Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vi packar upp nya Macbook Pro 15-tum med Touch Bar

Tråden skapades och har fått 42 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Efter en lång försening har vi till slut fått tag på en Macbook Pro 15-tum med Touch Bar-remsan. Amanda och Andreas avrundade fredagen med en uppackning.

Läs hela artikeln här

Nice!
Hoppas ni fick med en mängd adaptar etc.
Skulle själv vilja veta om USB-C till TB1 (hårdiskar etc) prylar funkar

Ursprungligen av CekariYH:

Nice!
Hoppas ni fick med en mängd adaptar etc.
Skulle själv vilja veta om USB-C till TB1 (hårdiskar etc) prylar funkar

Du har inte tittat på videon alltså.
Info om USB-C till TB2-adaptern; https://support.apple.com/sv-se/HT207266

  • Rikslövet
  • Stockholm
  • 2016-11-21 11:47
Ursprungligen av CekariYH:

Nice!
Hoppas ni fick med en mängd adaptar etc.
Skulle själv vilja veta om USB-C till TB1 (hårdiskar etc) prylar funkar

Vi fick med USB Type-C till Thunderbolt 2 och USB Type-C till Lightning. Med andra ord ska vi kunna koppla in TB1-tillbehör, dessvärre har vi ingen TB1-hårddisk att koppla in så det är inget vi kan utvärdera till detta test, förhoppningsvis går det att täcka i efterhand.

Ursprungligen av keptang:

Du har inte tittat på videon alltså.
Info om USB-C till TB2-adaptern; https://support.apple.com/sv-se/HT207266

Nej, sitter vid jobbets trötta Windowsdator

Ursprungligen av ekloev:

Vi fick med USB Type-C till Thunderbolt 2 och USB Type-C till Lightning. Med andra ord ska vi kunna koppla in TB1-tillbehör, dessvärre har vi ingen TB1-hårddisk att koppla in så det är inget vi kan utvärdera till detta test, förhoppningsvis går det att täcka i efterhand.

Inte ett enda TB1 tillbehör? Haha, ok, får väl tåla mig till min egen dyker upp då

Så tråkigt att inte ens Apple Store har fått in dem än.
:/

  • Rikslövet
  • Stockholm
  • 2016-11-21 13:03
Ursprungligen av CekariYH:

Inte ett enda TB1 tillbehör? Haha, ok, får väl tåla mig till min egen dyker upp då

Jag hittade just en Lacie Rugged-backupenhet som kör USB 3.0 och TB1, så det ska jag kunna testa och ge dig feedback om, återkommer när jag har testat klart Macbook Pro:n för själva testet.

Jag sätter en fet krona på att den där adaptern fixar även TB1-grejer - TB1 och TB2 är "samma sak" - i princip - bara bandbreddsskillnad.

Det enda som ev. skulle vara krux är om "host-powered"-grejer inte får full ström...men jag tror att Apple kranat full ström genom alla protokoll.

  • Rikslövet
  • Stockholm
  • 2016-11-21 13:13
Ursprungligen av Demiurgen:

Jag sätter en fet krona på att den där adaptern fixar även TB1-grejer - TB1 och TB2 är "samma sak" - i princip - bara bandbreddsskillnad.

Det enda som ev. skulle vara krux är om "host-powered"-grejer inte får full ström...men jag tror att Apple kranat full ström genom alla protokoll.

TB1 och TB2 är kompatibla med varandra sett till standarden, absolut, men i Apples värld av adaptrar och standardstöd så är det ingen garanti Men ja, sannolikt så kommer det att fungera bra.

  • Medlem
  • Uppland
  • 2016-11-21 13:48

MacBook Pro - Dongle Edition. It's iMazing guys.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2016-11-21 13:52

Finns det någon inställning att datorn INTE startar så fort man öppnar locket?

Om inget annat vill jag kunna rengöra datorn utan att den är på.

Och jag vill naturligtvis inte att den sätts på direkt när någon obehörig öppnar locket. Ja, jag vet att man kan skydda datorn med lösenord men lösenordet förhindrar inte datorn att starta.

Ursprungligen av Demiurgen:

Jag sätter en fet krona på att den där adaptern fixar även TB1-grejer - TB1 och TB2 är "samma sak" - i princip - bara bandbreddsskillnad.

Det enda som ev. skulle vara krux är om "host-powered"-grejer inte får full ström...men jag tror att Apple kranat full ström genom alla protokoll.

Max 10W vad jag förstått.

Ursprungligen av ekloev:

Jag hittade just en Lacie Rugged-backupenhet som kör USB 3.0 och TB1, så det ska jag kunna testa och ge dig feedback om, återkommer när jag har testat klart Macbook Pro:n för själva testet.

Kalas

Liten läcker sak om den nu kommer ut: https://www.bourgedesign.com

  • Rikslövet
  • Stockholm
  • 2016-11-21 16:04
Ursprungligen av CekariYH:

Liten läcker sak om den nu kommer ut: https://www.bourgedesign.com

Verkligen, vi har sneglat på den här på kontoret också, hoppas verkligen att det blir en kommersiellt tillgänglig produkt. Synd att den inte stöder högre än 30 Hz vid 4K, men om den gör allt den utlovar blir det en smidig hubb hur som helst.

Ursprungligen av ekloev:

Verkligen, vi har sneglat på den här på kontoret också, hoppas verkligen att det blir en kommersiellt tillgänglig produkt. Synd att den inte stöder högre än 30 Hz vid 4K, men om den gör allt den utlovar blir det en smidig hubb hur som helst.

