Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

ICC och olika färgrymdsfel

Tråden skapades och har fått 40 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Lite konstiga ord kanske i denna artikel. Men jädrans vad trött jag blivit på OSX och problemen de har med RAW format till Jpeg eller dylika konverteringar. Alla "förhandsvisnings" program i OSX 10.12.1 mörkar ner bilder som jag arbetat med i Photoshop. Inga andra bilder eller filmer påverkas. Endast när det kommer från en RAW-källa.

Bild på problemet, öppnad och bearbetad RAW fil (i detta fall CR2) till V, OSX Förhandsgranskning till H.

Någon med lösning på detta problem? Handlar det om hur jag kalibrerar skärmen? För på alla iOS enheter, iPhone, iPad mfl så är färgerna rätt på den exporterade jpeg filen....

Tack!

Ursprungligen av D_Odell:

Lite konstiga ord kanske i denna artikel. Men jädrans vad trött jag blivit på OSX och problemen de har med RAW format till Jpeg eller dylika konverteringar. Alla "förhandsvisnings" program i OSX 10.12.1 mörkar ner bilder som jag arbetat med i Photoshop. Inga andra bilder eller filmer påverkas. Endast när det kommer från en RAW-källa.

http://forumbilder.se/FBMLQ/skarmavbild-2016-11-23-kl-14-25-01-kopia.pngBild på problemet, öppnad och bearbetad RAW fil (i detta fall CR2) till V, OSX Förhandsgranskning till H.

Någon med lösning på detta problem? Handlar det om hur jag kalibrerar skärmen? För på alla iOS enheter, iPhone, iPad mfl så är färgerna rätt på den exporterade jpeg filen....

Tack!

Ser ut som din skärm börjat bli trött och grådaskig eller så har du missmatch på färgprofilerna?

Vad sparar du dom i för profil från PS?

Ursprungligen av CekariYH:

Ser ut som din skärm börjat bli trött och grådaskig eller så har du missmatch på färgprofilerna?

Vad sparar du dom i för profil från PS?

Spars med Adobe RGB i jpeg konteiner. Skärmen är som den borde.. bara preview i OSX är det som suger *alle.

Ursprungligen av D_Odell:

Spars med Adobe RGB i jpeg konteiner. Skärmen är som den borde.. bara preview i OSX är det som suger *alle.

Mycket få skärmar klara att visa aRGB och ännu färre bildvisaningsprogram, och fenomenet är precis det där. Prova spara med sRGB och jämför.
Att dom visas ok på iOS tex är att dom inte läser färgprofilen för aRGB utan sätter sin egen sas.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2016-11-23 19:47
Ursprungligen av CekariYH:

Mycket få skärmar klara att visa aRGB och ännu färre bildvisaningsprogram, och fenomenet är precis det där. Prova spara med sRGB och jämför.
Att dom visas ok på iOS tex är att dom inte läser färgprofilen för aRGB utan sätter sin egen sas.

Med risk för att bli idiotförklarad, skärmen är väl inte TS problem utan att Förhandsgranskning inte bryr sig om den inbäddade/angivna färgprofilen?

Ursprungligen av reboot81:

Med risk för att bli idiotförklarad, skärmen är väl inte TS problem utan att Förhandsgranskning inte bryr sig om den inbäddade/angivna färgprofilen?

Som jag skrev ska man inte använda aRGB för annat än Photoshop och liknande program då dom kan emulera aRGB väldigt bra på icke aRGB skärmar etc.
aRGB använder man om man ska ha "exakta" färger för tryckerier mm, inte för att visa på skärmar i allmänhet eller på webben mm, där ska man använda sRGB då dom flesta andra program, skärmar och pryttlar klarar detta.

Skärmen måste vara aRGB certifierad för att köra med aRGB och inte bli lurad sas.

Man kan köra med aRGB på sina RAW och i Photoshop men jag kör aRGB i kameran men under importen till PS så har jag ställt in sä att den direkt omvandlas till sRGB för resten av jobbet. Då får jag min original RAW i aRGB om man skulle få behovet för trycksättning etc. De flesta skrivare etc för oss vanliga döda jobbar med sRGB.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2016-11-24 00:30
Ursprungligen av D_Odell:

Spars med Adobe RGB i jpeg konteiner. Skärmen är som den borde.. bara preview i OSX är det som suger *alle.

Om du i preview kikar på filens info, säger den Adobe RGB då?

Ursprungligen av reboot81:

Om du i preview kikar på filens info, säger den Adobe RGB då?

Nej den säger bara RGB eftersom aRGB inte stöds av icke aRGB hård- och mjuk-vara och man får fel färgrymd.
Den säger visserligen colorsync aRGB men den kan inte visa det för en vanlig skärm som inte är aRGB.

Jag undrar om problemet inte ligger i ett missförstånd om hur Photoshop fungerar. Har du aktiverat Korrekturfärg och gjort så att den simuoerar önskad färgprofil?

