Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Datorn fryser helt

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Senaste tiden (en månad?) har macen börjat hänga sig allt oftare. Musen går att röra, men ingenting går att göra, hela datorn har frusit. Stänger av datorn med startknappen och gör en omstart utan problem. Har till sist märkt att när det sker så är Safari det aktiva programmet varje gång. Detta händer med ojämna mellanrum, verkar inte var någon särskild sida som är uppe.
iMac 2010, Sierra, Senaste Safari. Har provat säker omstart - då har det inte varit några problem. Har laddat ner Safari Technology Preview, fryser också. Har manuellt rensat Safaris cache och tagit bort tilläggen... Skivverktyg visar inga problem. Har kollat Systemmeddelanden efter återstart, men jag förstår inte riktigt vad den säger..
Chrome går bra men vill ändå köra Safari.
Tips? Tricks?

  • Medlem
  • Trondheim
  • 2016-11-21 11:10

Har du några tillägg i Safari som kan orsaka problemen? Pröva att slå av/ta bort dem i så fall.

Ursprungligen av andas:

Har du några tillägg i Safari som kan orsaka problemen? Pröva att slå av/ta bort dem i så fall.

AdBlock och ClickToFlash, båda "avstängda", hjälper inte...

  • Medlem
  • Trondheim
  • 2016-11-21 11:28

Ett alternativ skulle vara att skapa en ny användare och se om problemen med Safari fortfarande finns hos den användaren. Det skulle kunna indikera om det är din användare eller ett själva installationen som är problemet.

Ursprungligen av andas:

Ett alternativ skulle vara att skapa en ny användare och se om problemen med Safari fortfarande finns hos den användaren. Det skulle kunna indikera om det är din användare eller ett själva installationen som är problemet.

Ja det var kanske en listig idé. Ska prova den, men tar väl en tid att se hur det beter sig.

Ursprungligen av andas:

Ett alternativ skulle vara att skapa en ny användare och se om problemen med Safari fortfarande finns hos den användaren. Det skulle kunna indikera om det är din användare eller ett själva installationen som är problemet.

Det gick ju rätt snabbt, efter cirka 5 min arbete i Safari i det nya användarkontot så frös Safari + datorn. Det skulle alltså indikera installationen? Men att även Safari Technology Preview har samma problem?

  • Medlem
  • Trondheim
  • 2016-11-21 14:29

Nu har jag inte fler "novistips" att ge. Mitt nästa steg hade väl varit att installera om och återställa från Time Machine, men någon annan kanske vet om något finurligt du kan göra?

Ibland snackas det om att ladda ner en hel uppdatering från tex 10.0-nuvarande version istället för att bara ladda ned den lilla patchen som tar mycket mindre plats. Eventuellt kan du pröva det istället för ominstallation. Jesper Ohlsson brukar vara förespråkare av det.

Ursprungligen av andas:

Nu har jag inte fler "novistips" att ge. Mitt nästa steg hade väl varit att installera om och återställa från Time Machine, men någon annan kanske vet om något finurligt du kan göra?

Ibland snackas det om att ladda ner en hel uppdatering från tex 10.0-nuvarande version istället för att bara ladda ned den lilla patchen som tar mycket mindre plats. Eventuellt kan du pröva det istället för ominstallation. Jesper Ohlsson brukar vara förespråkare av det.

Tack! Även om jag fortfarande inte vet vad som felas så gör jag det kanske på en högre nivå! Hoppas det kommer ytterligare tips, att göra en nyinstallation kanske vore nåt...?

Ursprungligen av andas:

...Jesper Ohlsson brukar vara förespråkare av det.

Nja, den senaste tiden har jag väl snarare kritiserat andra som slentrianmässigt slänger ur sig det tipset. Vissa kommer med det tipset utan att ha en aning om vad det ska vara bra för - som om det vore något slags mirakelmedel. Och tipset kommer även i situationer då det är helt omöjligt. (T.ex. så dök tipset upp i trådar när aktuell version var 10.12.0, och det ännu inte hade kommit någon uppdatering som kunde installeras om)

Men, ja, det finns trådar där konstiga fel har avhjälpts genom att installera senaste uppdateringen en gång till.

Här är en länk till 10.12.1-uppdateringen:
https://support.apple.com/kb/dl1897?locale=en...
Prova att köra den. Har man tur så ersätter den någon trasig systemfil. Det är långt ifrån alltid det hjälper. Men man kan ju prova, innan man ger sig på att installera om hela systemet.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2016-11-21 18:10

Jag tillhör en av dem som "slänger ur sej det", och Jespers sista mening anger ett bra skäl till varför jag gör det

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2016-11-21 18:37

iMac 2010, kan det vara grafikkortet som strular på denna också?
Eller hårddisken.

Har du inte bytt hårddisken till en SSD sätter jag pengar på att det är din hårddisk om håller på att dö. Byt hårddisken till en SSD så löser du inte bara problemet – du får en jäkligt mycket snabbare dator också!

Ursprungligen av mattiL:

iMac 2010, kan det vara grafikkortet som strular på denna också?
Eller hårddisken.

Ursprungligen av carlsson:

Har du inte bytt hårddisken till en SSD sätter jag pengar på att det är din hårddisk om håller på att dö. Byt hårddisken till en SSD så löser du inte bara problemet – du får en jäkligt mycket snabbare dator också!

Är detta ett typiskt symtom på förestående hårddiskkrasch? Att datorn fryser just när Safari är det aktiva programmet?

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2016-11-21 21:53
Ursprungligen av matshell:

Är detta ett typiskt symtom på förestående hårddiskkrasch? Att datorn fryser just när Safari är det aktiva programmet?

Typiskt för diskproblem är just hängningar, har du kollat diskstatus i Disk Utility eller kollat systemloggar i Console?

Att det är just Safari, beror inte det på att det är det program som oftast används?
Provat med en annan browser, Chrome eller Firefox kanske?

Ursprungligen av mattiL:

Typiskt för diskproblem är just hängningar, har du kollat diskstatus i Disk Utility eller kollat systemloggar i Console?

Att det är just Safari, beror inte det på att det är det program som oftast används?
Provat med en annan browser, Chrome eller Firefox kanske?

Kört Skivverktyg som inte varnar för något. Jo, det är nog Safari för nu har jag inte använt det på två dagar = ingen krasch. Skapade en ny användare enl #4 ovan, körde enbart safari, frös efter 5 minuter...

1
Bevaka tråden