Som tur är har man ju mer än en port på MBPr:n

Om MiniDisplay-porten fixade Thunderbolt1/2 så var det ju ett säkert kort - men det tror jag inte...

Ursprungligen av CekariYH:

Liten läcker sak om den nu kommer ut: https://www.bourgedesign.com

  • Medlem
  • Kungsbacka, Sweden, Sweden
  • 2016-11-21 20:19
Ursprungligen av ekloev:

Verkligen, vi har sneglat på den här på kontoret också, hoppas verkligen att det blir en kommersiellt tillgänglig produkt. Synd att den inte stöder högre än 30 Hz vid 4K, men om den gör allt den utlovar blir det en smidig hubb hur som helst.

Synd också att den saknar Ethernet-port. Enda porten jag använder dagligen, dock redan via adapter

Ursprungligen av timofej:

Finns det någon inställning att datorn INTE startar så fort man öppnar locket?

Om inget annat vill jag kunna rengöra datorn utan att den är på.

Och jag vill naturligtvis inte att den sätts på direkt när någon obehörig öppnar locket. Ja, jag vet att man kan skydda datorn med lösenord men lösenordet förhindrar inte datorn att starta.

Du kan nog stänga av datorn om du ska rengöra den. Sen kan la obehöriga starta de gamla datorerna också, bara att det krävs att de trycker på en knapp också ?

Vet inte om ni har märkt det, men högsta upplösningen på klippet är 480p.

Ursprungligen av darkshippo:

Vet inte om ni har märkt det, men högsta upplösningen på klippet är 480p.

Japp, tänkte gnälla på det också. Tur du hann före mig. Slipper jag bli kallad gnällspik!

Ursprungligen av SweSG:

Japp, tänkte gnälla på det också. Tur du hann före mig. Slipper jag bli kallad gnällspik!

Gnällspik! . Men tror nog varenda person som såg videon blev förvånade över 480p. Man får anta att de redigerat videon på en laptop med endast en tvåkärnig CPU eller något så de inte orkat fixa bättre kvalitet.

  • Rikslövet
  • Stockholm
  • 2016-11-22 11:55
Ursprungligen av CekariYH:

Kalas

Det fungerar alldeles utmärkt att överföra data till en extern disk via USB Type-C till TB2-adaptern, och med så god prestanda som TB1 tillåter dessutom. Ingen garanti för att det ska fungera felfritt med dina tillbehör, men lovande hur som helst

  • Rikslövet
  • Stockholm
  • 2016-11-22 12:01
Ursprungligen av timofej:

Finns det någon inställning att datorn INTE startar så fort man öppnar locket?

Om inget annat vill jag kunna rengöra datorn utan att den är på.

Och jag vill naturligtvis inte att den sätts på direkt när någon obehörig öppnar locket. Ja, jag vet att man kan skydda datorn med lösenord men lösenordet förhindrar inte datorn att starta.

Jag har inte hunnit gräva på djupet än, men jag tror inte att man kan ändra att datorn startar när locket öppnas. Det går ju dock att stänga av datorn precis som vanligt, så om du vill städa datorn är det bara att stänga av den via systemmenyn.

Ursprungligen av ekloev:

Det fungerar alldeles utmärkt att överföra data till en extern disk via USB Type-C till TB2-adaptern, och med så god prestanda som TB1 tillåter dessutom. Ingen garanti för att det ska fungera felfritt med dina tillbehör, men lovande hur som helst

Perfekt, tackar för besväret men nu vet man iaf och jag har ju inga "konstiga" TB1 grejor så nu blev man lugn. Tack igen

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2016-11-22 13:33
Ursprungligen av Jonatatatan:

Du kan nog stänga av datorn om du ska rengöra den. Sen kan la obehöriga starta de gamla datorerna också, bara att det krävs att de trycker på en knapp också ?

Det är sant vad du skriver. Men för mig känns det ändå konstigt att grejerna beter sig utanför min kontroll. Jag vill att datorn sätts på när jag vill inte när någon på Apple tyckte att den ska sättas på. Om man ska dra en billiknelse:-) vill man ju inte att en bil startar så fort man sätter sig i den. Men på Apples bil skulle det säkert vara så.

Det finns ju en liknande funktion i telefon att skärmen tänds när man lyfter telefonen. Men det går åtminstone att stänga av.

Ett hack för TB3 pryttlar som inte Apple suportar, saxat från MacWorld: http://macworld.idg.se/2.1038/1.670068/hack-a...

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2016-11-22 15:34
Ursprungligen av timofej:

Det är sant vad du skriver. Men för mig känns det ändå konstigt att grejerna beter sig utanför min kontroll. Jag vill att datorn sätts på när jag vill inte när någon på Apple tyckte att den ska sättas på. Om man ska dra en billiknelse:-) vill man ju inte att en bil startar så fort man sätter sig i den. Men på Apples bil skulle det säkert vara så.

Det finns ju en liknande funktion i telefon att skärmen tänds när man lyfter telefonen. Men det går åtminstone att stänga av.

Jag skulle gärna vilja att min bil startar när jag sätter mej i den

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2016-11-22 15:44
Ursprungligen av kenjon:

Jag skulle gärna vilja att min bil startar när jag sätter mej i den

Precis! Och om du bara satt dig in för att hämta glömda solglasögon kan du alltid stänga av motorn.

Som sagt, borde vara valbart.

Bevaka tråden