Ursprungligen av reboot81:

Om du i preview kikar på filens info, säger den Adobe RGB då?

Gjorde olika tester igår, RGB, och sedan en export från PS med sRGB "tvång" både i JPG och PNG. Ändå ingen skillnad.

Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Jag undrar om problemet inte ligger i ett missförstånd om hur Photoshop fungerar. Har du aktiverat Korrekturfärg och gjort så att den simuoerar önskad färgprofil?

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2016-11-24 11:09
Ursprungligen av CekariYH:

Nej den säger bara RGB eftersom aRGB inte stöds av icke aRGB hård- och mjuk-vara och man får fel färgrymd.
Den säger visserligen colorsync aRGB men den kan inte visa det för en vanlig skärm som inte är aRGB.

En aRGB bild kommer se korrekt ut om:

  • aktuell färgrymd är inbakad i den exporterade filen samt om visningsprogrammet (preview) tar hänsyn och kan hantera inbakade färgrymder. (Embed color profile)

eller om:

  • färgrymden konverteras (i det här fallet krymps) till sRGB. (Convert to sRGB).

Du har rätt i att mången hårdvara inte har möjlighet att visa alla färger som ryms inom aRGB. Men modern programvara kan visa widegamut bilder korrekt genom mappning (Om den vet vad den skall utgå ifrån dvs, om du har angivit/skickat med en färgrymd). Preview tex, när den öppnar en bild med den stora färgrymden aRGB så visar den bilderna med färgerna korrekt då den mappar om till de färger som skärmen kan visa.

TS problem är inte den fysiska skärmen, då hade den inte visar rätt i PS.
Det som är fel är den exporterade filen, som saknar eller har felaktig färginfo. Eller att preview inte kan hantera befintlig och korrekt färginfo från bildfilen. (Mindre troligt).

Korrekturfärg i Photoshop har som avsikt att visa (simulera) hur bilden kommer att te sig på en annan enhet. Om man väljer att visa hur bilden ska se ut på en cmykenhet så kommer det att vara kraftigt missvisande jämfört med vad det ser ut på en skärm. Du måste således välja att visa bilden i den tänkta enhetens färgrymd, vilket, om du vill ha ett brett användningsområde, hellre bör vara sRGB

Viktigt att veta är också att Photoshop har en bugg när det gäller korrekturfärgsvisning på extern skärm. Inte för att jag tror det är det som är problemet här.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2016-11-24 11:28
Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Korrekturfärg i Photoshop…

(TS har ej Korrekturfärger aktiverat i skärmdumpen ovan)

Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Korrekturfärg i Photoshop har som avsikt att visa (simulera) hur bilden kommer att te sig på en annan enhet. Om man väljer att visa hur bilden ska se ut på en cmykenhet så kommer det att vara kraftigt missvisande jämfört med vad det ser ut på en skärm. Du måste således välja att visa bilden i den tänkta enhetens färgrymd, vilket, om du vill ha ett brett användningsområde, hellre bör vara sRGB

Viktigt att veta är också att Photoshop har en bugg när det gäller korrekturfärgsvisning på extern skärm. Inte för att jag tror det är det som är problemet här.

Du skulle alltså välja "Internetstandard sRGB" som val?

Ursprungligen av D_Odell:

Du skulle alltså välja "Internetstandard sRGB" som val?

Ja om det är såna enheter som ärr de primära visningsenheterna. Färghantering via ICC-profiler har primärt som syfte att skapa ett förutsägbart resultat. Vitsen är alltså att kunna redigera en bild i en stor färgrymd, som t.ex. Adobe Rgb, men att samtidigt kunna få en uppfattning om hur det kommer att se ut på de slutgiltiga enheterna.

Ursprungligen av CekariYH:

Man kan köra med aRGB på sina RAW och i Photoshop men jag kör aRGB i kameran men under importen till PS så har jag ställt in sä att den direkt omvandlas till sRGB för resten av jobbet. Då får jag min original RAW i aRGB om man skulle få behovet för trycksättning etc. De flesta skrivare etc för oss vanliga döda jobbar med sRGB.

Råfiler har ingen färgrymd, så du kan välja sRGB och dina jpeg-filer kommer att konverteras till sRGB. Dina råfiler, där kan du välja vilken färgrymd som helst när du exporterar ut den i din råfilskonverterare.

Ursprungligen av stefanprofiler:

Råfiler har ingen färgrymd, så du kan välja sRGB och dina jpeg-filer kommer att konverteras till sRGB. Dina råfiler, där kan du välja vilken färgrymd som helst när du exporterar ut den i din råfilskonverterare.

Det är här jag tror det är något fel i OSX. Eftersom CR2 (canons RAW format) blir mörkare i Förhandsvisningar..

Tog en film som visar upp vad som händer, precis 3 sek in så blir det mjuka i bakgrunden nermörkat: https://www.dropbox.com/s/w0xw26gxma99mio/Vid...

Tycker att det är ganska tydligt att OSX på något sätt lägger över en profil/gamma kurva som förstör bildens "original" utseende. Vad tror ni?

