Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Allt du behöver veta om USB‑C

Tråden skapades och har fått 41 svar. Det senaste inlägget skrevs .

USB-C börjar nu dyka upp lite varstans, både på datorer, tillbehör och även plattor. Vi går igenom och berättar allt du behöver veta om den nya tekniken. Nu uppdaterad med den senaste informationen!

Läs hela artikeln här

Bra Guide! Behövs mera info om USB Type-C. Tycker själv den är snurrig som bara den. Då har jag iaf någorlunda koll på detta. Antar att dom som inte är så inne på datorer m.m. kan få stora problem med USB Type-C.

Bra info!
Saknar kanske en sammanställning på alla typer av USB-C -> USBxxx som finns. Jag vet att jag nog har minst 5 olika typer av USBxxx av han-typ.
Ska bli jäkligt skönt när det bara finns USB-C och kanske "USB-C micro" på småprylarna som höronpluggsen.

  • Rikslövet
  • Stockholm
  • 2016-11-16 10:43
Ursprungligen av SweSG:

Bra Guide! Behövs mera info om USB Type-C. Tycker själv den är snurrig som bara den. Då har jag iaf någorlunda koll på detta. Antar att dom som inte är så inne på datorer m.m. kan få stora problem med USB Type-C.

Tackar och bockar! Ja det är inte alltid helt självklart hur det hela hänger ihop, särskilt inte med tanke på att olika USB Type-C-kablar och portar kan stöda olika funktioner och protokoll, det ställer högre krav på kundernas koll och hur företagen förmedlar vad deras produkter faktiskt är utrustade med. Inför Macbook Pro-testet tänkte vi att det kunde vara på sin plats med en genomgång Vi har dessutom fått läsarförfrågningar om en sådan artikel.

  • Rikslövet
  • Stockholm
  • 2016-11-16 10:46
Ursprungligen av CekariYH:

Bra info!
Saknar kanske en sammanställning på alla typer av USB-C -> USBxxx som finns. Jag vet att jag nog har minst 5 olika typer av USBxxx av han-typ.
Ska bli jäkligt skönt när det bara finns USB-C och kanske "USB-C micro" på småprylarna som höronpluggsen.

Tackar! Jag kan kika på om artikeln kanske kan uppdateras med en sammanställning av alla port-varianter, många av dem visas redan i artikeln men udda varianter som utelämnades.

Citat:

Thunderbolt 3 och USB Type-C har exempelvis möjligheten att stöda anslutning av externa skärmar som använder den äldre standarden Displayport 2, men endast om USB Type-C-kabeln du köpt stöder detta.

Nog menar man DisplayPort 1.2 här?

Citat:

Apple - USB Type-C till USB Type-A

Om du behöver använda äldre tillbehör som ansluter över USB Type-A rekommenderar vi generellt sett att du köper en multi-port-adapter som ger dig flera USB Type-A-portar såväl som bildutgång, minneskorts-läsare, etc. Om du endast söker en adapter som hanterar USB Type-A löser Apples adapter dock uppgiften alldeles utmärkt.

Kan man räkna med att sådana här "enkla" adaptrar från Apple fungerar lika bra oavsett märke på datorn? (Frågar för säkerhets skull, om det skulle vara underförstått på den här sajten att ingen har något annat än Apple.)

Citat:

Apple - USB type-C till VGA Multi-port

Om du nödvändigtvis måste använda bildskärmar eller projektorer som endast är utrustade med VGA-port gör Apples multi-port-adapter jobbet. Även här bör du vara medveten om att adaptern främst fungerar bra med Apples datorer.

På vilket sätt är det så och varför? Kan man alltså inte köpa denna och använda den till vilken dator som helst? Om ja, finns det en motsvarande omvandlare man kan det med?

Citat:

Sandisk - 64 GB Dual Drive USB Type-C-flashenhet

Det här är en rekommendation med viss reservation. Att slippa använda en adapter för att ansluta en USB-sticka är tilltalande, men ska du å andra sidan använda USB-stickan med annat än Apples senaste datorer blir du tvungen att ha en USB Type-C till USB Type-A-adapter med dig ändå.

Här måste jag vara dum i huvudet. Har inte USB-minnet en vanlig USB-port också? Varför behövs en adapter?

