Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vilken iPhone till 7 åring?

Tråden skapades och har fått 24 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2016-09-30 11:54

Sonen ska få sin första mobil. Nu har han använt mammans och under en period hade vi en 5s som han hade ibland på resor. Han spelar mest spel och tar en del bilder samt kollar på youtube. Just nu är det såklart mycket Pokémon Go.

Frågan är vad man ska köpa? Jag hade tänkt mig en begagnad SE, men de ligger ju i pris nästan som en ny. Otroligt bra 2:a hands värde. Man kan lika gärna köpa en ny... Och det är kanske lite overkill. Begagnad 5s? Eller en ny 5s då det finns hyfsade erbjudanden på sådana paket. Eller räcker en 5c? De kan man få för riktigt bra pris som begagnade nu.

Hur skulle ni ha gjort? Vi är inte gjorda av pengar även om det för oss ofta handlar om prisvärda val, mer än att vi måste tvingas ta det billigaste alternativet.

Billigaste iPhonen som har en 5:a i namnet.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2016-09-30 13:45

Min dotter är 7 och hon fick precis ärva en iphone 5 (om jag minns rätt är det samma prestanda som 5C).
Den duger till det du beskriver

Sonens 4S kraschar konstant på en 4S med pokemon go, så håller med @barbapappa_86.

SE, just för att den är nyast och presterar mer som de nya bättre telefonerna. Problem med 5 5s och 5c kommer nog vara batteritiden, lär dö ut riktigt fort. Speciellt ifall du köper begagnat.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2016-10-02 21:04

Känns ju som SE vore bäst. Men de är så himla dyra för en sjuåring. Sedan fick jag nyss besked om att dottern kan lämna vidare sin 5s så det kanske löser sig gratis..:)

Behöver ens 7åringar en egen mobil? Hur ofta lämnar dom hemmet på ensam fot?

Ursprungligen av NisseA90:

Behöver ens 7åringar en egen mobil? Hur ofta lämnar dom hemmet på ensam fot?

Vi har samma diskussioner hemma för vår åttaåring. Blev en "ny" iPhone 5s på siba idag i julklapp till honom. ca. 2550:- var ett bra pris och hygglig prestanda till vad han kommer använda den till.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2016-11-25 13:14
Ursprungligen av NisseA90:

Behöver ens 7åringar en egen mobil? Hur ofta lämnar dom hemmet på ensam fot?

Handlar inte så mycket om telefon-funktionen som t ex pokemon, kamera och titta youtube.
Åtminstone är det vad min 7-åring använder sin mest till, även om det händer att hon ringer (men mest facetime och hemifrån, delad vårdnad så hon ringer till mig när hon är hos mamma och tvärtom).
Den får inte åka med till skolan än.

Ursäkta. Jag vet och anser att barn under 10 är smartare etc än vi var (dom flesta av var) vid den åldern men en iPhone vid 7 års ålder???

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2016-11-25 15:10

Varför inte? De flesta lär sej läsa vid 6-7årsåldern, men den del redan vid 3 år. Alla är vi olika

Ursprungligen av kenjon:

Varför inte? De flesta lär sej läsa vid 6-7årsåldern, men den del redan vid 3 år. Alla är vi olika

Har en 7-åring en aning om att hantera en iPhone masp säkerhet (internet etc) och hur man sköter en så pass dyr och känslig pryl (hållbarsynpunkt)? En del få kanske men dom flesta?

  • Medlem
  • City
  • 2016-11-25 15:56

Ungarna är sjukt smarta och som någon skrev så är det nu de snappar upp både teknikintresse och de gror idéer för programmering och annat t.ex. uppfinningar.
Minns själv när man fick sitta vid en dator första gången vid 14 års ålder och vid 16 års ålder gjorde man min första hemsida och försökte hacka skolans nätverk. Med tanke på hur samhället skiftas är det snarare dumt att inte ge en iPhone i näven på barnen om man har möjlighet.

För de som är barnlösa ser det märkligt ut men för de som är föräldrar ser nog de flesta nyttan att kunna nå och nås.

Se bara till att köpa ett dumbom-skal.

