Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Automatisk anslutning till dolda nätverk (varning)

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Norrköping
  • 2016-11-17 10:43

Sedan iOS 10.1.1 (tror jag att det var) har Apple börjat varna för anslutningar till dolda wifi-nät. Som jag har förstått det är anledningen att iPhone/iPad hela tiden skickar ut förfrågningar efter den här typen av nätverk ifall enheten är inställd på automatisk anslutning.

Min tanke här är inte att dra igång en diskussion om säkerhetsaspekten i frågan utan jag undrar i all enkelhet ifall detta beteende kan tänkas vara en batteritjuv?

  • Medlem
  • 2016-11-17 11:07
Ursprungligen av lensv:

Sedan iOS 10.1.1 (tror jag att det var) har Apple börjat varna för anslutningar till dolda wifi-nät. Som jag har förstått det är anledningen att iPhone/iPad hela tiden skickar ut förfrågningar efter den här typen av nätverk ifall enheten är inställd på automatisk anslutning.

Min tanke här är inte att dra igång en diskussion om säkerhetsaspekten i frågan utan jag undrar i all enkelhet ifall detta beteende kan tänkas vara en batteritjuv?

Ja, WiFi är en ökänd batteritjuv. Har sett vissa lösningar som automatiskt stänger av WiFi när man går hemifrån. Men bara till rootad Android. Det kanske finns till IOS, men jag är skeptisk.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2016-11-17 11:54

Min tolkning (av detta bl.a.) är att om du har (manuellt) anslutit dig till ett dolt wifi, så spottar mobilen ur sig "jag känner till ett dolt nätverk med namnet DoltWifiX, DoltWifiY … om någon av er är där - svara mig".

Alltså, mobilen sänder ut att den känner till X antal dolda nätverk och väntar på svar. Bör vara mycket små datamängder det handlar om.
Gissningsvis så sker detta samtidigt som den skannar efter kända synliga wifi, varvid de dolda nätverken inte ökar på energiförbrukningen.

Nytt i iOS 10 är även att den varnar för osäkra nätverk.

Mycket löst snack finns om mobilbatterier på nätet, men http://thewirecutter.com/blog/what-you-should-and-shouldnt-do-to-extend-your-phones-battery-life/ känns rätt trovärdig om man vill gå in på detalj hur man bör maxa sitt batteri på sin mobil.

Sist, dolda nätverk är som att måla dörrens lås i samma kulör som dörren – rätt meningslöst, och försvårar bara för den med nyckel att ta sig in.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2016-11-17 14:33

Som jag har fattat det skickar en iPhone/iPad med sparade dolda nätverk hela tiden ut sökanrop efter dem (via broadcast), till skillnad från situationen med synliga nät där det är routern står för "broadcastandet". Jag vet inte, men detta får mig att tro att det kan sno en del energi från den batteridrivna enheten (som skulle kunna användas till bättre saker).

/Ps. Det kan faktiskt finnas en poäng med att dölja ett SSID, men det är en annan diskussion.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2016-11-17 15:00
Ursprungligen av lensv:

Som jag har fattat det skickar en iPhone/iPad med sparade dolda nätverk hela tiden ut sökanrop efter dem (via broadcast), till skillnad från situationen med synliga nät där det är routern står för "broadcastandet". Jag vet inte, men detta får mig att tro att det kan sno en del energi från den batteridrivna enheten (som skulle kunna användas till bättre saker).

/Ps. Det kan faktiskt finnas en poäng med att dölja ett SSID, men det är en annan diskussion.

Självklart, men jag sätter min tillit till att utvecklarna har löst det där med timing osv. Tror inte enheten skickar ut sin lista 20ggr/s utan något mer lämpligt intervall, beroende på omständigheterna.
Även om du har 20 dolda nätverk sparade på enheten, och informationen om dessa rör sig om ~100 tecken/st, så talar vi om förbluffande små mängder data.
OBS - det här är antaganden tagna ur luften.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2016-11-17 15:36
Ursprungligen av reboot81:

Självklart, men jag sätter min tillit till att utvecklarna har löst det där med timing osv. Tror inte enheten skickar ut sin lista 20ggr/s utan något mer lämpligt intervall, beroende på omständigheterna.
Även om du har 20 dolda nätverk sparade på enheten, och informationen om dessa rör sig om ~100 tecken/st, så talar vi om förbluffande små mängder data.
OBS - det här är antaganden tagna ur luften.