Hur är det med kompatibiliteten med den nya macbook pro'n och hubbarna. Det var ju snack kring att utrustning som körde första generationen inte fungerade då apple krävde andra generations chip..

  • Rikslövet
  • Stockholm
  • 2016-11-16 14:56
Ursprungligen av Alling:

Nog menar man DisplayPort 1.2 här?

Kan man räkna med att sådana här "enkla" adaptrar från Apple fungerar lika bra oavsett märke på datorn? (Frågar för säkerhets skull, om det skulle vara underförstått på den här sajten att ingen har något annat än Apple.)

På vilket sätt är det så och varför? Kan man alltså inte köpa denna och använda den till vilken dator som helst? Om ja, finns det en motsvarande omvandlare man kan det med?

Här måste jag vara dum i huvudet. Har inte USB-minnet en vanlig USB-port också? Varför behövs en adapter?

Tack för uppmärksamt öga, det stämmer alldeles utmärkt att det ska stå Displayport 1.2 där.

Svaret på din första fråga blir tyvärr lite svävande "ja, ibland". Vissa av Apples adaptrar kan vara bråkiga med andra datormärken, men det brukar vara isolerat till de adaptrar som ska konvertera ljud och bild. Om du exempelvis köper en adapter för USB Type-C till Ethernet eller USB Type-A borde det inte vara några problem, men vi har inte kunnat testa alla tillbehör och kan därför inte garantera att alla fungerar felfritt med andra datormärken.

Och den USB-stickan på bilden där har en USB Type-C-port i ena änden och USB Type-A i andra änden, så där behövs ingen adapter nej eftersom den är utrustad med båda port-typerna.

  • Rikslövet
  • Stockholm
  • 2016-11-16 15:04
Ursprungligen av simpor:

Hur är det med kompatibiliteten med den nya macbook pro'n och hubbarna. Det var ju snack kring att utrustning som körde första generationen inte fungerade då apple krävde andra generations chip..

Ja det var tillbehörstillverkaren Plugable som påpekade att hubbar och andra prylar som använder första generationens Thunderbolt 3-kretsar från Texas Instruments inte stöds på de nya Macbook Pro-modellerna. Det är oklart om detta problem kan fixas med system- och firmware-uppdateringar i dagsläget. Vi får se om vi kan behålla ett testexemplar av Macbook Pro länge nog för att låna in hubbar som använder första generationens TI-kretsar, vi får återkomma om det helt enkelt.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2016-11-16 15:53

Sid 3:
" Vad detta innebär är att en dator som utrustas med USB Type-C och Thunderbolt 3 kan laddas, överföra data samt skicka ljud och video till externa skärmar över en enda USB Typ-C-kabel."
Är det inte så att om man använder data/ljud/video så klarar den bara 15 W, vilket inte är så mycket för att ladda en dator med?
För att kunna köra 100 W så klarar den inte data/ljud/video samtidigt...?

  • Rikslövet
  • Stockholm
  • 2016-11-16 15:59
Ursprungligen av kenjon:

Sid 3:
" Vad detta innebär är att en dator som utrustas med USB Type-C och Thunderbolt 3 kan laddas, överföra data samt skicka ljud och video till externa skärmar över en enda USB Typ-C-kabel."
Är det inte så att om man använder data/ljud/video så klarar den bara 15 W, vilket inte är så mycket för att ladda en dator med?
För att kunna köra 100 W så klarar den inte data/ljud/video samtidigt...?

Det stämmer att man inte kan ladda en dator med 100 watt effekt samtidigt som man driver en skärm över den porten, porten som laddar datorn går över i USB-PD-läge och används då bara till det. Men eftersom Thunderbolt 3 stöder USB-PD kan man använda en hubb som kan mata vidare ström (pass-through), det är dock inte alla som stöder detta så det måste man kolla upp innan köp. Om du laddar en pryl, till exempel en telefon som är ansluten via USB-protokoll, kan den som mest laddas med 15 watt.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2016-11-16 16:18

Tack för klargörandes (och en bra artikel!). Då är ju ovanstående citat felaktigt, det krävs två kablar om man ska ladda datorn samtidigt som man vill köra ut data/audio/video.