Ursprungligen av m43na:

Ungarna är sjukt smarta och som någon skrev så är det nu de snappar upp både teknikintresse och de gror idéer för programmering och annat t.ex. uppfinningar.
Minns själv när man fick sitta vid en dator första gången vid 14 års ålder och vid 16 års ålder gjorde man min första hemsida och försökte hacka skolans nätverk. Med tanke på hur samhället skiftas är det snarare dumt att inte ge en iPhone i näven på barnen om man har möjlighet.

För de som är barnlösa ser det märkligt ut men för de som är föräldrar ser nog de flesta nyttan att kunna nå och nås.

Se bara till att köpa ett dumbom-skal.

... men med i iPhone? Jag vet att ungar idag är mycket smartare än vi (jag) var men ansvarskänsla är jag inte lika säker på. Som sagt, det är ju upp till varje förälder att ta ställning till

  • Medlem
  • Trondheim
  • 2016-11-25 16:40

Våra barn (5&8 år) har både iPhones. Men de vill ju inte använda dem. De föredrar iPad. Äldsta sonen har simkort i sin, men inget internet. Vi funderar på att byta abonnemang bara för att hitta vänner ska fungera på hans telefon? Men än så länge används den väldigt lite oavsett.

Ska tilläggas att detta är arvetelefoner och vi har fortfarande en över i huset

Ursprungligen av CekariYH:

... men med i iPhone? Jag vet att ungar idag är mycket smartare än vi (jag) var men ansvarskänsla är jag inte lika säker på. Som sagt, det är ju upp till varje förälder att ta ställning till

Och alternativet är en Android menar du? ? För mig är det tvärtom, antingen får han en iPhone eller ingen mobil ?

Jag kan hålla med om att nyttan med den är diskutabel, vi bor i ett litet samhälle där alla hus ligger nära varandra. Men det får bli ett test, kan han inte hantera den eller blir det stora diskussioner (likt användandet av hans iPad) då ryker den en vecka eller två.

Ursprungligen av kafferast:

Och alternativet är en Android menar du? ? För mig är det tvärtom, antingen får han en iPhone eller ingen mobil ?

Jag kan hålla med om att nyttan med den är diskutabel, vi bor i ett litet samhälle där alla hus ligger nära varandra. Men det får bli ett test, kan han inte hantera den eller blir det stora diskussioner (likt användandet av hans iPad) då ryker den en vecka eller två.

Haha, nu menade jag inte en Android i stället sas, men kanske en mer hållbar mobil med färre finesser men det kanske inte finns idag???.

Klart ni ska testa om ni kan undvara en iPhone

Jag kanske inte är senil enbart, utan en stofil också

Ursprungligen av CekariYH:

Haha, nu menade jag inte en Android i stället sas, men kanske en mer hållbar mobil med färre finesser men det kanske inte finns idag???.

Klart ni ska testa om ni kan undvara en iPhone

Jag kanske inte är senil enbart, utan en stofil också

Haha?

Jag ska villigt erkänna att jag är lite upprymd också, att få föra vidare Apple-arvet ner på den personligare nivån (vad en iPhone är)?

Ursprungligen av kafferast:

Haha?

Jag ska villigt erkänna att jag är lite upprymd också, att få föra vidare Apple-arvet ner på den personligare nivån (vad en iPhone är)?

Haha, då ska väl jag erkänna att jag är lite avis på de unga... som har så mycket fina grejor som en annan inte ens kunde drömma om vid den ålder.
7 år: Inte röra televerkets superstora svarta backelit-telefon i hallen. Inte titta eller röra 12" svartvita TV:n i vardagsrummet utom när det var Andy Pandy på TV (vet ej om den var 12" men i mina ögon var den jättestor). Arne Tamer liknande badbyxor när man lekte Tarzan. Kottar och snygga benvita avbarkade pinnar var lycka osv.
Inta avis utan jä...t avis, och vad kommer dom att ha när en annan lagt näsan i vädret... grrr.

  • Medlem
  • 2016-11-25 22:03
Ursprungligen av NisseA90:

Behöver ens 7åringar en egen mobil? Hur ofta lämnar dom hemmet på ensam fot?

