Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Problem med Apple-ID

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej.

Har ett lite konstigt problem gällande min morfars iPad och hans Apple-ID. Han hade råkat ställa in en lösenkod på den som han sedan hade glömt bort, inga problem tänkte jag och återställde iPaden för att sedan lägga in hans iCloud-kopia igen.
Problemet ligger i att när jag kommer till rutan där man anger hans ID och lösenord för att verifiera att den inte blivit stulen typ så känner den inte igen hans gmail-adress som också är hans Apple-ID. Jag kan utan problem logga in på hans gmail-konto, men hos Apple säger den att ''[email protected] är inte ett Apple-ID'' och därmed kan jag varken logga in för att verifiera eller byta lösenord på kontot.

Någon som har någon idé om vad som kan tänkas vara problemet, och går det ens att låsa upp den utan rätt Apple-ID?

Tack för svar.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2016-11-17 20:25

Om inte X är ett AppleID, vad kan det då vara? [email protected]? I iMessage från morfar, vad står som avsändare?
En sökning i hans gmail på "Apple-ID", ger det något?
Kan han logga in på https://appleid.apple.com/se/ ?

Mer info och telefonnummer till supporten: https://support.apple.com/sv-se/apple-id

  • Medlem
  • 2016-11-17 20:34

@markusnozn Du blandar inte ihop inloggningen till iCloud med någon annan ruta? Om det är inloggningen för iCloud så följ de tips som @reboot81 har tipsat om.

En bild säger mer än tusen ord. Kan du lägga upp en bild så vi får se hur det ser ut så vi vet var du har fastnat i återställningsprocessen?

Ursprungligen av reboot81:

Om inte X är ett AppleID, vad kan det då vara? [email protected]? I iMessage från morfar, vad står som avsändare?
En sökning i hans gmail på "Apple-ID", ger det något?
Kan han logga in på https://appleid.apple.com/se/ ?

Mer info och telefonnummer till supporten: https://support.apple.com/sv-se/apple-id

Då han är lite virrig har detta hänt någon gång tidigare, och jag är ganska säker på att det då varit [email protected] som jag använt för att logga in, men har provat med de flesta olika ändelser och kombinationer jag kan komma på utan att bli något klokare.
Använder bara hans gmail-konto för Apple-ID:et så ingenting där jag kan spåra det via.
Det går inte att logga in via https://appleid.apple.com/se/ då den bara säger samma sak, att adressen inte är ett Apple-ID.
Det är liksom där problemet ligger, att Apple helt plötsligt inte förstår att det är ett Apple-ID, annars hade det ju inte varit några problem att be om ett nytt lösenord, men det går ju inte när de inte ens vet om att ett sådant ID finns.

Såhär ser det ut när jag försöker skriva in hans Apple-ID.

Ursprungligen av markusnozn:

...Jag kan utan problem logga in på hans gmail-konto...

Det där har ju inget värde alls i sammanhanget.

Det är en sak att komma in på själva gmail-kontot.
Och det är en helt annan sak att samma gmail-adress också används som Apple-id. Det kan vara (och är förmodligen) två helt olika lösenord i de två fallen.

Prova gärna tipset du fick om att logga in och testa om Apple-id:t fungerar här: https://appleid.apple.com/

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Det där har ju inget värde alls i sammanhanget.

Det är en sak att komma in på själva gmail-kontot.
Och det är en helt annan sak att samma gmail-adress också används som Apple-id. Det kan vara (och är förmodligen) två helt olika lösenord i de två fallen.

Prova gärna tipset du fick om att logga in och testa om Apple-id:t fungerar här: https://appleid.apple.com/

Det är jag helt medveten om, och vad jag försökte få fram med det var att e-postadressen som använts är rätt och den som tidigare använts, om än något otydligt nu när jag läser det igen.
Att logga in på https://appleid.apple.com/ har jag som du kanske ser längre upp redan provat, och jag får där också samma felmeddelande ''[email protected] är inte ett Apple-ID.''

Du får nog ringa Apple imorgon, låter som det är något knas i iCloud när den säger att den där email-adressen inte är ett Apple-ID.

Han har kanske bytt mailadress till sitt Apple-id sedan den där iPaden aktiverades. Det skulle ju förklara varför Apple anser att gmail-adressen inte är ett Apple-id.

Ursprungligen av markusnozn:

...som du kanske ser längre upp redan provat...

Sorry, hade nog haft sidan uppe för länge, och inte förnyat, och såg inte det inlägget.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2016-11-18 18:01

Det ska inte vara [email protected], av misstag?

1
Bevaka tråden