  • Rikslövet
  • Stockholm
  • 2016-11-16 17:59
Ursprungligen av kenjon:

Tack för klargörandes (och en bra artikel!). Då är ju ovanstående citat felaktigt, det krävs två kablar om man ska ladda datorn samtidigt som man vill köra ut data/audio/video.

Det jag menade med den meningen är att en enda kabel stöder alla dessa funktioner, men jag förstår att meningen kan tolkas som att allt kan göras samtidigt. Jag ändrar så att budskapet blir lite tydligare. Tack för korr!

Fatta först nu att mina TB 1 prylar inte stöds av den nya porten... suger när man har en DAS på 20TB plus 2 bärbara på 4 och 2TB som nu blir otillgängliga för nya Macar
Min 8TB:are med TB 2 klarar sig visst :-/

  • Rikslövet
  • Stockholm
  • 2016-11-16 21:55
Ursprungligen av CekariYH:

Fatta först nu att mina TB 1 prylar inte stöds av den nya porten... suger när man har en DAS på 20TB plus 2 bärbara på 4 och 2TB som nu blir otillgängliga för nya Macar
Min 8TB:are med TB 2 klarar sig visst :-/

Fast Thunderbolt 1 och 2 är kompatibla med varandra, så om du köper en adapter som kan konvertera Thunderbolt till USB Type-C kan du fortsätta använda dina gamla tillbehör. Om du vill ha mer än ett tillbehör inkopplat samtidigt får du antingen köpa ett par sådana adaptrar, eller en USB Type-C-hubb med flera Thunderbolt-portar

Ursprungligen av ekloev:

Fast Thunderbolt 1 och 2 är kompatibla med varandra, så om du köper en adapter som kan konvertera Thunderbolt till USB Type-C kan du fortsätta använda dina gamla tillbehör. Om du vill ha mer än ett tillbehör inkopplat samtidigt får du antingen köpa ett par sådana adaptrar, eller en USB Type-C-hubb med flera Thunderbolt-portar

Så, förslag på en adapter som klarar USB-C och TB 1 och gärna en USB-C hubb med TB1/2 anslutning också?

  • Rikslövet
  • Stockholm
  • 2016-11-16 22:25
Ursprungligen av CekariYH:

Så, förslag på en adapter som klarar USB-C och TB 1 och gärna en USB-C hubb med TB1/2 anslutning också?

Här är två exempel på en adapter:
Exempel 1: https://www.dustinhome.se/product/5010994142/...
Exempel 2: https://www.lifestylestore.se/kanex/kanex-thu...

Tyvärr verkar hubben jag hade i åtanke inte finnas kvar, men när Apples Macbook Pro-familj har börjat sprida sig kommer det nog att bli fler av en den här sortens adaptrar och hubbar. Andra datortillverkare har också börjat byta till USB Type-C, bland annat Acers nya Swift 7-serie som vi fått in för test nu.

Ursprungligen av ekloev:

Här är två exempel på en adapter:
Exempel 1: https://www.dustinhome.se/product/5010994142/...
Exempel 2: https://www.lifestylestore.se/kanex/kanex-thu...

Tyvärr verkar hubben jag hade i åtanke inte finnas kvar, men när Apples Macbook Pro-familj har börjat sprida sig kommer det nog att bli fler av en den här sortens adaptrar och hubbar. Andra datortillverkare har också börjat byta till USB Type-C, bland annat Acers nya Swift 7-serie som vi fått in för test nu.

Bägge dessa är till TB 2 och då jag hört rykten att TB1 inte suportas via Apples kabel/av Apple så verkar det kört.

Ringde Apple support idag, och dom bekräftade att Thunderbolt 1 grejor inte kommer att fungera med TB3 porten via adaptrar.

  • Rikslövet
  • Stockholm
  • 2016-11-17 13:34
Ursprungligen av CekariYH:

Ringde Apple support idag, och dom bekräftade att Thunderbolt 1 grejor inte kommer att fungera med TB3 porten via adaptrar.

Tack för informationen. Thunderbolt 1 och 2 ska vara kompatibla med varandra, men när det gäller Apples förhållande till olika standarder och adaptrar vet man aldrig (det är inte garanterat att det fungerar med andra datortillverkare heller ska tilläggas). Det finns ju dock möjligheten att tillbehörstillverkare tar fram adaptrar eller hubbar som sköter konverteringen på ett sätt som Apples datorer kan hantera, men det är inte mer än en spekulativ möjlighet som inte är mycket till nytta för någon som vill få sina gamla TB1-tillbehör att fungera idag.