Borde ju fungera med surfplatta istället
Större och bättre skärm då det är konsumtion till största del

Ursprungligen av PaO:

Borde ju fungera med surfplatta istället
Större och bättre skärm då det är konsumtion till största del

Håller med om att en platta kanske vore nåt. Alternativt en billig Android eller Windows mobil:
https://www.telia.se/privat/telefoni/telefone...

En iPhone är nog lämpligare när man har kommit upp lite i ålder.

  • Medlem
  • 2016-11-26 17:44

Skulle rekommendera iphone 5, 5s om man vill ha en iphone som inte är alltför dyr och som funkar utmärkt till de flesta spel, t ex pokemon go. En ipad är lite väl klumpig att springa runt med även om man har internetuppkoppling. Dyra leksaker förvisso, men det är inte så konstigt att en 7-åring vill ha en smartphone. Min 6-åring har använt ipad sedan han var 3 - 4 år och är mer insatt än jag.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2016-11-27 07:37
Ursprungligen av PaO:

Borde ju fungera med surfplatta istället
Större och bättre skärm då det är konsumtion till största del

Vadå istället

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2016-11-27 23:56
Ursprungligen av CekariYH:

Ursäkta. Jag vet och anser att barn under 10 är smartare etc än vi var (dom flesta av var) vid den åldern men en iPhone vid 7 års ålder???

Ursprungligen av CekariYH:

Har en 7-åring en aning om att hantera en iPhone masp säkerhet (internet etc) och hur man sköter en så pass dyr och känslig pryl (hållbarsynpunkt)? En del få kanske men dom flesta?

Ursprungligen av CekariYH:

... men med i iPhone? Jag vet att ungar idag är mycket smartare än vi (jag) var men ansvarskänsla är jag inte lika säker på. Som sagt, det är ju upp till varje förälder att ta ställning till

Nja, lite senil och stofil andas detta..;) Alla sonens kompisar har mobiltelefoner tillverkade av Apple... Just nu är det Pokémon Go som är viktigast. Dessutom sänder sonen röstmeddelanden till släktingar via våra telefoner idag. Och spel samt youtube är vardagsmat.

Ursprungligen av andas:

Våra barn (5&8 år) har både iPhones. Men de vill ju inte använda dem. De föredrar iPad. Äldsta sonen har simkort i sin, men inget internet. Vi funderar på att byta abonnemang bara för att hitta vänner ska fungera på hans telefon? Men än så länge används den väldigt lite oavsett.

Ska tilläggas att detta är arvetelefoner och vi har fortfarande en över i huset

Ursprungligen av PaO:

Borde ju fungera med surfplatta istället
Större och bättre skärm då det är konsumtion till största del

Sonen har en iPad så att den inte täcker ett iPhonebehov kan jag säga med säkerhet. Det är Pokémon som framförallt ändrat behoven. Men samtidigt är det i vissa sammanhang enklare att använda en del funktioner i vissa miljöer som han idag gör på sin iPad.

Han har nu kört ett tag med en 5S. Men den har så dålig batterikapacitet så vi står i valet och kvalet att jaga vidare. Skulle nog säga att en SE är den bästa kompromissen. Men sonen kommer då uppleva att det är en exakt lika dan telefon och underkänna den som present/julklapp...

Ursprungligen av xms67:

Nja, lite senil och stofil andas detta..;) Alla sonens kompisar har mobiltelefoner tillverkade av Apple... Just nu är det Pokémon Go som är viktigast. Dessutom sänder sonen röstmeddelanden till släktingar via våra telefoner idag. Och spel samt youtube är vardagsmat.

Sonen har en iPad så att den inte täcker ett iPhonebehov kan jag säga med säkerhet. Det är Pokémon som framförallt ändrat behoven. Men samtidigt är det i vissa sammanhang enklare att använda en del funktioner i vissa miljöer som han idag gör på sin iPad.

Han har nu kört ett tag med en 5S. Men den har så dålig batterikapacitet så vi står i valet och kvalet att jaga vidare. Skulle nog säga att en SE är den bästa kompromissen. Men sonen kommer då uppleva att det är en exakt lika dan telefon och underkänna den som present/julklapp...

Håller med, en iPad är väl inget en unge ska ha med sig ut, lite väl klumpig.

1
Bevaka tråden