Ursprungligen av stefanprofiler:

Råfiler har ingen färgrymd, så du kan välja sRGB och dina jpeg-filer kommer att konverteras till sRGB. Dina råfiler, där kan du välja vilken färgrymd som helst när du exporterar ut den i din råfilskonverterare.

Det är sant att RAW filer inte är konvertrade enligt vald färgprofil, men de innhåller info för tex PS om vad som önskas vid import vilket du iofs kan välja att inte följa via en inställning i PS.

Ursprungligen av CekariYH:

Det är sant att RAW filer inte är konvertrade enligt vald färgprofil, men de innhåller info för tex PS om vad som önskas vid import vilket du iofs kan välja att inte följa via en inställning i PS.

Det var en nyhet för mig att Photoshop/Camera Raw har denna inställning. Trots att jag använt Camera Raw sedan version 1 har jag aldrig sett att den bryr sig om den inställning av färgprofil som jag har i kameran. Däremot vet jag att de råkonverterare som kameratillverkarna skickar med ser vilken färgprofil som kameran är inställd på.

Ursprungligen av D_Odell:

Någon med lösning på detta problem? Handlar det om hur jag kalibrerar skärmen? För på alla iOS enheter, iPhone, iPad mfl så är färgerna rätt på den exporterade jpeg filen....

Tack!

Misstänker att du har en felaktig inställning när du exporterar bilderna, eller sitter felet i hur du öppnar filerna i Photoshop. Vad har du för råkonverterare? Vilken färgrymd har du ställt in din råkonverterare att exportera bilderna i? Hur ser dina färginställningar i Photoshop ut?

Ursprungligen av stefanprofiler:

Det var en nyhet för mig att Photoshop/Camera Raw har denna inställning. Trots att jag använt Camera Raw sedan version 1 har jag aldrig sett att den bryr sig om den inställning av färgprofil som jag har i kameran. Däremot vet jag att de råkonverterare som kameratillverkarna skickar med ser vilken färgprofil som kameran är inställd på.

Hur skulle de råkonverterare som kameratillverkarna skickar med veta inställd profil om du inte har kameran inkopplad samtidigt som du kör appen? Och om du använt olika profiler i kameran, tex 10 aRGB och 10sRGB hur blir det då?
Har aldrig kört någon app direkt med kameran inkopplad utan enbart för att överföra filer någon enstaka gång, men flytta 1500 80MB RAW via kameran tar ju evig tid så kör på det gamla sättet med att sätta minneskortet i en snabb läsare.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2016-11-24 13:44
Ursprungligen av D_Odell:

Det är här jag tror det är något fel i OSX. Eftersom CR2 (canons RAW format) blir mörkare i Förhandsvisningar..

Tog en film som visar upp vad som händer, precis 3 sek in så blir det mjuka i bakgrunden nermörkat: https://www.dropbox.com/s/w0xw26gxma99mio/Vid...

Tycker att det är ganska tydligt att OSX på något sätt lägger över en profil/gamma kurva som förstör bildens "original" utseende. Vad tror ni?

Jag har samma macOS som du (16B2657) och testar med CR2 bilder i preview&quicklook. Jag testar med betydligt färgglada bilder än din skog – och en sak är säker: färgerna stämmer inte.
I PS/LR är de korrekt.

Kör enligt denna standard i ACR innan de tas in i PS:

Prövade att ändra till sRGB och ta in in PS och sen spara filen i sRGB. Samma skit då. Detta är någon bugg, eftersom flera fotografvänner jag frågat inte har upplevt samma strul från PS till exporterad/sparad som fil..

Ursprungligen av reboot81:

Jag har samma macOS som du (16B2657) och testar med CR2 bilder i preview&quicklook. Jag testar med betydligt färgglada bilder än din skog – och en sak är säker: färgerna stämmer inte.
I PS/LR är de korrekt.

Det låter ju befriande att du kunde återskapa felet. Men när du sedan "sparar som" eller exporterar, får du då rätt färg? För det är där huvudfelet är för min del..

Har du ändrat/kalibrerat skärmen via Apples colorsync?

Edit: Har du checkat vilken profil Adobe Camera RAW använder sig av, finns ju några att välja bland där.

Ursprungligen av CekariYH:

Har du ändrat/kalibrerat skärmen via Apples colorsync?

Just nu är den kallibrerad med DisplayCAL via i1Display Pro. Men byter jag ICC till fabriksskärm så är det samma fel..

Ursprungligen av D_Odell:

Just nu är den kallibrerad med DisplayCAL via i1Display Pro.

Läs mitt editerade svar ovan...

Ursprungligen av CekariYH:

Har du ändrat/kalibrerat skärmen via Apples colorsync?

Edit: Har du checkat vilken profil Adobe Camera RAW använder sig av, finns ju några att välja bland där.

Just nu står den på Adobe RGB (1998) eller menar du något annat?

Bevaka tråden