Ursprungligen av ekloev:

Tack för informationen. Thunderbolt 1 och 2 ska vara kompatibla med varandra, men när det gäller Apples förhållande till olika standarder och adaptrar vet man aldrig (det är inte garanterat att det fungerar med andra datortillverkare heller ska tilläggas). Det finns ju dock möjligheten att tillbehörstillverkare tar fram adaptrar eller hubbar som sköter konverteringen på ett sätt som Apples datorer kan hantera, men det är inte mer än en spekulativ möjlighet som inte är mycket till nytta för någon som vill få sina gamla TB1-tillbehör att fungera idag.

Har även emailat Apple om detta, så vi får väl se om det är hårdvaru-betingat eller går att fixa i en framtida OS-uppdatering.

undrar hur lång tid det tar innan nån vaknar upp ur dvalan att det inte går att snubbla över laddkabeln till Macen längre märkligt varför dom tog bort magsafe ?

Jag skulle bli MYCKET förvånad över om en TB1-pryl INTE skulle funka med t.ex. denna: https://www.dustinhome.se/product/5010994142/...

...och USB-C på en Mac. Jag upplever att TB1 & TB2 är totalt transparent - har varit det hittils i alla fall och om det sitter en USB-C-kontakt på ena sidan är ointressant - det är protokoll det handlar om. Massor av pro- och semi-pro videoutrustning (externa videokort t.ex.) har sköjt över världen senaste åren och det sitter tusentals pros med grejer som har TB1 - det är klart dom kan plugga in dessa grejer - med en TB-USB-C-adapter - till en ny MBP.
jag kan ha fel...men jag fattar inte varför det inte skulle funka...jag ser det som mycket, mycket osannolikt oavsett vad någon telesupport-nisse hos Apple säger.

Skillnaden mellan Thunderbolt 1 och Thunderbolt 2 är bara bandbredd som jag vet - det är så transparent att t.ex. Apple bara skriver "Thunderbolt 2" när dom nu berättar om TB3/USB-C-porten och kompatibilitet och adaptrar etc - jag tror att när dom skriver TB2 så menar dom TB2 OCH TB1. Jag känner på mig att det är på det sättet.

Blackmagic Design som gör videogrejer har bara TB1 på sina kort och dom har inte ens bemödat sig om att kommentera nya MBP (deras kunder är 80-90% Mac-användare) - känslan är att det är ju bara att skaffa den där adaptern om man köper nya MBP.

Vi får se...känner dock en viss oro...har en del TB1-grejer (som jag måste använda hela våren) och ska köpa nya MBP 15 tum efter nyår...

Senast redigerat 2016-11-18 23:37
Ursprungligen av Demiurgen:

Jag skulle bli MYCKET förvånad över om en TB1-pryl INTE skulle funka med t.ex. denna: https://www.dustinhome.se/product/5010994142/...

...och USB-C på en Mac. Jag upplever att TB1 & TB2 är totalt transparent - har varit det hittils i alla fall och om det sitter en USB-C-kontakt på ena sidan är ointressant - det är protokoll det handlar om. Massor av pro- och semi-pro videoutrustning (externa videokort t.ex.) har sköjt över världen senaste åren och det sitter tusentals pros med grejer som har TB1 - det är klart dom kan plugga in dessa grejer - med en TB-USB-C-adapter - till en ny MBP.
jag kan ha fel...men jag fattar inte varför det inte skulle funka...jag ser det som mycket, mycket osannolikt oavsett vad någon telesupport-nisse hos Apple säger.

Skillnaden mellan Thunderbolt 1 och Thunderbolt 2 är bara bandbredd som jag vet - det är så transparent att t.ex. Apple bara skriver "Thunderbolt 2" när dom nu berättar om TB3/USB-C-porten och kompatibilitet och adaptrar etc - jag tror att när dom skriver TB2 så menar dom TB2 OCH TB1. Jag känner på mig att det är på det sättet.

