Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

NTFS usb-HDD???

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Köpte en USB-hdd för att jag skulle ge syrran lite underhållning som julklapp, då hon sitter på GSM-nätet.
Tråkigt nog sitter hon också på en MAC vilket visst ska vara ett problem om partitionen är i NTFS???
Kan hon läsa HDDn på sin MAC eller dyker den inte alls upp?? Ska visst funka med FAT32, men en stor del av filerna är större än 4GB.

Finns det någon lätt lösning förutom att kasta HDDn i soptunnan?? Som en "normal" MAC användare faktiskt kan göra själv??

suck.. ska nog inte skriva mer.

Nu berättar du inte vilken Mac det gäller. En modern Mac kan läsa NTFS-formaterade diskar men inte skriva till dessa. Vill du även kunna skriva till NTFS-diskar finns det flera lösningar för detta, både gratis och för någon hundralapp i kostnad.

  • Medlem
  • 2016-11-19 06:11

Kör Ex-FAT. Då kan båda burkarna läsa/skriva till disken.

Och så heter det Mac, MAC är något helt annat.

Ursprungligen av hummel:

Nu berättar du inte vilken Mac det gäller. En modern Mac kan läsa NTFS-formaterade diskar men inte skriva till dessa. Vill du även kunna skriva till NTFS-diskar finns det flera lösningar för detta, både gratis och för någon hundralapp i kostnad.

Gissar på en Mackbook Air 3-4 år gammal. Så om hon vill använda plex för att spela upp "mediafiler" på en ChromeCast från USB-HDDn ska det fungera?

En MacBook Air borde fungera utan problem i detta fall!

Ursprungligen av hummel:

En MacBook Air borde fungera utan problem i detta fall!

Tack, hoppas det funkar...

Tråd rensad.

Jag har kört med Paragon NTFS för Mac i många år och det funkar perfekt

https://www.paragon-software.com/home/ntfs-ma...

Paragon NTFS fungerar när det är igång.

Men för varje nytt MacOS som släpps så måste man installera om det igen. Vet inte hur många jag hjälpt med detta då Seagate sänder med Paragon med sina externa diskar. Det är fler än 10. Och så undrar användarna varför de inte kan spara längre på disk.

Nej, jag hänvisar till att börja om med FAT32 eller exFAT för kompatibiliteten mellan OS.

Varför betala när det andra är gratis?

Ursprungligen av Borttaget:

Paragon NTFS fungerar när det är igång.

Men för varje nytt MacOS som släpps så måste man installera om det igen. Vet inte hur många jag hjälpt med detta då Seagate sänder med Paragon med sina externa diskar. Det är fler än 10. Och så undrar användarna varför de inte kan spara längre på disk.

Nej, jag hänvisar till att börja om med FAT32 eller exFAT för kompatibiliteten mellan OS.

Varför betala när det andra är gratis?

Använt Paragon NTFS sedan 3 år aldrig behövt installera och eller liknande.

Senast redigerat 2018-07-23 15:19
Ursprungligen av hummel:

Använt Paragon NTFS sedan 3 år aldrig behövt installera och eller liknande.

Senast nu efter släppet av Sierra till 4 kunder.

Fat32 är inget att ha - klarar bara filstorlekar upp till 4GB.
exFAT är teoretiskt en dröm, men man kan aldrig vara säker på att en dator - framför allt en WinPC - kan läsa en exFAT formatterad på en Mac. Alltså; om man skickar diskar till andra så rekomenderar jag inte exFAT, jag har vid flera tillfällen varit med om att mottagaren inte alls kan läsa disken, det kan vara en PC, en videoserver med Linux som SKA kunna läsa exFAT...så jag lade helt ner det där med exFAT för flera år sedan. Kanske är det bättre nu, men då - 2-3 år sedan - så var dessutom läs/skriv-hastigheten mellan Mac och exFAT usel.

1
Bevaka tråden