Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Sierra & skrivare?

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Norrköping
  • 2016-11-21 09:03

När jag ska lägga till en skrivare i Mac OS Sierra ser jag endast ett drygt 10-tal drivrutiner (programvara). I tidigare OS fanns det säkert ett tusental alternativ att välja mellan. Vart kan alla dessa ha tagit vägen måntro?

  • Medlem
  • 2016-11-21 10:25
Ursprungligen av lensv:

När jag ska lägga till en skrivare i Mac OS Sierra ser jag endast ett drygt 10-tal drivrutiner (programvara). I tidigare OS fanns det säkert ett tusental alternativ att välja mellan. Vart kan alla dessa ha tagit vägen måntro?

Det är rätt länge sedan de försvann. Numera räcker det med att du kopplar in din skrivare så laddas drivrutiner ned, eller du får i alla fall frågan om du vill göra det.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2016-11-21 11:05
Ursprungligen av Alix:

Det är rätt länge sedan de försvann. Numera räcker det med att du kopplar in din skrivare så laddas drivrutiner ned, eller du får i alla fall frågan om du vill göra det.

Problemet är att det är en nätverksskrivare, som läggs till manuellt och då måste man även välja drivrutinerna manuellt (så är det iaf. hos mig). Frågan är bara vart man hittar dem?

På skrivartillverkarens hemsida?

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2016-11-21 11:11
Ursprungligen av Mattias A:

På skrivartillverkarens hemsida?

Hittar bara Windows-drivare där

Om jag har fattat rätt ska de dock fortfarande finnas tillgängliga i Mac OS...

https://support.apple.com/sv-se/HT201465

Vilket fabrikat och modell på skrivaren är det?

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2016-11-21 11:38
Ursprungligen av Mattias A:

Vilket fabrikat och modell på skrivaren är det?

Samsung, kommer inte ihåg exakt modell (inte min egen utrustning), men jag vet att den finns med i Apples lista.

  • Medlem
  • 2016-11-21 12:02
Ursprungligen av lensv:

Problemet är att det är en nätverksskrivare, som läggs till manuellt och då måste man även välja drivrutinerna manuellt (så är det iaf. hos mig). Frågan är bara vart man hittar dem?

Tryck på plusknappen, och din skrivare ska dyka upp där (som förval). Om inte, välj IP och ange adressen, det ska sköta sig självt, vad jag förstår. De flesta har IPP utom HP. Eller du kanske har testat det?

Senast redigerat 2016-11-21 12:13
  • Medlem
  • Norrköping
  • 2016-11-21 12:14
Ursprungligen av Alix:

Tryck på plusknappen, och din skrivare ska dyka upp där. Om inte, välj IP och ange adressen, det ska sköta sig självt, vad jag förstår. De flesta har IPP utom HP. Eller du kanske har testat det?

https://snag.gy/E3qCp9.jpg

Nja, alltså det är ingen "riktig" nätverksskrivare. Den är utdelad från en Windowsmaskin, så skrivaren har inget eget IP-nummer. I tidigare OS har man bara valt Windows (enligt din bild), stegat sig fram till rätt maskin/skrivare och sedan valt korrekt drivrutin i listan som Apple erbjuder. Denna lista med drivrutiner är dock minst sagt bantad som det är nu

  • Medlem
  • Malmö
  • 2016-11-21 14:12
Ursprungligen av lensv:

Nja, alltså det är ingen "riktig" nätverksskrivare. Den är utdelad från en Windowsmaskin, så skrivaren har inget eget IP-nummer. I tidigare OS har man bara valt Windows (enligt din bild), stegat sig fram till rätt maskin/skrivare och sedan valt korrekt drivrutin i listan som Apple erbjuder. Denna lista med drivrutiner är dock minst sagt bantad som det är nu

Lägg till skrivaren manuellt, skriv in IP-numret för datorn som har skrivaren utdelad. Sedan ska du kunna använda default PCL-drivrutin.

För övrigt, sluta använd skrivare. Det är 2016 nu, inte 1994.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2016-11-21 15:03
Ursprungligen av carlsson:

Kanske det, ska testa när jag får tillfälle. Frågan är vart det är tänkt att man ska hitta alla de där drivarna som Apple erbjuder (i länken som jag postade tidigare)?

1
Bevaka tråden