Blackmagic Design som gör videogrejer har bara TB1 på sina kort och dom har inte ens bemödat sig om att kommentera nya MBP (deras kunder är 80-90% Mac-användare) - känslan är att det är ju bara att skaffa den där adaptern om man köper nya MBP.

Vi får se...känner dock en viss oro...har en del TB1-grejer (som jag måste använda hela våren) och ska köpa nya MBP 15 tum efter nyår...

Vi får se, får min 16/12-4/1 nångång samt den adaptern.
Dom har iaf kortat ner leveranstiden med 1 vecka och förhoppningsvis kanske ytterligare en, sen brukar jag få mina beställningar några dar tidigare än angivet.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2016-11-19 11:20

Jobbar som fotograf. Har bild-backup på två platser. På kontoret kör jag en Drobo Firewire 800. Hur funkar USB Type-C mot FW800?

Ursprungligen av soha:

Jobbar som fotograf. Har bild-backup på två platser. På kontoret kör jag en Drobo Firewire 800. Hur funkar USB Type-C mot FW800?

Ska inte vara några problem vad jag förstår.

Ursprungligen av Demiurgen:

Jag skulle bli MYCKET förvånad över om en TB1-pryl INTE skulle funka med t.ex. denna: https://www.dustinhome.se/product/5010994142/...

...och USB-C på en Mac. Jag upplever att TB1 & TB2 är totalt transparent - har varit det hittils i alla fall och om det sitter en USB-C-kontakt på ena sidan är ointressant - det är protokoll det handlar om. Massor av pro- och semi-pro videoutrustning (externa videokort t.ex.) har sköjt över världen senaste åren och det sitter tusentals pros med grejer som har TB1 - det är klart dom kan plugga in dessa grejer - med en TB-USB-C-adapter - till en ny MBP.
jag kan ha fel...men jag fattar inte varför det inte skulle funka...jag ser det som mycket, mycket osannolikt oavsett vad någon telesupport-nisse hos Apple säger.

Skillnaden mellan Thunderbolt 1 och Thunderbolt 2 är bara bandbredd som jag vet - det är så transparent att t.ex. Apple bara skriver "Thunderbolt 2" när dom nu berättar om TB3/USB-C-porten och kompatibilitet och adaptrar etc - jag tror att när dom skriver TB2 så menar dom TB2 OCH TB1. Jag känner på mig att det är på det sättet.

Blackmagic Design som gör videogrejer har bara TB1 på sina kort och dom har inte ens bemödat sig om att kommentera nya MBP (deras kunder är 80-90% Mac-användare) - känslan är att det är ju bara att skaffa den där adaptern om man köper nya MBP.

Vi får se...känner dock en viss oro...har en del TB1-grejer (som jag måste använda hela våren) och ska köpa nya MBP 15 tum efter nyår...

Du får hoppas att adapter på adapter fungerar isåfall.

Ursprungligen av soha:

Jobbar som fotograf. Har bild-backup på två platser. På kontoret kör jag en Drobo Firewire 800. Hur funkar USB Type-C mot FW800?

Inte alls vad jag vet. Dags att byta ut den Drobon om du ska använda USB-C.
Nutid och framtid är USB.

Ursprungligen av CekariYH:

Ska inte vara några problem vad jag förstår.

Hur ska den kopplas in?
Då får man köpa nåt liknande detta för 3390:- som ska komma i februari.

Senast redigerat 2016-11-19 11:59
  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2016-11-19 12:23

Ny slogan som jag borde får trademark/copyright på:
"There's an adapter for that!"

Ursprungligen av keptang:

Du får hoppas att adapter på adapter fungerar isåfall.

Inte alls vad jag vet. Dags att byta ut den Drobon om du ska använda USB-C.
Nutid och framtid är USB.

Hur ska den kopplas in?
Då får man köpa nåt liknande detta för 3390:- som ska komma i februari.

Japp, verkar vara den ända med FW800 än så länge.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2016-11-19 13:04
Ursprungligen av soha:

Jobbar som fotograf. Har bild-backup på två platser. På kontoret kör jag en Drobo Firewire 800. Hur funkar USB Type-C mot FW800?

Din Drobo har oxå en USB-kontakt. Så för backup kommer den funka fint, såvida det inte är bråttom. USB2 tar nästan dubbelt så lång tid på sig som FW800.

Bevaka tråden