Nu pratar du datatrafik. Det är inte mängden data som är avgörande här utan frekvensen/hur ofta dessa broadcasts sker. 20ggr/s är kanske att ta i, men ett intervall på minst 20ggr/minut är nog ett rimligt antagande.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2016-11-17 17:56
Ursprungligen av lensv:

Nu pratar du datatrafik. Det är inte mängden data som är avgörande här utan frekvensen/hur ofta dessa broadcasts sker. 20ggr/s är kanske att ta i, men ett intervall på minst 20ggr/minut är nog ett rimligt antagande.

Inte svar på din fråga men relaterat:
http://blog.mojonetworks.com/ios8-mac-randomi...
How Talkative is your Mobile Device? - Julien Freudiger

Svaret får du nog om du wiresharkar trafiken.

Äldre iOS vet jag ökade trafiken om rörelsesensorn gav utslag.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2016-11-18 08:13
Ursprungligen av reboot81:

Inte svar på din fråga men relaterat:
http://blog.mojonetworks.com/ios8-mac-randomi...
How Talkative is your Mobile Device? - Julien Freudiger

Svaret får du nog om du wiresharkar trafiken.

Äldre iOS vet jag ökade trafiken om rörelsesensorn gav utslag.

Intressanta länkar som du hittade där, men de berör, som du är inne på inte riktigt min fråga. Jag är inte ute efter svar på hur mycket datatrafik som skickas (och egentligen inte heller hur ofta trafiken sker). Kort sagt vill jag veta hur mycket mera energi broadcasting kan tänkas konsumera än probing?

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2016-11-18 13:22
Ursprungligen av lensv:

Intressanta länkar som du hittade där, men de berör, som du är inne på inte riktigt min fråga. Jag är inte ute efter svar på hur mycket datatrafik som skickas (och egentligen inte heller hur ofta trafiken sker). Kort sagt vill jag veta hur mycket mera energi broadcasting kan tänkas konsumera än probing?

Jag vill inte på något sätt vara tjatig - men förbrukad energi är kopplat till utfört arbete (datatrafik). Det går säkert utföra praktiska experiment, men jag har med min teori gissat att det inte rör sig om så värst mycket datatrafik, vilket i sin tur inte borde förbruka så mycket energi.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2016-11-18 13:52
Ursprungligen av reboot81:

Jag vill inte på något sätt vara tjatig - men förbrukad energi är kopplat till utfört arbete (datatrafik). Det går säkert utföra praktiska experiment, men jag har med min teori gissat att det inte rör sig om så värst mycket datatrafik, vilket i sin tur inte borde förbruka så mycket energi.

Okej, tack för din teori. Om det finns någon som har ett svar som är baserat på fakta får ni gärna dela med er här

Om du inte bryr dig om säkerhetsaspekten så kan du ignorera hela grejen; för att övertyga dig själv om att det inte är någon stor batteritjuv så kan du ju alltid testa med att ha WLAN avstängt när du går hemifrån, och sen manuellt slå på det när du ska använda WLAN. Om du lyckas få till det någorlunda vetenskapligt så lär du märka att allt plus/minus i batteritid hamnar inom felmarginalerna, och kan lika gärna bero mer på huruvida det regnar ute eller om du varit i byggnader så mobilen inte når de lokala masterna lika bra.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2016-11-18 15:02
Ursprungligen av svanstrom:

Om du inte bryr dig om säkerhetsaspekten så kan du ignorera hela grejen; för att övertyga dig själv om att det inte är någon stor batteritjuv så kan du ju alltid testa med att ha WLAN avstängt när du går hemifrån, och sen manuellt slå på det när du ska använda WLAN. Om du lyckas få till det någorlunda vetenskapligt så lär du märka att allt plus/minus i batteritid hamnar inom felmarginalerna, och kan lika gärna bero mer på huruvida det regnar ute eller om du varit i byggnader så mobilen inte når de lokala masterna lika bra.

Haha, ja den vetenskapen är redan dokumenterad. Med Wi-Fi avstängt får jag nog dubblerad batteritid

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2016-11-18 17:14
Ursprungligen av lensv:

Haha, ja den vetenskapen är redan dokumenterad. Med Wi-Fi avstängt får jag nog dubblerad batteritid

Det där är ingen konkret sanning. Slår jag av wifi tvingas mobilen prata mer med mobil master X hundra meter bort, vilket minskar min batteritid.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2016-11-18 17:42
Ursprungligen av reboot81:

Det där är ingen konkret sanning. Slår jag av wifi tvingas mobilen prata mer med mobil master X hundra meter bort, vilket minskar min batteritid.

Visst, absolut. Det fanns en gnutta ironi i mitt svar, men med lite sunt förnuft förstår du säkert vad jag menar...

1
Bevaka tråden