka mot en Appleläcka

Ursprungligen av BlackSmp:

Jag drabbades också av det där så jag har full förståelse men jag förstår inte varför det ska vara Apple som har läckt ut mailadresserna så där tror jag att du pekar åt fel håll.

Jag ska dock erkänna att jag ha inte kollat länkarna för att se om det där står någonting som kan peka mot en Appleläcka

Vad jag sett så är endast användare av iCloud drabbat av detta, likaså med inbjudningar att dela fotoalbum. Men jag kan ha fel i min slutsats att emaillistorna kommer från Apple.

Att det ens är möjligt att spamma på detta sätt in i användares kalendrar och foton är uselt från Apple och bör fixas så fort som möjligt.

Kommer dom bara in i kalendern hux flux eller via mail som man öppnat?

Ursprungligen av CekariYH:

Kommer dom bara in i kalendern hux flux eller via mail som man öppnat?

Hux flux, inget mail.

Ursprungligen av keptang:

Hux flux, inget mail.

Hmmm, ok. Gör dom någonting eller bara ligger där?
Kan man ta bort dom?

Ursprungligen av CekariYH:

Hmmm, ok. Gör dom någonting eller bara ligger där?
Kan man ta bort dom?

Det är en möteskallelse, de ligger bara där och gör ingenting. Självklart kan man ta bort dom.

Ursprungligen av CekariYH:

...Kan man ta bort dom?

Det finns tips kring borttag länkade tidigare i tråden.

Ursprungligen av keptang:

Vad jag sett så är endast användare av iCloud drabbat av detta, likaså med inbjudningar att dela fotoalbum. Men jag kan ha fel i min slutsats att emaillistorna kommer från Apple.

Att det ens är möjligt att spamma på detta sätt in i användares kalendrar och foton är uselt från Apple och bör fixas så fort som möjligt.

Det är troligen denna kalenderinställning som gör det möjligt

I mitt fall så kom nog det hela via Facebook

Att det är iCloudanvändare är ingen signal att mejladresserna kommer via Apple. Du vet inte hur många adresser som de provar och som inte lyckas pga att adressaten inte har iOS

Ursprungligen av BlackSmp:

Det är troligen denna kalenderinställning som gör det möjligt

I mitt fall så kom nog det hela via Facebook

Att det är iCloudanvändare är ingen signal att mejladresserna kommer via Apple. Du vet inte hur många adresser som de provar och som inte lyckas pga att adressaten inte har iOS

Kan vara.
Det förklarar dock inte spam-inbjudningarna som kommer nu i samma tid för bilddelning i iCloud.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2016-11-27 23:07

Ett annat alternativ att slippa få dessa oönskade mötesinbjudningarna i sin kalender är att:

• Logga in på ical.com via din webbläsare...
• Välj Kalender...
• Välj Inställningar...via kugghjulet i nedre, vänstra hörnet på kalendern...
• Välj Avancerat...
• Kryssa i att inbjudningar skall skickas som mejl...
• Klicka på Spara...

Inkommande inbjudningar (och spam) kommer således att skickas till Din E-post..å därmed vara lätta att ta bort!!

1
Bevaka tråden